اخبار

پخت ناصحیح غذاهای دریایی منجر به بروز هپاتیتهای ویروسی میشود

غذاهای دریایی را حتما" باید به مدت چهار دقیقه در حرارت نزدیک به جوش قرار دهیم و بعد مصرف کنیم تا به هپاتیتهای ویروسی مبتلا نشویم.
یک پزشک:پخت ناصحیح غذاهای دریایی منجر به بروز هپاتیتهای ویروسی میشود
کرمانشاه - کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: استفاده از غذاهای دریایی که بصورت مناسب پخت نشدند منجر به بروز هپاتیتهای ویروسی A و E در افراد خواهد شد.
 
دکتر حسین بیگلری گفت: غذاهای دریایی را حتما" باید به مدت چهار دقیقه در حرارت نزدیک به جوش قرار دهیم و بعد مصرف کنیم تا به هپاتیتهای ویروسی مبتلا نشویم.
وی در خصوص این بیماریها گفت: هپاتیتهای منتقله از طریق دستگاه گوارش A و E هستند که جزء بیماریهای منتقله از طریق آب و غذا محسوب می شوند و معمولا" در مواقعی که آب آشامیدنی با آب فاضلاب قاطی شده یا به هم فاصله نزدیکی داشته باشند و نشات کنند ، این بروز می کند.
وی شروع تب ، درد شکم ، تهوع ، استفراغ و زردی را از علایم هپاتیتهای ویروسی عنوان و اضافه کرد : به همین دلیل ادارار تیره رنگ ، خستگی مفرط و درد قسمت بالا و راست شکم می تواند نشانگر التهاب کبد باشد.
بیگلری ادامه داد: طیف این بیماری ممکن است مدتی طول بکشد اما هرگز مزمن نمی شود و معمولا" پس از مدتی درمان یا خود به خود محو می شود.
وی با بیان اینکه اصلی ترین راه انتقال این بیماری مدفوعی دهانی است گفت: انتقال مستقیم هپاتیت A و D در افرادی که بدن آنها سیستم ایمنی ضعیفی دارد ، دیده می شود.
بیگلری تصریح کرد: معمولا" دوره نهفتگی این بیماریها می تواند بین 15 تا 45 روز متفاوت باشد و از قبل از بروز علامت زردی توانایی سرایت به دیگران را دارد.
وی گفت: اقداماتی که برای این بیماران انجام می شود این است که بلافاصله فرد در بیمارستان بستری می شود و اگر درمان بصورت سرپایی است ، اقدامات تشخیصی بطور جدی برایش انجام می شود.
وی با اشاره به بالا بودن میزان طغیان و همه گیری هپاتیتهای ویروسی در کودکان و سالمندان افزود: در اماکن متجمع ، خوابگاهها ، مهدکودکها و سرای سالمندان باید دقت بیشتری درخصوص این بیماریها داشته باشیم.
بیگلری ادامه داد: در صورتیکه هپاتیت A در مهدکودکها رخ دهد ، می توان از اثربخشی تزریق ایمنی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید پیگیرهای لازم در مورد افرادی که با فرد بیمار تماس داشتند انجام شود گفت: در هپاتیتهای ویروسی شناسایی منبع عفونت برای جلوگیری از طغیان بیماری بسیار مهم است اینکه از کجا آب آشامیدنی دچار اشکال شده و ایجاد بیماری کرده است.
این پزشک کرمانشاهی با اشاره به خطرناک بودن هپاتیت E در زنان باردار افزود : این بیماری را در سه ماهه سوم دوره بارداری ممکن است خطر مرگ و میر داشته باشد.
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در پایان با اشاره به شیوع این بیماری در فصل گرما گفت: با آموزش همگانی به مردم می توانیم در پیشگیری از این دو بیماری به نتایج موفقیت آمیزی برسیم.
۶ تیر ۱۳۸۸ ۰۹:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید