اخبار

مبتلایان به عفونتهای حاد تنفسی از درمانهای خودسرانه پرهیز کنند

مبتلایان به عفونتهای حاد تنفسی از درمانهای خودسرانه پرهیز کنند
مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: افرادی که به عفونتهای حاد تنفسی مبتلا می شوند باید از درمانهای خودسرانه پرهیز کرده و حتما به پزشک مراجعه نمایند.

دکتر ' حسین بیگلری ' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز فصل سرما و شیوع عفونتهای حاد تنفسی در جامعه، افزود: عفونتهای ویروسی که غالبا دستگاه تنفسی را درگیر می کنند در انتهای فصل پاییز و ابتدای زمستان، همه گیری چشمگیری می یابند و با طیف های ملایم تا شدید در میان اقشار مختلف جامعه مشاهده می شوند.

وی ادامه داد: همین امر سبب می شود بسیاری از مبتلایان بدون مراجعه به پزشک، فقط به داروخانه ها مراجعه کرده و درمانهای خودسرانه با استفاده از انواع آنتی بیوتیکها را برای بهبود وضعیت خود تجویز کنند!

دکتر بیگلری با بیان اینکه مصرف خودسرانه انواع آنتی بیوتیکها اقدامی رایج اما اشتباه است، گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها علاوه بر آنکه تاثیر چندانی در بهبود بیماری افراد ندارد، فقط سبب ایجاد مقاومتهای جدی دارویی در بدن می شود.

وی تاکید کرد: براین اساس بیمارانی که به علایمی مانند سرفه، خارش شدید گلو ، کوفتگی بدن ، تنگی نفس و تب یا لرز شدید مبتلا می شوند ، برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کنند و پس از معاینه و در صورت تجویز پزشک از آنتی بیوتیکها استفاده نمایند.

این پزشک کرمانشاهی ادامه داد: برخی از بیماران نیز ممکن است هیچ یک از این علایم را نداشته باشند و فقط به آبریزش بینی و علایم یک سرماخوردگی ساده مانند گریپ مبتلا باشند که در اینصورت بیمار نیاز نیست به پزشک مراجعه کند و تنها با مصرف برخی داروهای ساده ضد سرماخوردگی، استفاده از مایعات گرم ، لیمو شیرین، غرغره گلو با آب و نمک، گرفتن بخور گرم و استراحت در منزل بهبود خواهند یافت.

وی تصریح کرد: اما گروههای پرخطر شامل بیماران مبتلا به فشار خون ، دیابت و آسم ، سالمندان ، زنان باردار و کودکان زیر شش سال ، باید در صورت ابتلا به هر نوع بیماری حتی یک سرماخوردگی ساده، برای درمان به پزشک مراجعه کنند و درمان خودسرانه پرهیز نمایند.

وی در پایان التهاب مجرای تنفسی، سرفه، ضعف و بیماری، کوفتگی بدن، درد شکم، تهوع و دلپیچه را از جمله علایم بیماری عفونتهای تنفسی ویروسی که در شرایط فعلی در جامعه نیز رایج است، عنوان و تاکید کرد: افراد این بیماری را با سرما خوردگی اشتباه نگیرند.ک/3

۳ دی ۱۳۹۰ ۱۲:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید