اخبار

پروفسور پور متعبد: واحد پژوهش در واحدهای درسی دانشگاهی گنجانده شود

پروفسور پور متعبد: واحد پژوهش در واحدهای درسی دانشگاهی گنجانده شود
وی وجود چند مرکز تحقیقات از جمله بیولوژی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را یکی از نقاط قوت این دانشگاه در حوزه پژوهش دانست.

دکتر علی پورمتعبد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به اینکه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درسی به نام پژوهش تعریف نشده است، تصریح کرد: در دانشگاه‌های ما با وجود پتانسیل و علاقه‌مندی فراوان بیشتر دانشجویان به مقوله تحقیق و پژوهش درسی به نام پژوهش گنجانده نشده است. 
استاد فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تعلق گرفتن یک یا دو واحد درسی به امر پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: دانشجویان پژوهشگر به دلیل گنجانده نشدن پژوهش در واحدهای درسی زمان کافی برای رسیدگی به این امر را ندارند که باید برنامه‌ریزی مشخص و هدفمند در این راستا صورت بگیرد. 
پور متعبد با بیان اینکه پژوهش نیازمند فرآیندی مداوم است، گفت: یکی از مشکلات کلان در سطح جامعه در مسئله پژوهش این است که پژوهش به اندازه امر آموزش هنوز جا نیفتاده است.
وی تصریح کرد: پژوهش در علوم تربیتی به معنای سعی در شناخت پدیده‌های ناشناخته عالم هستی و قوانین حاکم بر آن برای کاربردی کردن و بهبود شرایط زندگی بشر است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: پژوهش دارای دو بخش بنیادی و کاربردی است که در ابتدا باید بنیاد آن تقویت شود.
پور متعبد از بودجه پژوهشی محدود در دانشگاه‌ها گلایه داشت و با بیان این موضوع که بسیاری از مسائل وابسته به این بودجه است، افزود: از سال گذشته تاکنون اگر بهبودی در زمینه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی دیده شده مربوط به افرادی مقید است که از صمیم قلب با وجود کمبودها به دنبال کارهای پژوهشی رفته‌اند.
وی با بیان اینکه خود از این قاعده مستثنی نیست، تنها دلیل پرداختن به موضوعات پژوهشی را علاقه شخصی عنوان کرد و در خصوص طرح‌های خود گفت: بررسی وابستگی به مرفین با دیدگاه اثراتش بر یادگیری و حافظه از جمله طرح‌های اوست که در سالیان گذشته بر روی مدل‌های حیوانی اجرا شده است.
این پژوهشگر در خصوص جدیدترین و منحصر به فردترین طرح خود گفت: بررسی اثر صرع و تشنج مادران باردار بر نسل‌های بعد توسط وی در مدل‌های حیوانی در سنین مختلف انجام و مشخص شده کنترل نشدن صرع مادر در هنگام بارداری بر یادگیری نسل‌های بعدی تاثیر خواهد گذاشت.
پور متعبد با اشاره به اینکه موفق شده مکانیسم‌های فیزیولوژیک مغزی را به دست آورد، خاطرنشان کرد: این کار برای اولین بار در دنیا انجام شده که در یک ژورنال معتبر خارجی نیز به چاپ رسیده است.
وی وجود چند مرکز تحقیقات از جمله بیولوژی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را یکی از نقاط قوت این دانشگاه در حوزه پژوهش دانست و با اشاره به اینکه اختصاص بودجه‌های پژوهشی در بخش‌های دانشگاه یکسان نیست، خواستار ایجاد آزمایشگاه مناسب‌تر و دادن توجه و بهای بیشتر به بودجه‌های پژوهشی شد.

۲۶ آذر ۱۳۹۰ ۱۳:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید