اخبار

موردی از ابتلا به بیماری وبا در استان کرمانشاه مشاهده نشده است

موردی از ابتلا به بیماری وبا در استان کرمانشاه مشاهده نشده است
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شیوع بیماری وبا در برخی استانهای شرقی و مرکزی کشور در تابستان امسال ، گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شیوع بیماری وبا در برخی استانهای شرقی و مرکزی کشور در تابستان امسال ، گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

دکتر ' حسین بیگلری ' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وبا جزء بیماریهای منتقله از طریق آب و غذاست، افزود: دو قله اوج این بیماری در انتهای بهار تا اوایل تابستان و انتهای فصل تابستان تا ابتدای مهر ماه است.
وی ادامه داد: این در حالیست که مردم نکات بهداشتی برای پیشگیری از این نوع بیماریها بخصوص وبا را در قله اول بخوبی رعایت می کنند اما در انتهای تابستان از خطر ابتلا به وبا غافل می شوند.
دکتر بیگلری مهم ترین اقدامات در بیماری وبا را شامل اقدامات پیشگیری به صورت ضدعفونی کردن و انگل زدایی سبزیجات و میوه جات بعد از شستشو با آب آشامیدنی و استفاده از محلول پرکلرین یا مایع ظرفشویی و جدا کردن قسمتهای فاسد سبزیجات ذکر کرد.
وی همچنین عدم خرید مواد غذایی از دست فروشها و خودداری از شنا کردن در برکه ها و آبهای راکد اطراف شهرها، دقت در رعایت موازین بهداشتی هنگام شنا در استخرها، توجه به خرید یخ از اماکن مورد تایید مقامات بهداشتی و نگهداری موادغذایی بلافاصله بعد از طبخ در صورت عدم مصرف در یخچال را از دیگر موارد پیشگیری از بیماری وبا عنوان کرد.
بیگلری گفت: افراد در صورت بروز اسهال آبکی بدون علایم بارز، تب، استفراغ و درد شکم حتما به فکر احتمال بیماری وبا باشند و به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: چون بیماری بیشتر از طریق آب آلوده شیوع می‌یابد افراد سعی کنند برای نوشیدن آب ، شستشوی ظروف و خوردن سبزیجات از آب لوله کشی کلردار استفاده کنند در غیراین صورت آب را بجوشانند و پس از سرد شدن مصرف کنند.
وی تاکید کرد: همچنین بایستی سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی و پس از شستن با آب سالم مصرف کرد ، ضمن آنکه از خوردن ماهی خام یا کم پخته که از آب آلوده گرفته شده ، باید اجتناب شود.
بیگلری با تاکید بر این که در صورت تایید تشخیص بیماری وبا ، فرد باید تحت درمان مناسب آنتی بیوتیکی برای جلوگیری از ناقل بودن و سرایت بیماری به دیگران قرار بگیرد ، افزود: اولین اقدام درمانی در بیماران مبتلا به وبا (التور) جبران سریع آب و الکترولیت های از دست رفته بدن ،درمان سریع آنتی بیوتیک و خودداری از مصرف خود سرانه ی داروهای ضد اسهال می باشد.
وی در ادامه گفت: معمولا مسافران می توانند این بیماری را به سرعت به مواد دیگر منتقل کنند بنابراین شستشوی مکرر دست با آب و صابون و توجه به بهداشت عمومی و محیط بخصوص در دستشویی ها حائز اهمیت است.
بیگلری افزود: از آنجایی که مصرف آب لیمو می تواند قدرت دفاعی معده را در مقابل میکروب وبا تقویت کند توصیه می شود در هنگام مسافرت در هوای گرم استفاده شود مخصوصا در کسانی که از شربت های ضد اسید معده استفاده می کنند چون اسید معده خود یک سد دفاعی در برابر وبا می باشد و با مصرف شربت های ضد اسید معده، افراد بیشتر در معرض ابتلا به وبا هستند.
وی در پایان با اشاره به برپایی پستهای قرنطینه بهداشتی در مناطق مرزی کشور مانند خسروی ، گفت: در این پایگاه ، دفترکهای آموزشی وبا به زبان عربی و کردی برای آگاهی بیشتر عراقیهایی که به مرز می‌آیند بخصوص رانندگان وسایل نقلیه تهیه شده است.

۱۶ شهریور ۱۳۹۰ ۱۴:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید