اخبار

تقویت اعتماد به نفس کمرویی نوجوانان را کاهش می دهد

تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس به نوجوان کمک می کند که توانمندی ها، شایستگی ها و نقاط قوت خود را بشناسد و آنها را باور کند

 دکتر امیر رضاچمنی ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری نوجوانان کمرویی، گوشه گیری و انزواطلبی است که این امر مانع شکوفایی قابلیت ها و توانمندی های آنان شده و آنها را در ایفای مسئولیت های زندگی با مشکلاتی مواجه می کند.

این روانپزشک  افزود: نوجوانان کمرو معمولا در موقعیت های اجتماعی، توجه غیر عادی و غیر منطقی به خود داشته و از مواجه با دیگران ترس دارند.
وی افزود: آنها معمولا به راحتی نیازهای خود را بیان نمی کنند و عقاید و نظرات خود را اظهار نمی کنند و در برابر خواست های غیر معقول و غیر منطقی دیگران توانای نه گفتن ندارند که این رو در بایستی باعث می شود مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرند.
دکتر چمنی یکی از علل بروز این رفتار در نوجوانان را به نوع رفتارهای والدین نسبت داد و گفت: بعضی از والدین که خود الگوی مناسبی از جهت ابراز وجود و قاطعیت نیستند و یا ارتباطات اجتماعی خوبی ندارند به عنوان الگوهای رفتاری نامناسب برای نوجوانان تلقی می شوند.
وی افزود: یکی دیگر از عوامل، نحوه فرزندپروری پدر و مادرانی است که بیش از حد کنترل کننده و مراقب باشند و از کودک بیش از حد مراقبت و محافظت کنند که باعث می شود استقلال نوجوان کاهش یابد.
وی ادامه داد: والدینی که نوجوان را به ویژه در جمع به میزان زیادی امر و نهی می کنند و یا نوجوان را مورد تمسخر، تهدید و سرزنش قرار می دهند در حقیقت توانمندی ابراز وجود را در جمع از آنان می گیرند.
دکتر چمنی در مورد راهکارهای کمک به نوجوان برای رفع کمرویی نیز گفت: تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس به نوجوان کمک می کند که توانمندی ها، شایستگی ها و نقاط قوت خود را بشناسد و آنها را باور نماید تا احساس خودباوری و خود کارآمدی در او ایجاد شود.
وی اضافه کرد: این امر به ایجاد احساس خوب و ارزشمند بودن در نوجوان کمک می کند و با تقویت عزت نفس نوجوان، قابلیت های خود را می شناسد و باور می کند و در نهایت احساس حقارت و خودکم بینی نخواهد داشت.
این روانپزشک تصریح کرد: پدر و مادر به عنوان الگوهای عملی باید مهارت قاطعیت ورزی و جرات مندی را یاد بگیرند و به فرزندانشان آموزش دهند.
وی خاطرنشان کرد: والدین مسئولیت های متناسب با سن و توانمندی نوجوان را به او محول کنند به عنوان مثال واگذاری خرید خانه و فعالیت های اجتماعی به نوجوان سبب احساس شایستگی و توانمندی در او می شود.
دکتر چمنی توصیه کرد: والدین رفتارهای اجتماعی و اظهارنظرهای معقول او را در جمع مورد توجه و تشویق قرار دهند چرا که با شرکت دادن او در فعالیت های گروهی، اجتماعی، ورزشی و هنری از میزان گوشه گیری و انزواطلبی نوجوان کاسته می شود.
وی ادامه داد: از مقایسه او با دیگران پرهیز کنیم و از به کار بردن عبارات تحقیرآمیز، عناوین و القاب توهین آمیز پرهیز کنیم.
وی یادآور شد: به نوجوان، توانایی نه گفتن محترمانه بدون احساس گناه و ترس در مقابل خواسته های غیرمعقول و غیر منطقی دیگران را یاد بدهیما،
۱۰ دی ۱۳۹۰ ۱۲:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید