اخبار

رشیدی : از پرخوری بی رویه در شب یلدا خودداری کنید.

رشیدی : از پرخوری بی رویه در شب یلدا خودداری کنید.
یک کارشناس ارشد تغذیه معتقد است که اصول تغذیه در شب باستانی یلدا باید به سمت گذشته تغییر یابد و در غیراینصورت به سلامت افراد ضربه های جدی وارد خواهد شد.

یک کارشناس ارشد تغذیه معتقد است که اصول تغذیه در شب باستانی یلدا باید به سمت گذشته تغییر یابد و در غیراینصورت به سلامت افراد ضربه های جدی وارد خواهد شد.

' علی اشرف رشیدی ' روز دوشنبه در آستانه شب یلدا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته، افراد شب یلدای خود را با مصرف به اندازه انواع میوه جات بخصوص هندوانه و انار که از جمله میوه های این شب هستند، سپری می کردند و تا حد امکان مصرف انواع آجیل و شیرینیها را به حداقل می رساندند.

وی ادامه داد: اما امروزه افراد کمتر از میوه جات و بیشتر از انواع تنقلات، آجیلها و شیرینیها استفاده می کنند و با این کار سلامت جسمانی خود را به مخاطره می اندازند.

رشیدی با بیان اینکه تنقلات حاوی انرژی و چربی بالایی هستند، گفت: چربی موجود در این مواد، هر چند مضر نیست اما از لحاظ خاصیت چاق کنندگی همچون انواع روغنها عمل می کند و از اینرو افراد باید در مصرف اینگونه مواد، نهایت دقت را بعمل آوردند و میزان استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه کاهش دهند.

وی در ادامه با تاکید بر عدم پرخوری در مصرف انواع آجیل، بخصوص آجیل های شور ، یادآور شد: استفاده از این نوع آجیل ها در افراد سالم باید محدود شود، ضمن آنکه در مبتلایان به بیماری فشار خون نباید استفاده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه کرمانشاهی افزود: همچنین در خرید انواع آجیل باید به تازه بودن آن توجه ویژه ای داشت، چرا که اگر از تاریخ تولید آجیل بیش از یکسال گذشته باشد، ممکن است این ماده به سم ' آفلاتوکسین' آلوده شده باشد که برای سلامتی بسیاری خطرناک است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها عادت دارند از ابتدای شب یلدا تا انتهای آن با پرخوری، به یکباره حجم زیادی از کالری را وارد بدن خود کنند، گفت: افراد باید از پرخوری بی رویه در شب یلدا خودداری کنند، تا به عوارض گوارشی مبتلا نشوند.

رشیدی تاکید کرد: اگر افراد می خواهند این شب را در کنار یکدیگر توام با خوردن بگذرانند، حتما باید شام را سبک دریافت و از میزان برنج و نان در این وعده غذایی خود کم کنند.

وی ادامه داد: در شب یلدا ، باید سعی شود به جای استفاده از تنقلات و شیرینی جات از میوه ها استفاده شود تا به یکباره حجم کالری در بدن افزایش پیدا نکند.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به مضر بودن استفاده تنقلات شور و ترش و شیرینی جات برای سلامتی بخصوص قبل از هنگام خواب، گفت: استفاده از این مواد غذایی بواسطه روغن موجود در آنها، عمل هضم را سنگین تر و سخت تر می کند، لذا توصیه می شود بجای استفاده از این مواد از تکه های میوه برای گذران اوقات شب یلدا استفاده شود.

وی با تاکید بر رعایت فاصله خورد و خوراک تا خواب، اظهار داشت: بین خوردن تا خواب باید حداقل سه ساعت فاصله باشد تا معده استراحت کند.

وی در پایان به افراد توصیه کرد به هیچ عنوان از آجیل های رنگی، شور و ترش استفاده نکنند و بیشتر از آجیل های ساده استفاده کنند تا به دستگاه گوارشی آنها آسیبی نرسد.ک/

۲۸ آذر ۱۳۹۰ ۱۳:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید