اخبار

بعد از آنفلوانزای خوکی ، تب کریمه کنگو هم به ایران آمد

مرگ زن 34 ساله مبتلابه تب کریمه کنگو در خراسان رضوی
شناسایی 5موردابتلا به تب کریمه کنگو درخراسان رضوی؛
وزارت بهداشت خبرداد: مرگ زن 34 ساله مبتلابه تب کریمه کنگو
دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو علامت خاصی ندارد


 

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت (زئونوز) با اشاره به شناسایی 5 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان خراسان رضوی، از مرگ یکی از این مبتلایان خبر داد و گفت: این فرد زنی 34 ساله‌ بوده است که به دنبال ذبح دام توسط همسرش، به علایم بیماری دچار شده بود.

دکتر محمدرضا شیرزادی، در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، بر لزوم ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز تاکید کرد.

وی کشتار دام‌ در اماکن غیرمجاز و غیرقانونی را عاملی برای انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برشمرد و افزود: هرچند بیشترین موارد دام‌های آلوده در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است اما به لحاظ آشنایی پزشکان منطقه به علایم بالینی و ارجاع به موقع بیماران به مراکز درمانی برای معالجه میزان، موارد فوتی‌ در این استان چشمگیر نیست.

وی با بیان اینکه پس از ورود عامل بیماری‌زا به بدن دام، ویروس به مدت یک هفته در بدن دام بیمار تکثیر می‌یابد و در صورت ذبح گوسفند در این دوره احتمال انتقال بیماری به دامدار وجود دارد، گفت:‌اگر دام‌ها از مراکز تحت نظارت دامپزشکی خریداری شوند به علت سمپاشی‌های مکرر احتمال انتقال آلودگی به دام از طریق کنه (میزبان واسط) به حداقل می‌رسد و بدین ترتیب خطر مرگ کسی را تهدید نمی‌کند.

رییس اداره زئونوز (بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) وزارت بهداشت، در پایان با توصیه مبنی بر دقت در خریداری دام‌ها از مراکز مجاز معرفی شده از سوی سازمان دامپزشکی و نیز ذبح آنها در کشتارگاه‌های مجاز یادآور شد: دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد.

۶ اَمرداد ۱۳۸۸ ۱۲:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید