اخبار

سیگار مهمترین عامل تهدید کننده سلامت عمومی در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه است

سیگار مهمترین عامل تهدید کننده سلامت عمومی در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه است
تغذیه، ورزش وتحرک، استعمال دخانیات و مصرف الکل، الگوی خواب و استراحت، استرس وروش های مقابله با آن. تغییر در سبک زندگی با مداخله در فاکتور های فوق باعث بالا رفتن کیفیت زندگی و کاهش عوارض مرتبط با آن می شود.
یک متخصص پزشکی ورزش در کرمانشاه گفت: زندگی امروزی نیازمند ایجاد تغییراتی در روش و سبک زندگی بشر می باشد.
 
دکتر بهزاد حیدر پور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: در بررسی سبک زندگی فاکتورهایی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند عبارت از تغذیه، ورزش وتحرک، استعمال دخانیات و مصرف الکل، الگوی خواب و استراحت، استرس وروش های مقابله با آن. تغییر در سبک زندگی با مداخله در فاکتور های فوق باعث بالا رفتن کیفیت زندگی و کاهش عوارض مرتبط با آن می شود.
 
دکتر حیدرپور خاطر نشان کرد: تغذیه مناسب شامل استفاده از مواد غذایی سالم و متنوع با سهم های تعریف شده برای هر فرد می باشد. دریافت مواد غذایی باید بر اساس هرم مواد غذایی انجام شود. تعداد و نوع سهم های غذایی توسط پزشک تعیین می شود اما بطور کلی باید روزانه بمیزان کافی از سبزیجات، میوه ها، لبنیات، منابع کربوهیدراتی و پروتیینی استفاده نمود. مصرف کافی مایعات نیز نباید فراموش شود.
 
وی گفت: یکی دیگر از ابعاد سبک زندگی ورزش و تحرک است، امروزه به ورزش و فعالیت جسمانی نه تنها به عنوان روشی برای گذراندن اوقات فراغت بلکه به عنوان ضرورتی غیر قابل چشم پوشی برای سلامت و بهزیستی می نگرند. فعالیت فیزیکی به حرکت های بدنی که بوسیله عضلات اسکلتی ایجاد شده و نیازمند مصرف انرژی است اطلاق می شود. این فعالیت ها باید با شدت مناسب و بطور مستمر انجام شود.
 
این متخصص خاطر نشان کرد: از ابعاد دیگر سبک زندگی الگوی خواب و استراحت است. سلامت جسمی و روانی به خواب و استراحت کافی بستگی دارد، بدون خواب و استراحت مناسب توانایی تمرکز و تصمیم گیری و شرکت در فعالیت های روزانه کاهش می یابد.
 
وی تاکید نمود: استعمال دخانیات و سیگار کشیدن از دیگر رفتارهای غیربهداشتی مربوط به شیوه زندگی است. سیگار مهمترین عامل تهدید کننده سلامت عمومی در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه است.
 
دکتر حیدر پور گفت: 47درصد از مردان و 5/12 درصد از زنان جهان سیگار می کشند و در کل 5/12درصد مرگ ها به علت مصرف سیگار است .مرگ و میر ناشی از دخانیات از سه میلیون نفر در حال حاضر به حدود پنج میلیون نفر تا سال دو هزار وبیست و پنج خواهد رسید. استعمال سیگار باعث کاهش امید به زندگی به میزان8-3 سال می شود.
 
وی در ادامه صحبتهای خود گفت: از دیگر ابعاد سبک زندگی روش های سازگاری با استرس می باشد. زندگی هیچگاه ساده وبدون استرس نیست، پیشرفت تمدن و شهر نشینی با موقعیت های استرس آور همراه است که تحمل آن برای بسیاری از افراد دشوار می باشد. بنابر این استرس نقش بسیار مهمی را در زندگی و سلامت انسان ها ایفا می کند. استرس بخشی از زندگی است.
 
این متخصص در خاتمه اظهار داشت: تجربه استرس و روش های پاسخ دهی به آن در هر فرد به شکل واحدی صورت می گیرد. استرس و روش های سازگاری با آن دو جزءمهم در سلامت وبیماری است. بیشتر منابع مهم استرس در اجتماع ما از ارتباطات بین فردی وترجیحات ما در زندگی ناشی می شود.
۸ آذر ۱۳۹۰ ۰۹:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید