اخبار

خبرهایی از آلودگی هوای کرمانشاه

منشاء آلودگی هوا پنج کشور همسایه است
نماینده کرمانشاه: منشاء آلودگی هوا پنج کشور همسایه است
کرمانشاه - نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: منشاء آلودگی های اخیر برخی استانهای غربی و جنوبی کشور پنج کشور همسایه شامل عراق ، سوریه ، عربستان ، کویت و بخشی از اردن است.
 
محمد کرمی راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع آلودگی هوای ناشی از پراکنده شدن گرد و غبار بیابانهای کشورهای همسایه در مجلس شورای اسلامی از دو سه ماه قبل مطرح شد.
وی تصریح کرد: نمایندگان استانهای بوشهر ، خوزستان ، لرستان ، مرکزی ، ایلام ، کرمانشاه و کردستان در مجلس شورای اسلامی که در معرض این آلودگی قرار دارند نامه ای به رییس جمهور نوشتند و خواستار برنامه هایی برای رفع این مشکل شدند.
وی افزود: وزیر امور خارجه کشور نیز با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جریان موضوع قرار گرفت و اقدامات پیشگیرانه با ایشان در میان گذاشته شد.
کرمی راد ادامه داد: متعاقب آن استاندارهای استانهای مربوط و مسوولان جهاد کشاورزی و دیگر مسوولان استانها به همراه نماینده های کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شور ای اسلامی جلسه ای تشکیل دادند و نقطه نظرات پیرامون این مسئله به طور مفصل مطرح شد.
وی گفت: رییس جمهوری و وزیر امور خارجه نیز اقداماتی در خصوص رفع این مشکل با همکاری کشورهای همسایه انجام دادند که اثرات آن در جنوب کشور با کاهش آلودگی هوا مشاهده می شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این پدیده مربوط به پنج کشور همسایه است و لذا باید کارگروهی متشکل از نمایندگان این کشورها تشکیل شود که نسبت به رفع مشکل در قالب برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اقدام شود.
وی گفت: بیابان زدایی با کاشت نهال و موانع ایجاد کردن در مسیر بیابانها و پاشیدن مازت و دیگر برنامه های پیشنهادی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود دارد که با توجه به هزینه بر بودن اجرای این برنامه ها نیازمند تشکیل کارگروهی مشترک از کشورهای مربوط و توافقاتی در این خصوص است.
 
خسارت گرد و غبار بر کاهش بهره دهی گیاهان زراعی بین 15 تا 20 درصد است
کرمانشاه - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به تاثیر گرد و غبار بر کاهش بهره دهی گیاهان زراعی، میزان خسارت این آلاینده را در شرایط فعلی بر روی محصولات جالیزی، ذرت و گندم بین 15 تا 20 درصد پیش بینی کرد.
 
مهندس قهرمان احمدیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره تاثیرگرد و غبار بر گیاهان زراعی گفت: گیاهان زراعی برای انجام فرآیند پیچیده فتوسنتز به تبادلات گازی شامل اکسیژن، بخار آب و co2 نیاز دارند و این تبادلات از طریق روزنه‌ها صورت می گیرد و هر گونه اختلال در مسیر روزنه‌ها سبب کند شدن فتوسنتز می شود.
وی افزود: وجود گرد و غبار سبب می شود در روند طبیعی تبادلات گازی و دریافت نور اختلال ایجاد شود که در نهایت اثر آن بصورت کاهش عملکرد نمایان می‌شود.
احمدیان گفت: به وجود آمدن مشکلات فوق با این فرض است که همراه گرد و غبار آلاینده مضر دیگری نباشد، اما اگر آلاینده‌های دیگر هم در آن وجود داشته باشد مشکلات دیگری برای عملکرد گیاهان پیش خواهد آمد.
احمدیان با اشاره به اینکه تاکنون تحقیقات خاصی روی اثر گرد و غبار بر عملکرد گیاهان زراعی صورت نگرفته است، گفت: مشاهدات مزرعه‌ای نشان می دهد که در اثر اختلال در تبادلات گازی و جذب نور یک نوع توقف رشد در گیاهان زراعی شبیه کوتولگی به وجود می‌آید که از دو طریق کاهش عملکرد را بدنبال دارد.
وی افزود: کاهش عملکردی یکی به صورت کاهش بیوماس (زیست توده) محصول و دیگری در اثر کاهش فعالیت‌های حیاتی احتمالا سرعت شیره گیاهی کاهش می یابد و کاهش سرعت شیره گیاهی سبب پایین آمدن قدرت دفاعی گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها می‌شود.
احمدیان خاطر نشان ساخت: در بین آفات نیز کنه‌ها از این موقعیت استفاده می‌کنند و طغیان آنها سبب خسارت به عملکرد گیاهان زراعی می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص درصد خسارت وارده به بخش کشاورزی ناشی از غبارآلودگی، گفت: تاکنون محاسبه دقیق درصد خسارت در قالب طرح‌های تحقیقاتی صورت نگرفته، اما مشاهدات مزرعه‌ای نشان می دهد که طول عمر ثمر دهی گیاهان جالیزی حدود 70 روز کاهش می یابد. ذرت و گندم هم از این خسارت در امان نیستند.
احمدیان افزود: میزان خسارت این آلاینده را در شرایط فعلی بر روی محصولات جالیزی، ذرت و گندم بین 15 تا 20 درصد می توان پیش بینی کرد.
وی با اشاره به تاثیر مثبت آبیاری بارانی بر کاهش اثرات منفی غبارآلودگی هوا بر گیاهان زراعی، گفت: در آبیاری بارانی با شسته شدن گرد و غبار روی گیاه اثرات منفی آن کاهش می‌یابد، اما در سایر سیستم‌های آبیاری این خسارت زیادتر است خصوصا از حاشیه مزارع تا عمقی از مرزعه که رطوبت کم است درجه حرارت بالا می رود و وجود گرد و غبار روی برگ منع دفاع گیاه در مقابل گرما می شود.
احمدیان عنوان کرد: در این موقعیت کنه‌ها که آفاتی گرما دوست و خشکی پسند هستند بیشترین خسرات را وارد می کنند.
اداره محیط زیست کرمانشاه میزان گرد و غبار موجود در فضای استان را 10برابر وضعیت استاندارد اعلام کرده است.
۱۴ تیر ۱۳۸۸ ۱۳:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید