اخبار

الو 115...؟

الو 115...؟
برای دریافت کمک های اورژانس باید با تلفن 115 تماس بگیرید.
الو 115...؟
 
نام و شماره تلفنی را که از آن تماس گرفته اید به اورژانس بدهید
آیا تاکنون شاهد حادثه یا اتفاق ناگواری بوده اید؟ اگر جزء اولین کسانی باشید که به محل حادثه  می رسید و با فرد آسیب دیده ای مواجهه می شوید چه می کنید؟
مطمئناً در چنین مواقعی همه دوست دارند به نوعی به فرد آسیب دیده کمک کنند اما کمک کنند اما کمک کسانی مفیدتر است که آموزش های لازم را دیده باشند. امروزه به همه توصیه می شود حتی اگر هم دوست نداشته باشند در موقعیت های پرتنش قرار گیرند، کمکهای اولیه را بیاموزند.
هر کسی احتمال دارد به طور ناگهانی و غیر منتظره با حوادث و اتفاقاتی چون سوختگی،  برق گرفتگی، خفگی، مسمومیت ها، گزش حیوانات یا حشرات، سقوط از ارتفاعات و یا تصادفات رانندگی مواجه شود که برای کمک به خود یا دیگران به این کمک ها نیازمند باشد.
کمک های اولیه مراقبت های خیلی فوری است که به یک فرد آسیب دیده یا فردی که دچار بیماری ناگهانی شده ارائه می شود تا قسمتی از درد یا آسیب اوالتیام و یا از بدتر از شدن حال مصدوم جلوگیری شود. البته این اقدامات به هیچ وجه جای مراقبت های پزشکی را نمی گیرد ولی در صورت لزوم تا رساندن مصدو به مراکز درمانی، می تواند کمک خوبی برای او باشد.
مواجهه مصدوم
اغلب اقدامات نجات بخش در شرایط بحرانی تنها زمانی مؤثر است که بلافاصله و توسط نزدیک تر شدن شخص در دسترس ارائه شود که این شخص معمولاً یک فرد غیر حرفه ای خواهد بود شاید یک رهگذر! بنابراین اگر با یک صحنه اظطراری مواجهه هستید، ابتدا محوطه را از نظر خطرات بررسی کنید. چرا که شما زمانی می توانید به دیگران کمک کنید که خودتان سالم باشید و بدانید که مصدوم نمی شوید. دومین کار این است که علت هر گونه آسیب یا بیماری را پیدا کنید و سپس هر آنچه را یافتید به مسئولان اورژانس اطلاع دهید تا آنها بتوانند وسعت و نوع صدمات را تشخیص بدهند.
سرعت عمل
زمان درخواست کمک از اورژانس بسیار مهم است. برخی از افراد در تماس با اورژانس سریع عمل نمی کنند و تا تشخیص یک وضعیت اضطراری تماس را به تأخیر می اندازند برخی نیز ترجیح می دهند اورژانس را نادیده گرفته و به تنهائی مصدوم را با یک خودروی شخصی به مرکزمراقبت های پزشکی برسانند که در صورت وخیم بودن حال مصدوم این کار می تواند برای فرد آسیب دیده بسیار خطرناک باشد. گروه دیگری هم هستند که برای موارد بسیار جزئی با اورژانس تماس می گیرند. بنابراین برای آن که بدانید چه موقع آمبولانس خبر کنید بتوانید فرق بین یک جراحت یا بیماری جزئی را با آسیبی که خطر جانی دارد تشخیص دهید.
پزشکان طب اورژانس عقیده دارند در صورت مواجهه با مواردی چون غش به مدت طولانی، درد یا فشار قفسه سینه یا شکم، سرگیجه و دوبینی ناگهانی، تنگی تنفس، احساس و تمایل شدید فرد به خودکشی، خونریزی شدید بیش از 10 تا 15 دقیقه، بی حسی بدن به دنبال آسیب نخاعی، قطع عضو، زخم های نافذ دست یا صورت، گار گرفتگی حیوانات، مصرف بیش از حد دارو، ضربه به سر یاسکته مغزی، سوختگی و مسمومیت های شدید (داروئی، غذائی ئو مخدر)، سقوط از ارتفاع و تصادفات منجر به جرح باید برای کمک با اورژانس 115 تماس بگیرید. باید بدانید هنگامی که یک وضعیت خطرناک رخ می دهد ابتدا اورژانس را خبر کنید خبر کردن افراد دیگر مانند پزشک شخصی، دوستان، بستگان و همسایگان تنها اتلاف وقت است و باید از آن صرف نظر کرد.
 
 
115 یادتان نرود
برای دریافت کمک های اورژانس باید با تلفن 115 تماس بگیرید. هنگامی که با اورژانس تماس می گیرید از شما اطلاعات زیر پرسیده می شود:
در هنگام دادن اطلاعات آرامش خود را حفظ کنید و شمرده و واضح صحبت کنید. فهمیدن موضوعات در حین فریاد زدن و بلند و تند صحبت کردن بسیار مشکل است. نام و شماره تلفنی را که از آن تماس گرفته اید را به اورژانس بدهید و این کار جلوی تلفنهای مزاحم را می گیرد و در صورت قطع تماس یا گرفتن اطلاعات تکمیلی، دوباره با شما تماس گرفته می شود.
آدرس محل فعلی مصدوم را ارئه دهید. آدرس بهتر است به صورت دقیق و در صورت امکان با جزئیاتی چون ذکر تقاطع ها و یا مشخصات خاص خیابان یا کوچه باشد. نوع آسیب و مشکل اصلی مصدوم را شرح دهید تا کارکنان اورژانس وسایل مربوط به آسیب را همراه آورند. هیچ گاه شما نباشید که به مکالمه تلفنی خاتمه می دهید، زیرا ممکن است اورژانس سؤالات بیشتری داشته باشد اورژانس ممکن است به شما بگوید که برای مراقبت از مصدوم بهترین کار چیست. اقدامات لازم را دقیق انجام دهید. همیشه مصدوم بی هوش خصوصاً با ایست قلبی ـ تنفسی برای گرفتن کمک در اولویت است. به خاطر داشته باشید که به ندرت پیش می آید مجروحی که بیش از همه سرو صدا می کند حالش از دیگران وخیم تر باشد.
 
۱۹ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید