اخبار

از ابتدای مهر ماه امسال تا به امروز، 29 نفر در استان به عارضه گاز گرفتگی مبتلا شده اند.

از ابتدای مهر ماه امسال تا به امروز، 29 نفر در استان به عارضه گاز گرفتگی مبتلا شده اند.
دکتر پرنا تمایل به خواب، احساس خستگی و کسالت و کاهش قدرت عضلانی را از علایم اولیه مسومیت با گاز منوکسیدکربن در افراد عنوان و اضافه کرد: در مراتب شدیدتر علایمی نظیر سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بیقراری، احساس تهوع و استفراغ ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش قدرت دید در افراد مسموم مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پدیده گاز گرفتگی که از آن بعنوان 'مرگ خاموش' یاد می شود، از اوایل پاییز هر سال تا پایان فصل سرما و آغاز سال نو ، جان افراد فراوانی را به کام خود می کشد.

پزشکان می گویند ؛ گاز گرفتگی پدیده ای است که در اثر تولید گاز منواکسید کربن از سوخت ناقص به وجود می آید و سالانه چندین نفر به این دلیل جان خود را از دست می دهند.

به گفته سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان کرمانشاه، از ابتدای مهر ماه امسال تا به امروز، 29 نفر در استان به عارضه گاز گرفتگی مبتلا شده که تمامی آنها در اسرع وقت تحت اقدامات درمانی، انتقال و بستری قرار گرفته اند.

دکتر ' عبدالرحمان پرنا ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ، هفت نفر در مهر ماه و 22 نفر در آبان ماه گذشته با این حادثه مواجه شده اند که خوشبختانه همگی نجات یافته اند.

وی با بیان اینکه این مرکز از اول مهر ماه امسال تاکنون 20 ماموریت در راستای مقابله با عارضه گاز گرفتگی در استان انجام داده است، ادامه داد: بطور قطع با تشدید سرمای هوا، این ماموریتها افزایش می یابد ، هر چند هوشیاری مردم در خصوص پیشگیری از این حادثه مرگبار کمک شایانی در کاهش تعداد این ماموریتها خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه گازگرفتگی به معنای مسمومیت با یک گاز بی رنگ و بی بو به نام منوکسیدکرین است که بواسطه احتراق ناقص تولید می شود، گفت: در صورتیکه وسایل گرمایشی از قبیل بخاری، آبگرمکن ، شوفاژ و ... سیستم تهویه مناسبی نداشته باشند، این عارضه رخ می دهد.

دکتر پرنا تاکید کرد: باید توجه داشت که علایم ابتدایی وقوع این عارضه در افراد همانند سرماخوردگی است و گاها اشتباهات زیادی در این زمینه صورت می گیرد که باید در این زمینه هوشیار بود.

وی تمایل به خواب، احساس خستگی و کسالت و کاهش قدرت عضلانی را از علایم اولیه مسومیت با گاز منوکسیدکربن در افراد عنوان و اضافه کرد: در مراتب شدیدتر علایمی نظیر سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بیقراری، احساس تهوع و استفراغ ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش قدرت دید در افراد مسموم مشاهده می شود.

پرنا یادآور شد: فرد مسموم باید هر چه سریعتر خود را از فضای آلوده به فضای آزاد، انتقال دهد تا بدین وسیله از پیشروی عارضه گازگرفتگی در بدن خود جلوگیری می کند.

این پزشک با بیان اینکه کودکان، زنان باردار و سالمندان از جمله گروههای آسیب پذیر در معرض عارضه گازگرفتگی هستند، گفت: خطر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و علایم گازگرفتگی در این گروهها بیش از سایرین است.

وی انتقال مسمومان از محیط آلوده به هوای آزاد، باز کردن یقه پیراهن و لباسهای تنگ فرد مسموم و اکسیژن رسانی به وی را از مهم ترین اقداماتی خواند که می توان در مواجه با فردی که به گاز گرفتگی دچار شده است ، انجام داد.

پرنا همچنین با تاکید بر تماس با اورژانس 115 در مواقع خطر یا مواجه با گازگرفتگی ، به همگان توصیه کرد بمنظور پیشگیری از این عارضه از باز بودن مسیر دودکشهای منزلشان ، خصوصا در فصل سرما اطمینان حاصل نمایند.

این پزشک کرمانشاهی داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بامها ، آبی بودن رنگ شعله بخاری و اجاق گاز ، خودداری از استفاده از آبگرمکن و شعله های اجاق گاز برای گرم کردن هوای خانه و پرهیز از نصب آبگرمکن در حمام را از دیگر راهکارهایی بیان کرد که از وقوع پدیده گازگرفتگی جلوگیری خواهند کرد.

وی در پایان به همگان توصیه کرد با رعایت اصول ایمنی سلامت خود و خانواده هایشان را تضمین کنند.

۸ آذر ۱۳۹۰ ۰۸:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید