اخبار

44 نفر از دانش آموزان دبیرستان الزهراء(س) هرسین دچار مسمومیت با گاز co شدند.

44 نفر از دانش آموزان دبیرستان الزهراء(س) هرسین دچار مسمومیت با گاز co شدند.
مصدومین بلافاصله توسط مرکز مدیرت حوادث و فوریتهای پزشکی به بیمارستان منتقل گردیده و مورد مداوا قرار گرفتند.

در روز سه شنبه دهم آبان تعداد 4 نفر و در روز چهارشنبه یازدهم آبانماه تعداد 40 نفر از دانش آموزان دبیرستان الزهرا (س) شهرستان هرسین دچار مسمومیت با co شدند.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفت : مصدومین بلافاصله توسط اورژانس 115 پس از اقدامات درمانی اولیه به بیمارستان منتقل گردیده و مورد مداوا قرار گرفتند.

دکتر عبدالرحمن پرنا گفت : خوشبختانه این عزیزان پس از اقدامات لازم از بیمارستان مرخص شدند و مورد فوت و بستری وجود نداشته است.

وی علت این مسئله را نشت گاز مونوکسیدکربن در موتورخانه شوفاژ دبیرستان عنوان کرد

دکتر پرنا همچنین نسبت به خطر استفاده از بخاری‌ های بدون دودکش در محیط‌ های بسته، به ویژه اتاق خواب‌ ها هشدار داد و با بیان این که علایم مسمومیت با گاز CO در مراحل خفیف شبیه علایم آنفلوآنزا است، گفت: علایم مسمومیت با منوکسیدکربن ممکن است به دلیل عدم امکان شناسایی این گاز در محیط با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود. بنابراین اگر در محیطی بسته همه افراد علایمی شبیه آنفلوآنزا را نشان می ‌دهند باید خطر مسمومیت با گاز CO جدی گرفته شده و به منظور تهویه هوا و اکسیژن رسانی درها باز شود.

دکتر پرنا با اشاره به حوادث احتمالی ناشی از فصل سرما از جمله مسمومیت با گاز CO و مخاطراتی مانند سوختگی، برق گرفتگی و آتش سوزی ‌های ناخواسته به دلیل استفاده از شیوه‌ های نادرست وسایل گرمایشی، بر ضرورت رعایت نکات ایمنی به منظور جلوگیری از این حوادث تاکید کرد و در توضیح علت ایجاد گاز CO و مرگ ومیرهای ناشی از آن، گفت: اغلب علت ایجاد این گاز، سوخت ناقص است. به این ترتیب با روشن شدن وسایل گرمایشی در محیط ‌های بسته، سوخت ناقص و عدم برخورداری از تهویه مناسب، اکسیژن محیط مصرف می ‌شود.

وی با بیان این که مونوکسید کربن گازی بی‌ رنگ و بی ‌بو است و با استنشاق و استفاده از حواس پنجگانه قابل احساس نیست، ادامه داد: قدرت اتصال مونوکسید کربن با هموگلوبین خون حدود 200 برابر بیشتر از اتصال اکسیژن با هموگلوبین است و به این ترتیب با ترکیب مونوکسیدکربن با خون، اکسیژن رسانی کافی به بدن صورت نمی ‌گیرد. بر این اساس حتی مقادیر کم مونوکسید کربن نیز می ‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.
وی بر وجود دریچه‌های اطمینان کوچک در حاشیه‌ پنجره‌ها همزمان با فصل زمستان و روشن شدن بخاری‌ ها تاکید کرد و گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمایی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌ های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود. سیستم ‌های گرمایی مانند بخاری، دودکش، آبگرمکن و ... باید سالانه به وسیله کارشناس متخصص بازرسی شوند. دودکش بخاری و آبگرمکن باید از نظر وجود انسداد در مسیر خروجی به طور مثال لانه سازی پرندگان و سایر موارد، قبل از راه اندازی بخاری بازرسی و پاک سازی شود.

وی در این باره ادامه داد: همچنین دقت و توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش سلامت دودکش است، اگر لوله دودکش‌ بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد شود. داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز منوکسید کربن اهمیت بالایی دارد.

وی نسبت به خطر استفاده از بخاری ‌های بدون دودکش در محیط‌ های بسته و به ویژه اتاق خواب‌ها هشدار داد و با اشاره به استفاده از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی منازل، افزود: حتی استانداردترین شومینه‌ها نیز ممکن است نتوانند انرژی گرمایشی کافی را برای محیط ایجاد کنند. در مجموع در ازای مقدار سوختی که برای گرم کردن منازل توسط شومینه مصرف می ‌شود، انرژی کافی گرمایی به دست نمی ‌آید. به این ترتیب مصرف سوخت بیشتر به منظور ایجاد گرمای بیشتر ممکن است سوخت اکسیژن و ایجاد آلودگی در فضا را به دنبال داشته باشد. بنابراین در صورت عدم برخورداری از تهویه مناسب و مشکل داشتن دودکش‌ها، خطر مسمومیت با CO در استفاده از شومینه‌ برای گرم کردن منازل بیشتر است.
 

سرپرست مرکز مدیریت و حوادث و فوریتهای پزشکی نسبت به خطر ماشین روشن در پارکینگ ‌های دربسته هشدار داد و گفت: در صورت روشن بودن ماشین امکان ایجاد مسمومیت با گاز CO در پارکینگ‌های دربسته نیز وجود دارد.

وی با اشاره به علایم مسمومیت با گاز CO گفت: علایم این مسمومیت بسته به شدت مسمومیت متفاوت است. علایم اولیه این نوع مسمومیت در مراحل خفیف، مشابه علایم آنفلوآنزا بوده و علایمی مانند کرختی و گرفتگی بدن، التهاب مخاط بویایی و آبریزش خفیف بینی را به دنبال دارد. این علایم ممکن است به دلیل عدم امکان شناسایی این گاز در محیط، با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود. بنابراین اگر در محیطی بسته همه افراد علایمی شبیه آنفلوآنزا را نشان می ‌دهند باید خطر مسمومیت با گاز CO جدی گرفته شده و به منظور تهویه هوا و اکسیژن رسانی درها باز شود.

وی سردرد، تهوع و کاهش هوشیاری را از علایم شدید مسمومیت با گاز CO عنوان کرد و افزود: این علایم ممکن است آن قدر سریع رخ دهد که فرد نتواند واکنشی را نسبت به آن نشان داده و وارد فاز کما و در نهایت مرگ شود.

دکتر با تاکید بر تماس سریع با اورژانس 115 و نیروهای امدادی در افراد مشکوک به مسمومیت با منوکسیدکربن ادامه داد: همچنین لازم است هر کسی که در فضای بسته قرار دارد، حتی افرادی که ظاهرا علایمی ندارند، از فضای آلوده خارج شده و در فضای باز قرار گیرند. یقه پیراهن و لباس‌های تنگ افراد مسموم نیز لازم است باز شده و از ازدحام و شلوغی در اطراف این افراد خودداری شود.

وی به افراد جامعه توصیه کرد که در اولین فرصت نسبت به آموزش‌ کمک‌ های اولیه و آموزش احیا اقدام کنند و در ادامه گفت: در مسمومیت با گاز CO لازم است که اگر فرد مسموم بیهوش است تنفس او توسط فرد آموزش دیده بررسی و در صورت لازم عملیات احیا آغاز شود و منتظر رسیدن نیروهای امدادی باشند

۱۴ آبان ۱۳۹۰ ۱۳:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید