اخبار

مهارکننده‌های اسید، خطر پنومونی بیمارستانی را افزایش می‌دهند

مهارکننده‌های اسید، خطر پنومونی بیمارستانی را افزایش می‌دهند

می‌دانیم افرادی که شروع به مصرف داروهای مهارکننده اسید می‌کنند، در ماه اول درمان، در معرض افزایش خطر ابتلا به پنومونی اکتسابی از اجتماع هستند. علی‌رغم این واقعیت، تجویز داروهای مهارکننده اسید در بیمارستان‌ها در حال افزایش است...

تخمین زده می‌شود که برای 70-40 از بیماران بیمارستانی، برخی از انواع درمان مهارکننده اسید تجویز می‌شود که در مورد نیمی از آنها، این کار برای اولین بار در بیمارستان انجام می‌شود. یک مطالعه هم‌گروهی آینده‌نگر بر 8‌63,87 نفر که در طی 4 سال در یک مرکز پزشکی بزرگ بستری شده بودند، نشان می‌دهد که افرادی که از این داروها در طی دوران بستری استفاده می‌کنند، در معرض خطر افزایش‌یافته پنومونی اکتسابی از بیمارستان قرار دارند.

داروهای مهارکننده اسید در 32,922 (52) مورد بستری، تجویز شده بود و پنومونی اکتسابی از بیمارستان در 2219 (5/3) از موارد بستری مشاهده شد. بروز پنومونی اکتسابی از بیمارستان در بیمارانی که داروهای مهارکننده اسید دریافت داشته بودند در مقایسه با افرادی که از این رده دارویی استفاده نمی‌کردند، بیشتر بود (9/4 در برابر 0/2؛ نسبت شانس تعدیل‌شده 3/1، فاصله اطمینان95 : 4/1-1/1). در تحلیلی که بر مبنای نوع داروی مورد استفاده انجام شد، همراهی میان پنومونی اکتسابی از بیمارستان با مهارکننده‌های پمپ پروتونی، معنی‌دار (3/1، 4/1-1/1) ولی با آنتاگونیست‌های گیرنده هیستامین2، بی‌معنی (2/1، 4/1-98/0) بود.

محققان خواستار دقت بیشتری در تجویز داروها هستند به ویژه که شواهد محکمی که از پیشگیری از زخم‌ معده ناشی از استرس در بیماران بستری غیرناخوش (رایج‌ترین کاربرد مهارکننده‌های اسید در بیمارستان) حمایت کند، وجود ندارد و در راهکارها بر چنین استفاده‌ای از داروهای مهارکننده اسید، صحه گذارده نمی‌شود.

۳۰ تیر ۱۳۸۸ ۱۲:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید