اخبار

دکتر معصومی : شاخص‌ترین علل مبتلا شدن به بیماری کرونر تغذیه ناسالم و عدم تحرک است،

دکتر معصومی : شاخص‌ترین علل مبتلا شدن به بیماری کرونر تغذیه ناسالم و عدم تحرک است،
امروزه بیماری تنگی عروق کرونر نه تنها در کرمانشاه بلکه در تمام دنیا شایع است که در خوشبینانه‌ترین حالت با احساس درد در قفسه سینه به صورت گسترده در حین فعالیت و انتشار آن به شانه چپ و گاهاً به معده منجر به سکته قلبی می‌شود.

پروفسور دکتر معصومعلی معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به اینکه نخستین علامت در بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر آخرین علامت است، افزود: سی درصد از این بیماران چه در حین خواب و یا در بیداری با نخستین احساس درد دچار مرگ ناگهانی می‌شوند.
وی در خصوص این بیماری گفت: امروزه بیماری تنگی عروق کرونر نه تنها در کرمانشاه بلکه در تمام دنیا شایع است که در خوشبینانه‌ترین حالت با احساس درد در قفسه سینه به صورت گسترده در حین فعالیت و انتشار آن به شانه چپ و گاهاً به معده منجر به سکته قلبی می‌شود.
دکتر معصومی با اشاره به اینکه دو عامل قابل پیشگیری و غیرقابل پیشگیری در بروز این بیماری مؤثر است، تصریح کرد: عوامل غیرقابل پیشگیری مانند افزایش سن، جنس و نژاد و عوامل قابل پیشگیری مانند عدم تحرک، مصرف سیگار و موادمخدر، افزایش وزن و اختلال در چربی خون در بروز این بیماری نقشی بسزا دارد.
وی خاطر نشان کرد: میزان مبتلا شدن به بیماری تنگی کرونر در مردان بیشتر از زنان است.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه شاخص‌ترین علل مبتلا شدن به بیماری کرونر تغذیه ناسالم و عدم تحرک است، خاطر نشان کرد: مصرف غذاهای چرب و روغن نباتی، گوشت قرمز و همچنین داشتن استرس و اضطراب زمینه‌ساز مبتلا شدن به این بیماری قلبی است.
وی در خصوص یک الگوی تغذیه سالم گفت: در این الگو بیشترین مواد غذایی باید از مواد گیاهی، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و نان و برنج باشد.
معصومی در پایان گفت: در مرحله بعد باید استفاده از لبنیات کم‌چرب و مصرف گوشت و ماهی در صورت آب پز کردن مدنظر قرار گیرد که این الگوی صحیح کم‌تر در مواد غذایی روزانه گنجانده شده است.
 

۱۹ دی ۱۳۹۰ ۱۰:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید