اخبار

گرمازدگی ره آورد فصل تابستان‌

گرمازدگی ره آورد فصل تابستان‌
گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که مسافران و افرادی که در طبیعت سیر می‌کنند، با ‌آن دست به گریبانند. البته در اغلب موارد این گرمازدگی‌ها با استراحت کوتاهی برطرف می‌شود، اما گاهی گرمازدگی کاملا جدی است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد.

اگر علائم مربوط به گرمازدگی، تحت درمان به موقع و تخصصی قرار نگیرد، ممکن است منجر به مرگ یا ناتوانی‌های جدی شود.

گرمازدگی زمانی روی می‌دهد که دمای بدن فرد به دلیل افزایش‌ دمای محیط، بیشتر از حد طبیعی می‌شود و بدن در دفع این حرارت ناتوان است.

بدن انسان با منبسط کردن عروق در سطح پوست و عرق کردن، دمای خود را کاهش می‌دهد و سبب تنظیم و کنترل گرما می‌شود. البته در آب و هوای خیلی مرطوب عملکرد تعریق در بدن مختل و کند شده و بدن قادر به خنک کردن خود نیست.

بدن انسان به طور عادی یک فرآیند تنظیم گرمایی دارد که به هم خوردن این فرآیند، به طرزی که درجه حرارت بدن به طور غیرعادی بالا رود را گرمازدگی می‌گویند.

به گزارش مرکز کنترل بیماری (CDC)، هر ساله400 نفر تنها در آمریکا بر اثر گرمای زیاد هوا جانشان را از دست می‌دهند هرچند که با اقدامات ساده‌ای اکثر این مرگ‌ها قابل پیشگیری هستند.

افراد در سنین بالا بیش از جوانان در معرض گرمازدگی قرار دارند، چون بدن افراد مسن، توانایی هماهنگ شدن با تغییرات ناگهانی دما را ندارد.

همچنین به دلیل استفاده از برخی داروها بدن آنها توانایی تنظیم دما را از دست می‌دهد و عرق کردن قطع می‌شود.

علائم گرمازدگی را بشناسیم‌

 سرگیجه،سردردهای شدید،تهوع و استفراغ، پوست خشک و گرم، ضربان قلب بالا،دمای زیاد بدن، بیهوشی، خستگی و فرسودگی،اختلال در تکلم و توهم،تنفس کم‌عمق، گشاد شدن مردمک چشم و عدم واکنش به نور،گرفتگی عضلات،افت فشار خون به دلیل کم‌آبی (دهیدراسیون)‌ و اتساع عروق محیطی از جمله عوارض اصلی و شایع گرمازدگی هستند.

بطورکلی عوارض گرمازدگی به تناسب شدت معمولا به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

گرمازدگی خفیف : یکی از عوارض گرمازدگی، گرمازدگی خفیف است و در زمانی که فرد مدتی طولانی در معرض حرارتی نسبتا بالا قرار گیرد اتفاق می‌افتد. در این حالت بدن بشدت عرق می‌کند. گرفتگی عضلات، خستگی و گاهی سرگیجه از دیگر علائم آن است.

گرمازدگی متوسط: به دلیل قرار گرفتن اشخاص  مانند کشاورزان، ملوانان یا آتش‌نشان‌ها  در معرض گرمای زیاد و فعالیت بدنی در محیط پیش می‌آید. از علائم آن می‌توان به سرگیجه، عدم هوشیاری، پوست رنگ پریده، نبض ضعیف و تعریق بدن اشاره کرد.

گرمازدگی شدید: این حالت بسیار خطرناک است و در روزهای گرم و مرطوب اتفاق می‌افتد. قیافه گرمازده و تب‌دار و پوست گرم و خشک است. درجه حرارت بدن افزایش می‌یابد و احتمال اغما و تشنج جزو دیگر علائم آن است.
در برخورد با افراد گرمازده چه کنیم؟

به خاطر داشته باشید که به محض رویت هر گونه علامتی ناشی از فشار گرمای زیاد، باید با اورژانس وگروه‌های امداد تماس بگیرید. تا رسیدن گروه امداد و اورژانس اقدامات زیر را انجام دهید:

1-  فرد را به محلی سایه‌دار منتقل کنید.

2 -  بسرعت فرد را به هر شکلی که بلدید خنک کنید. مثلا شخص را در داخل وان یا لگن آب خنک قرار دهید.
پاشیدن آب خنک با شیلنگ به صورت فرد و تر کردن بدن فرد با اسفنج آب خنک یا اگر رطوبت پایین است شخص را داخل یک پارچه نمدار خنک بپیچید و بشدت باد بزنید.

3 -  دمای بدن شخص را کنترل کنید و به تلاش‌هایتان برای خنک‌کردن او ادامه دهید تا دمای بدن به 102   101 درجه فارنهایت برسد.

4 - ‌ اگر اورژانس یا کمک‌های امدادی تاخیر داشت، با اورژانس بیمارستان برای گرفتن دستور‌العمل‌های بعدی تماس بگیرید.

5 -  هر چه زودتر کمک‌های اولیه را به شخص برسانید.

محافظت از خود در برابر گرمازدگی‌

با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد و گرما‌زدگی جلوگیری کنید:

1 -  نوشیدن آشامیدنی‌های سرد غیرالکلی و غیر کافئینی

2 -  اگر دکتر مصرف مایعات را برای شما محدود کرده از او بخواهید در زمان میزان مصرف مایعات در هوای گرم را برای شما مشخص کند.

3 -  خوردن منظم آب طی روز حتی اگر تشنه نباشید چون اولین بار که احساس تشنگی می‌کنید، پیش از آن کم‌آبی (دهیدراسیون)‌ اتفاق افتاده است.

4 - آگاه باشید که بعضی از داروها شما را در برابر گرمازدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند. مثلا داروهایی که باعث کاهش درد می‌شوند می‌‌توانند باعث پنهان شدن علائم ابتلا به گرما‌زدگی شوند. داروهای ضد‌یبوست نیز خطر کم‌آبی را افزایش می‌دهد.

5 - دوش گرفتن زیر آب خنک.

6 - در صورت امکان ، در محیطی با تهویه مطبوع باشید. چنانچه این امکان وجود ندارد، به یک مرکز خرید با تهویه مناسب یا کتابخانه‌عمومی بروید.

7 - لباس‌های سبک و رنگ روشن بپوشید.

8 -  در صورت امکان در گرم‌ترین ساعات روز، در خانه بمانید.

9 - خودتان را درگیر فعالیت‌های گرمازا نکنید.

فراموش نکنید گرمازدگی شامل حیوانات نیز می‌شود. سعی کنید برای حیوانات خانگی، محلی سایه‌دار همراه با آب آشامیدنی تازه و خنک فراهم کنید.

هرگز افراد مسن، کودکان یا حیوانات خانگی را در خودروی در بسته رها نکنید.

منبع :جام جم

۳۱ تیر ۱۳۸۸ ۱۰:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید