اخبار

شیوع بیماری دیابت در جمعیت روستایی استان کرمانشاه ، حدود دو درصد است

شیوع بیماری دیابت در جمعیت روستایی استان کرمانشاه ، حدود دو درصد است
کم تحرکی ، تغذیه نامناسب ، استفاده بیش از حد از غذاهای پرچرب و شیرین و عدم استفاده از سبزیجات و میوه جات را از عمده علل افزایش ابتلا به این بیماری در مردمان کشورمان است.

دکتر ' ویدا صنیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال 84 طرح برنامه ریزی کنترل و پیشگیری از بیماری دیابت در کلیه روستاهای کشور انجام شد و از سال 86 نیز طرح غربالگری این بیماری در شش کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفری کشور انجام شد که کرمانشاه جزء این شهرها نبود.

وی ادامه داد: براین اساس هم اکنون آماری مبنی بر اینکه چه تعداد از جمیعت شهری استان کرمانشاه به دیابت مبتلا هستند، در دست نیست اما طبق اعلام وزارت بهداشت قرار است بزودی طرح غربالگری دیابت در پنج شهر دیگر کشور نیز انجام شود که پیش بینی می شود کرمانشاه نیز جزء آنها باشد.

صنیعی با بیان اینکه استان کرمانشاه ، جزء مناطق پرشیوع بیماری دیابت نیست، تصریح کرد: متاسفانه روز به روز به آمار مبتلایان به این بیماری در کشور افزوده می شود.

وی کم تحرکی ، تغذیه نامناسب ، استفاده بیش از حد از غذاهای پرچرب و شیرین و عدم استفاده از سبزیجات و میوه جات را از عمده علل افزایش ابتلا به این بیماری در مردمان کشورمان عنوان کرد.

صنیعی در خصوص این بیماری اظهار داشت: دیابت یک بیماری متابولیک است که به دلیل کاهش ترشح انسولین یا فقدان ترشح انسولین در افراد رخ می دهد و بواسطه آن قند ، چربی و پروتیئنها در بدن فرد با اختلال مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه این بیماری دارای دو نوع تیپ یک و دو است، تصریح کرد: تیپ یک آن به دلیل فقدان ترشح انسولین و تیپ دو آن به دلیل کاهش ترشح این هورمون در بدن افراد رخ می دهد.

صنیعی گفت: در مبتلایان به دیابت تیپ یک افراد بیشتر لاغر هستند و در مبتلایان به تیپ دو آن افراد عموما چاقی مفرط دارند.

وی در پایان اظهار داشت: برای مبتلایان به دیابت تیپ یک کاری نمی توان کرد و براین اساس تمامی برنامه ریزیهای وزارت بهداشت برای کنترل دیابت، برای مبتلایان به تیپ دو است که بیش از تیپ نوع یک نیز شایع است.

۲۹ آبان ۱۳۹۰ ۱۴:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید