اخبار

متخصص قارچ شناسی پزشکی : اسکناس ها موجب انتقال بیماری کچلی می شوند

متخصص قارچ شناسی پزشکی : اسکناس ها موجب انتقال بیماری کچلی می شوند
دکتر میکائیلی: افراد در صورت دست زدن به اسکناس باید بنا را بر آلوده شدن بگذارند و با شستشوی دقیق و مرتب دست ها از بروز بیماری جلوگیری نمایند.

عوامل میکروبی اعم از ویروس ها ، قارچ ها و باکتری ها با چسپیدن به جرم های غیرقابل پاک شدن ، بر روی اسکناس قرار می گیرند و با توجه به اینکه طول عمر این جرم های میکروبی متغیر است  ممکن است عمرشان از چند ساعت تا چندماه و سال طول بکشد.

متخصص قارچ شناسی دانشگاه با اعلام این مطلب افزود : قارچ ها معمولا دارای طول عمر بیشتری نسبت به سایر عوامل میکروبی می باشند بخصوص اگر اسپور قارچ بر روی وسایل و اجسام قابل رد و بدل کردن و عمومی همچون دسته کلید ، دستگیر ها ، نرده ها و اسناد همچنین پول  قرار گرفته باشد تا سالها بر روی آنها باقی مانده و در مورد قارچ های پوستی  یا درماتوفیت ها درصورت تماس با پوست افراد دیگر ایجاد بیماری پوستی بخصوص بیماری پوستی کچلی یا درماتوفیتوزیس می کنند.

دکتر علی میکائیلی که با خبرنگار "وب دا" در کرمانشاه سخن می گفت افزود : این دسته از بیماری ها مسری بوده و با قرارگرفتن بر سطوح مختلف همچون اسکناس به پوست افراد سالم منتقل می شود که این مشکل در اماکن عمومی همچون آرایشگاه ها ، هتل ها ، و استخرها نیز وجود دارد اما پول بدلیل رد و بدل شدن زیاد احتمال گرفتاری بیشتری را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد قارچ های مسری در خط اول انتقال توسط پول هستند که در این میان احتمال انتقال قارچ های کچلی که دارای اشکال مختلف می باشد، به مراتب بیشتر است که به شکل غیر مستقیم و با انتقال از طریق انواع اجسام به ویژه اسکناس شیوع می یابند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : با توجه به اینکه ده ها گونه عامل بیماری پوستی وجود دارد علائم بیماری قارچ های پوستی از اشکال خفیف به شکل شوره مختصر تا قرمزی ، تورم و التهابات چرکی و بسته به اینکه کدام قسمت بدن را مبتلا می کند ، متغیر است.

دکتر میکائیلی تاکید کرد که 65 تا 70 درصد عفونت های قارچی را در کشورهایی غیر از کشورهای توسعه یافته کچلی تشکیل می دهند که علت اصلی آن توجه نکردن به موارد بهداشتی است.

وی با اشاره به نامناسب بودن نگهداری اسکناس ها که باعث آلودگی می شود ، طریقه صحیح نگهداری اسکناس به صورت تا نخورده و در کیف ، قرار ندادن اسکناس ها بر روی میز ، عدم تماس دست مرطوب با اسکناس به دلیل سهولت بیشتر انتقال ، وجود شخصی در مراکز ارائه مواد غذایی و بهداشتی جهت تحویل اسکناس غیر از فرد یا افراد مرتبط با پخت و پز و سرو اغذیه و استفاده بیشتر از روش های جایگزین همچون کارت های بانکی ، کیف پول های الکترونیکی ،  سامانه های اینترنتی و تلفنبانک را جهت خرید و مبادله پول در کاهش احتمال انتقال عوامل بیماری زا مهم دانست و تاکید کرد :افراد در صورت دست زدن به اسکناس باید بنا را بر آلوده شدن بگذارند و با شستشوی دقیق و مرتب دست ها از بروز بیماری جلوگیری نمایند.

دکتر میکاییلی گفت : درصورت شستشوی دست ها چندساعت پس از آلودگی های قارچی می توان از تشکیل جرم های قارچی و کلنی سازی قارچ ها جلوگیری کرد.

 

 

 

۲۷ دی ۱۳۹۰ ۱۴:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید