اخبار

استاد دانشگاه علوم پزشکی: جشنواره‌ محور شدن پژوهش‌ها آفت این بخش است

استاد دانشگاه علوم پزشکی: جشنواره‌ محور شدن پژوهش‌ها آفت این بخش است
پروفسور مصطفایی: محققان و پژوهشگرانی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، فاکتور‌های امتیازآوری در جشنواره را ملاک قرار می‌دهند.

پروفسور علی مصطفایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: امکانات دانشگاه‌های شهرستان‌ها برای پژوهش مناسب نیست و حداقل‌ها را داراست.
وی ادامه داد: امکانات ضعیف این دانشگاه‌ها در امر پژوهش طبیعی است زیرا این دانشگاه‌ها تیپ 2 محسوب می‌شوند و بودجه پژوهشی زیادی ندارند.
این پژوهشگر کرمانشاهی تصریح کرد: البته این دانشگاه‌ها حداقل امکانات پژوهشی را دارا هستند که کافی و ایده‌آل نیست.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: همین حداقل‌ها را خود پژوهشگران برای دانشگاه‌ها فراهم کرده‌اند وگرنه دانشگاه به خودی خود سرمایه‌ای برای پژوهش ندارد.
مصطفایی اضافه کرد: در سطح کشور حرکت قابل قبولی برای پژوهش صورت گرفته است اما این حرکت هنوز با معیارهای اصلی پژوهش سازگاری ندارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: در بحث پژوهش هر سال وضعیت کشور بهتر می‌شود و به طرف مثبت شدن حرکت می‌کند.
وی گفت: البته با این مبالغ جزیی که به بخش پژوهش اختصاص داده می‌شود، بحث پژوهش به خوبی پیش نمی‌رود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید ارقامی که در سرانه ناخالص ملی برای پژوهش در نظر گرفته می‌شود، در بحث پژوهش و تحقیقات عملیاتی شود و به بخش‌های دیگر اختصاص پیدا نکند؛ این امر با مدیریت صحیح مالی صورت خواهد گرفت.
مصطفایی جشنواره‌ محور شدن پژوهش‌ها را آفت بخش پژوهش دانست و گفت: محققان و پژوهشگرانی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، فاکتور‌های امتیازآوری در جشنواره را ملاک قرار می‌دهند و از پرداختن به مشکلات اصلی جامعه مثل اعتیاد، افزایش بیماری‌های غیر واگیر و ... دریغ می‌کنند.
این استاد دانشگاه افزود: رفع نیازهای جامعه رسالت اصلی پژوهشگران است و محققان باید تحقیقات خود را روی بررسی مشکلات جامعه متمرکز کنند.
وی ادامه داد: البته تحقیقات باید خروجی در قالب مقاله داشته باشند و به دانش کنونی بشر نکته‌ای اضافه کند.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در کشور ما نسبت ثبت اختراع به مقالات عددی کوچک و غیر‌استاندارد است و این برای کشوری که می‌خواهد توسعه یابد و پیشرفت کند، مناسب نیست.
مصطفایی پیش‌نیاز تولید ثروت را پژوهش، انتشار مقاله و ثبت اختراع دانست و افزود: پژوهش‌ها باید منجر به تولید ثروت شود.

۲۲ آذر ۱۳۹۰ ۱۴:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید