اخبار

با نگهداری مواد غذایی در شرایط بهداشتی از بروز بوتولیسم جلوگیری کنیم

دکتر بیگلری:بوتولیسم نوعی بیماری باکتریال است که از طریق مواد غذایی که حامل نوعی سم هستند به فرد منتقل می شود
با نگهداری مواد غذایی در شرایط بهداشتی از بروز بوتولیسم جلوگیری کنیم
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: با نگهداری مواد غذایی در شرایط بهداشتی از بروز بیماری بوتولیسم ( کنسروها ) جلوگیری کنیم.
 
دکتر حسین بیگلری گفت: بوتولیسم یکی از بیماریهای منتقله از طریق آب و غذاست که شیوع آن در اول خرداد تا پایان مهر ماه ( فصل گرما ) مانند دیگر بیماریهای منتقله از طریق آب و غذا زیاد است.
وی ادامه داد: بوتولیسم نوعی بیماری باکتریال است که از طریق مواد غذایی که حامل نوعی سم هستند به فرد منتقل می شود و با علایم فلج شل پایین رونده ( یعنی به سمت اندام تحتانی پیش می رود ) دیده می شود.
بیگلری گفت: معمولا" بخاطر اینکه خطر فلج عضلات تنفسی هم در این بیماری وجود دارد می تواند خطر مرگ و میر بالایی داشته باشد زیرا قدرت کشندگی سم بیماری بوتولیسم و انتشار آن بسیار بالاست و از اینرو دقت فراوانی را برای پیشگیری به سمت خود جلب می کند.
وی در خصوص نحوه ابتلا به این بیماری اظهار داشت: استفاده از کنسروهای باد کرده، کشک ، عسل و حتی ماهی دودی در شمال کشور در صورتیکه آلوده به میکروب بوتولیسم باشند ، خطر ابتلا به بوتولیسم را در پی دارد.
بیگلری با بیان اینکه این بیماری دوره نهفتگی کوتاه مدتی بین 12 تا 36 ساعت دارد افزود: تهوع، استفراغ، درد شکمی و در نهایت فلج عضلات داخلی چشم ، افتادگی پلک ، گشاد شدن مردمکها و اشکال در هنگام بلع غذا و حرف زدن از علایم این بیماریست.
وی گفت: مبتلایان به این بیماری معمولا" هوشیارند که نداشتن تب و هوشیار بودن دو عامل مهم برای تمایز بوتولیسم نسبت به سایر بیماریها محسوب می شود.
این پزشک کرمانشاهی ادامه داد: مسمومیت غذایی بدون تب که همراه با فلج شل پایین رونده قرنیه باشد، می تواند شک به این بیماری را در افراد ایجاد کند.
وی با اشاره به اقدامات سریع بستری و استفاده از ضدسم های مخصوص در این افراد گفت: اگر بیمار ، مواد غذایی مسموم را تازه مصرف کرده باشد بلافاصله با مواد شستشو دهنده معده می توان سم را از بدن وی خارج کرد.
دکتر بیگلری تصریح کرد: اگر افرادی منبع غذایی مشترکی با فرد بیمار داشتند ، باید سریعا" بررسی شوند و از آنان و غذایی که مصرف کردند نمونه ای برای مرکز بهداشت جهت اقدامات تشخیصی تهیه شود.
وی ادامه داد: باید شرایط وجود اکسیژن این میکروب را از بین برد، بنابراین این میکروب می تواند در شرایط بی هوازی مانند درون کنسروها زندگی کند، از اینرو این بیماری را به شکل بیماری کنسرو می شناسند.
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه نگهداری مواد در شرایط بهداشتی را از اهم اقدامات پیشگیری از بیماری بوتولیسم عنوان کرد.
وی در پایان با بیان اینکه تاکنون بروز این بیماری در کشور کم بوده است گفت: امیدواریم با توجه به نکات بهداشتی در آینده بروز آن زیاد نشود.
۳ تیر ۱۳۸۸ ۱۰:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید