اخبار

از جای دادن مواد غذایی گرم در داخل ظروف یکبار مصرف خودداری شود

از جای دادن مواد غذایی گرم در داخل ظروف یکبار مصرف خودداری شود
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به آغاز ماه محرم و داغ بودن بازار توزیع انواع غذاهای نذری، گفت: جای دادن مواد غذایی گرم در داخل ظروف یکبار مصرف به سلامت افراد آسیب وارد می کند و حتی المقدور باید از این کار خودداری شود.

دکتر رضا تحویلیان ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظروف یکبار مصرف پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه ای بنام ' مونومر ' تهیه می‌شوند که مونومرها موادی سمی و مضر برای سلامت انسان محسوب می شوند، در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند.

وی ادامه داد: اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرآیند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند که اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد و بر همین اساس در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود.

دکتر تحویلیان به عدم استفاده از این ظروف برای جا دادن مواد گرم اشاره کرد و افزود: افزایش دما (بالای 40 درجه) در پلیمرها خطر آزاد شدن مونومرها به مواد غذایی را افزایش می دهد.

وی گفت: استفاده از مواد گرم در داخل این ظروف، سبب افزایش بروز بیماریهای کبدی، غدد لنفاوی، اندامهای تولید مثل و بیماریهای صعب العلاج مانند سرطان می شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید مواد غذایی به مدت طولانی در این ظروف نگهداری شوند چرا که خطر رها شدن مواد مضر مونومرها به درون مواد غذایی افزایش می یابد، ادامه داد: همچنین برای گرم کردن غذا درون مایکروو نباید از ظروف یکبار مصرف استفاده کرد و برای انجام این کار استفاده از ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروو توصیه می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه به هرنوع پلاستیکی نباید مجوز بسته بندی مواد غذایی داده شود، افزود: در هنگام خریداری ظروف یکبار مصرف باید به پروانه ساخت و تاییدیه وزارت بهداشت محصول توجه و از خرید ظروفی که فاقد این برچسب هستند، خودداری شود.

این مقام مسوول تاکید کرد که تمامی کارخانجات تولید ظروف یکبار مصرف باید تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت نمایند و هرگونه فعالیت زیرپله ای در این زمینه خلاف و مورد برخورد قانونی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین باید از خرید ظروف یکبار مصرف کدر و رنگی نیز خودداری شود و ظروف بهتر است کاملا شفاف و بدون رنگ باشند تا به سلامتی افراد آسیبی وارد نکند.

تحویلیان در ادامه با تاکید بر عدم استفاده بیش از یکبار از ظروف یکبار مصرف برای مواد غذایی، ادامه داد: همانگونه که از نام این ظروف پیداست استفاده بیش از یکبار از آنها سلامتی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی همچنین به عوارض زیست محیطی استفاده بی رویه از این ظروف در جامعه اشاره و تصریح کرد: تولید زیاد ظروف یکبار مصرف سبب تولید فراوان زباله غیر قابل تخریب در جامعه خواهد شد و از اینرو گفته می شود که حتی الامکان مردم باید استفاده از این ظروف را در زندگی خود کاهش دهند.

۷ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید