اخبار

بحث کامل کاهش بینایی در افراد مسن

کاهش بینایی در افراد مسن

پزشکان خانواده نقش مهمی‌ در ارزیابی، شناسایی، درمان و پیشگیری یا به تعویق انداختن کاهش بینایی در افراد مسن دارند. تقریبا یک نفر از هر 28 بزرگسال بالاتر از 40 سال آمریکایی، ضعف بینایی دارد. کاهش بینایی با افسردگی، انزوای اجتماعی، افتادن و اشتباه در مصرف دارو همراه است و می‌‌تواند منجر به توهم‌‌های آزاردهنده شود. بزرگسالان بالاتر از 65 سال باید با توجه به اختلالات خاصی از قبیل رتینوپاتی دیابتی، عیوب انکساری، کاتاراکت، گلوکوم و دژنرسانس ماکولار مرتبط با سن، هر یک تا دو سال، از نظر مشکلات بینایی مورد غربالگری قرار گیرند. عوارض جانبی مرتبط با بینایی دارو‌هایی متداول مانند آمیودارون یا مهارکننده‌‌های فسفودی‌استراز را باید به هنگام ارزیابی مشکلات بینایی مورد توجه قرار داد. تشخیص و درمان سریع کاهش بینایی ناگهانی همانند درمان رتینوپاتی دیابتی، عیوب انکساری، کاتاراکت، گلوکوم و دژنرسانس مرتبط با سن ماکولا می‌‌تواند نجات‌بخش بینایی باشد. درمان تهاجمی‌ طبی دیابت، پرفشاری خون و هیپرلیپیدمی‌؛ تشویق به قطع مصرف سیگار؛ کاهش مواجهه با نور ماورای بنفش و واکنش مناسب در قبال عوارض جانبی دارو‌ها می‌‌تواند بینایی را در بسیاری از افراد مسن حفظ نماید. آنتی‌اکسیدان‌‌ها و مکمل‌‌ها از دژنرسانس مرتبط با سن ماکولا پیشگیری نمی‌‌کنند ولی ممکن است در کسانی که بیماری پیشرفته دارند، نقشی در کند کردن پیشرفت داشته باشند...

کاهش بینایی یکی از ترس‌آورترین عوارض پیری است. تقریبا یک نفر از هر 28 بزرگسال بالای 40 سال آمریکایی دچار ضعف بینایی است. بزرگسالان بالای 80 سال، 8 از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌‌دهند ولی 70 از موارد ضعف شدید بینایی، مربوط به آن‌هاست. انتظار می‌‌رود با پیرشدن سریع جمعیت، تعداد افراد دچار ضعف بینایی در ایالات متحده و جهان، در دهه آینده به طور چشمگیری افزایش یابد.

بزرگسالان دچار افت بینایی در معرض خطر بالای افسردگی، محرومیت اجتماعی و انزوا هستند. کاهش بینایی در افراد مسن، یک عامل خطرساز مستقل برای افتادن است. کاهش پیشرونده بینایی می‌‌تواند با نشانگانی از توهم همراه باشد که هر چند خوش‌خیم است، بیماران را آشفته می‌‌کند. احتمال بستری شدن افراد مسن دچار ضعف بینایی بالاتر است. بزرگسالانی که ضعف بینایی دارند،

توصیه‌‌های کلیدی برای طبابت


توصیه بالینی
رده‌بندی شواهد

همه افراد بالای 65 سال باید به صورت دور‌ه‌ای از نظر مشکلات بینایی مورد غربالگری قرار بگیرند.

C


همه افراد دیابتی باید یک معاینه چشم همراه با دیلاتاسیون در عرض یک سال از زمان تشخیص دیابت و حداقل هر سال پس از آن داشته باشند.

C


کنترل شدید گلوکز و فشارخون، خطر رتینوپاتی پیشرونده دیابتی را کاهش می‌دهد.

A


کنترل فشارخون در افراد مسن با یا بدون دیابت، ممکن است خطر عوارض ایسکمیک عروقی را کاهش دهد که می‌توانند منجر به کاهش بینایی شوند.

B


استعمال سیگار با علل متعدد ضعف پیشرونده بینایی در ارتباط است؛ مشاوره قطع مصرف سیگار باید جزیی روتین از مراقبت‌های افراد مسن باشد.

B


مکمل‌‌های آنتی‌اکسیدان و روی، به‌تنهایی یا در ترکیب با هم، از آغاز دژنرسانس مرتبط با سن ماکولا پیشگیری نمی‌کنند یا آن را به تعویق نمی‌اندازند.

A


درمان تکمیلی با آنتی‌اکسیدان و روی ممکن است پیشرفت دژنرسانس مرتبط با سن ماکولا را در برخی افراد مبتلا به بیماری پیشرفته، به تعویق بیندازد.

B


A: شواهد بیمارمحور قطعی با کیفیت مطلوب؛ B: شواهد بیمارمحور غیرقطعی یا با کیفیت محدود؛ C: اجماع، شواهد بیماری‌محور، طبابت رایج، عقیده صاحب‌نظران یا مجموعه موارد بالینی.


در معرض خطر اشتباه در مصرف دارو‌ها هستند که می‌‌تواند منجر به افزایش میزان بستری در بیمارستان شود. مطالعه‌ای گذشته‌نگر بر روی بزرگسالان تحت پوشش medicare نشان داد آن‌هایی که ضعف بینایی دارند موجب هزینه‌‌های درمانی بسیار بالاتری برای بیماری‌های مرتبط یا غیرمرتبط با چشم می‌‌شوند. پزشکان خانواده، نقشی عمده در ارزیابی، تشخیص، درمان و پیشگیری یا به تعویق انداختن کاهش بینایی در افراد مسن دارند.

جدول1. راهکار‌های غربالگری بینایی در افراد مسن به عنوان بخشی از معاینه دور‌ه‌ای سلامت


آکادمی‌ پزشکان خانواده آمریکا


بزرگسالان مسن باید با چارت اسنلن غربالگری شوند؛ فاصله زمانی ذکر نشده است.

آکادمی‌ چشم پزشکی آمریکا


بزرگسالان بالای 65 سال فاقد عوامل خطرساز یا بیماری چشمی‌ قابل شناسایی، باید هر یک تا دو سال، مورد ارزیابی طبی جامع چشم قرار بگیرند.

کارگروه کانادایی معاینه دور‌ه‌ای سلامت


غربالگری حدت بینایی با چارت باید بخشی از معاینه دور‌ه‌ای سلامت در بزرگسالان بالای 65 سال باشد.

موسسه ارتقای نظام‌های بالینی


غربالگری روتین حدت بینایی باید در بزرگسالان بالای 65 سال انجام شود؛ فاصله زمانی ذکر نشده است.

کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده


غربالگری حدت بینایی با چارت اسنلن باید بخشی از معاینه دور‌ه‌ای سلامت در بزرگسالان بالای 65 سال باشد.


غربالگری کاهش بینایی

به دلیل اینکه بسیاری از علل کاهش بینایی در افراد مسن (تخمین‌‌ها از 50-40 درصد متغیر است) قابل پیشگیری یا قابل درمان هستند، غربالگری بینایی باید بخشی از معاینه دور‌ه‌ای سلامت در تمام افراد بالای 65 سال باشد (جدول 1).

غربالگری حدت بینایی، به سادگی و با استفاده از یک چارت دیواری یا دستی مثل چارت اسنلن انجام می‌‌شود. چارت مطالعه درمان زودرس رتینوپاتی دیابتی ETDRS توسط موسسه ملی چشم تدوین شد و به عنوان استاندارد مرجع بین‌المللی برای تعیین حدت بینایی در کارآزمایی‌‌های بالینی پذیرفته شده است. نمونه‌‌های تغییریافته چارت ETDRS جهت استفاده برای جمعیت‌‌های کم‌سواد یا غیر انگلیسی‌زبان در دسترس است.

ارزیابی صرف حدت بینایی، محدودیت‌‌هایی دارد. غربالگری با چارت، نمی‌‌تواند کاهش میدان بینایی را تشخیص دهد یا میان کاهش بینایی مرکزی با نوع محیطی تمایزی قائل شود و نسبت به کاهش تطابق، تغییرات دید رنگ یا ضعف بینایی در نور کم، حساس نیست. غربالگری صرف حدت بینایی، نمی‌‌تواند ضعف کارکردی یا سازگاری کارکردی نسبت به کاهش بینایی را شناسایی کند. از همین رو، پرسش در مورد علایم اختصاصی و تاثیر کارکردی کاهش بینایی باید بخشی از یک فرآیند غربالگری بینایی باشد.


غربالگری اختصاصی بیماری

رتینوپاتی دیابتی یکی از علل عمده نابینایی در افراد بالای 40 سال در آمریکای شمالی است. رتینوپاتی دیابتی به انواع غیرپرولیفراتیو و پرولیفراتیو با یا بدون ادم ماکولا دسته‌بندی می‌‌شود. تا 10 از افرادی که به تازگی تشخیص دیابت داده شده‌اند، در عرض یک سال از زمان تشخیص، دچار رتینوپاتی خواهند شد. خطر پیشرفت به رتینوپاتی پرولیفراتیو تهدیدکننده بینایی در افرادی که رتینوپاتی دیابتی شدید غیرپرولیفراتیو دارند، در عرض یک سال، 75-50 درصد است. توصیه‌‌ها برای ارزیابی چشم در افراد مبتلا به دیابت در جدول 2 خلاصه شده‌اند.

عیوب انکساری تا یک سوم افراد بالای 50 سال را گرفتار می‌‌سازند. عیب انکساری را می‌‌توان در مطب با آزمون حدت بینایی و با استفاده از چارت اسنلن یا ETDRS تشخیص داد. بهبود حدت بر اساس آزمون pinhole اغلب نشانگر درجاتی از عیوب انکساری بالقوه اصلاح‌پذیر است. افراد مسن دارای عیب انکساری را باید به منظور ارزیابی‌‌های بیشتر و درمان به یک متخصص چشم ارجاع داد.

کاتاراکت، از علل عمده نابینایی در سراسر جهان و شایع‌ترین علل کاهش بینایی (اما نه نابینایی) در ایالات متحده است. کاتاراکت را می‌‌توان با استفاده از یک افتالموسکوپ دستی در طی غربالگری بینایی، به سهولت شناسایی کرد. کاتاراکت‌هایی را که ضعف چشمگیر بینایی ایجاد نمی‌‌کنند، می‌‌توان به صورت طبی پیگیری نمود. در صورتی که کاتاراکت، مشکوک به ایجاد ضعف بینایی باشد، ارجاع به یک چشم‌پزشک ضروری است.

جدول2. ارزیابی چشمی‌ اختصاصی بیماری در افراد مسن


بیماری یا وضعیت
پروتکل غربالگری توصیه شده

دژنرسانس مرتبط با سن ماکولا

هیچ پروتکل غربالگری تایید شد‌ه‌ای وجود ندارد.

کاتاراکت

هیچ پروتکل غربالگری تایید شد‌ه‌ای وجود ندارد.

گلوکوم


شواهد ناکافی برای توصیه له یا علیه غربالگری روتین در جمعیت عمومی‌؛ غربالگری دور‌ه‌ای با تونومتری و آزمون خودکار میدان بینایی را در گروه‌های پرخطر (مانند افراد سیاه‌پوست، افراد دارای سابقه خانوادگی قوی) مدنظر داشته باشید.

افراد دیابتی بدون رتینوپاتی یا با رتینوپاتی خفیف غیرپرولیفراتیو

معاینه چشم با دیلاتاسیون در عرض یک سال از زمان تشخیص دیابت و هر سال پس از آن.

افراد دیابتی دارای رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو پایدار

معاینه چشم با دیلاتاسیون هر شش تا 12 ماه

افراد دیابتی دارای رتینوپاتی ناپایدار پرولیفراتیو یا ادم ماکولا

معاینه چشم با دیلاتاسیون هر دو تا چهار ماه، بسته به درجه بیماری و ضعف بینایی


آگاهی اندکی از سیر طبیعی و پیشرفت گلوکوم زاویه‌باز وجود دارد. چهل درصد از افرادی که مبتلا به گلوکوم زاویه‌باز اولیه تهدیدکننده بینایی هستند، فشار‌های داخل‌چشمی‌ طبیعی دارند و استفاده صرف از اندازه‌گیری فشار داخل‌چشمی‌ باعث عدم تشخیص گلوکوم می‌‌شود. غربالگری کامل گلوکوم زاویه‌باز باید شامل اندازه‌‌گیری فشار و آزمون خودکار میدان بینایی باشد. کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده، توصیه‌هایی بر له یا علیه غربالگری روتین گلوکوم در افراد مسن ندارد ولی اذعان می‌‌دارد که برخی زیرگروه‌های پرخطرتر (مانند افراد سیاه‌پوست) ممکن است از غربالگری دور‌ه‌ای سود ببرند.


شکل 1. شبکه آمسلر، نشانگر نقص در دید مرکزی که مشخصه دژنرسانس ماکولا است.

دژنرسانس مرتبط با سن ماکولا (AMD) مسوول تقریبا 60 از موارد نابینایی در بزرگسالان بالای 65 سال نژاد اروپایی است. AMD به صورت مرطوب (نئوواسکولار یا اگزوداتیو) یا خشک (غیرنئوواسکولار یا غیراگزوداتیو) دسته‌بندی می‌‌شود. شبکه آمسلر را می‌‌توان به عنوان آزمون غربالگری AMD مورد استفاده قرار داد. این شبکه، موارد اعوجاج خطی، متامورفوپسی و اسکوتوم‌‌های مرکزی را ردیابی می‌‌کند که ویژه AMD هستند. به بیمار آموزش داده می‌‌شود که به شبکه نگاه کند و هر گونه خطوط مواج یا مناطقی را که دیده نمی‌‌شوند یا اعوجاج دارند، گزارش دهد (شکل 1). ویژگی و حساسیت شبکه آمسلر در تشخیص AMD در طبابت اولیه مشخص نیست.


غربالگری عوارض جانبی داروها

گرفتن یک شرح‌حال کامل دارویی در افراد مسن، ضروری است زیرا آن‌ها عموما نسبت به عوارض جانبی دارو‌های غیرچشمی‌ و فرآورده‌‌های گیاهی آسیب‌پذیرترند. جدول 3، دارو‌هایی را که عوارض جانبی چشمی‌ آنها شناخته شده، خلاصه کرده است.

درمان بیماری‌های تهدیدکننده بینایی

افت ناگهانی بینایی

علل افت ناگهانی بینایی در افراد مسن شامل آرتریت سلول ژآنت، سکته مغزی یا حملات ایسکمیک گذرا (TIA)، انسداد شریان افتالمیک یا ورید مرکزی شبکیه، گلوکوم حاد زاویه‌بسته، جداشدگی شبکیه و خونریزی ویتره است. اغلب اوقات، افت ناگهانی بینایی از پیشرفت ناگهانی یک یا چند بیماری مزمن قابل توجه، نشات می‌‌گیرد.

برخی علل افت ناگهانی بینایی در افراد مسن، از فوریت‌های چشم‌پزشکی به شمار می‌‌آیند و درمان مناسب، مستلزم ضریب بالای ظن و تشخیص فوری است. در موارد مشکوک به آرتریت سلول ژآنت، باید فورا پردنیزون با دوز بالا آغاز شود؛ این کار می‌‌تواند از کاهش بینایی که معمولا پس از بیماری، غیرقابل برگشت است، پیشگیری کند. در هر بیماری با سردرد‌های شدید، تهوع، استفراغ و تغییرات حدت بینایی باید گلوکوم حاد زاویه‌بسته را مدنظر داشت؛ باید به دنبال یافته‌‌های تاییدکننده در معاینه شامل قرمزی حاد چشم ، کدورت قرنیه و مردمک نیمه‌دیلاته با واکنش آهسته بود. شکل 2، در تشخیص افتراقی کاهش ناگهانی بینایی در افراد مسن، کمک‌کننده است.


درمان بیماری چشمی‌ در افراد دیابتی

درمان انتخابی برای افراد دیابتی مبتلا به رتینوپاتی شدید، فوتوکوآگولاسیون کل ‌شبکیه با لیزر است. فوتوکوآگولاسیون کل ‌شبکیه با لیزر در رتینوپاتی پرولیفراتیو شدید دیابتی، خطر افت ناگهانی بینایی را حداقل به میزان 50 کاهش می‌‌دهد. ادم ماکولا با فوتوکوآگولاسیون موضعی با لیزر درمان می‌‌شود که تا 70 موارد از کاهش بینایی پیشگیری می‌‌کند یا آن را به تعویق می‌‌اندازد. افراد دیابتی در معرض افزایش خطر خونریزی ویتره و جداشدگی شبکیه قرار دارند. درمان اختصاصی این بیماری‌ها، فراتر از محدوده این مقاله است.


درمان AMD

درمان فوتودینامیک شبکیه می‌‌تواند پیشرفت را در نوع نئوواسکولار AMD متوقف کند. پگاپ‌تانیب (ماکوژن) و رانی‌بیزوماب (لوسنتیس)، عوامل رشد اندوتلیوم عروق درگیر در آنژیوژنز را مهار می‌‌کنند و نتایج امیدبخشی در درمان AMD نئوواسکولار داشته‌اند. نیاز به تزریق داخل ویتر‌ه‌ای وجود دارد که ممکن است پذیرش بیمار را محدود کند. جایگاه این عوامل و زمان استفاده از آن‌ها در درمان AMD، موضوع کارآزمایی‌‌های بالینی در حال انجام است.


درمان گلوکوم زاویه‌باز اولیه

رایج‌ترین ترکیبات چشمی‌ مورد استفاده در افراد مسن برای درمان گلوکوم زاویه‌باز اولیه هستند. هدف این عوامل، پایین آوردن فشار داخل چشمی‌ در افراد مبتلا به پرفشاری چشم‌ و شواهد آسیب به عصب افتالمیک است. جذب سیستمیک این ترکیبات چشمی‌ را می‌‌توان با انسداد نازولاکریمال (فشردن انگشت روی caruncle) و بستن پلک به مدت 30 ثانیه پس از ریختن تدریجی قطره، کاهش داد. داروهای موضعی چشمی‌ مورد استفاده در درمان گلوکوم زاویه‌باز اولیه در جدول 4، خلاصه شد‌ه‌اند.


پیشگیری از کاهش بینایی

درمان تهاجمی‌ اختلالات مزمن طبی در افراد مسن می‌‌تواند به حفظ بینایی کمک کند. قطع مصرف سیگار، محدود کردن مواجهه با نور ماورای بنفش و (احتمالا) تغییر رژیم غذایی و استفاده انتخابی از آنتی‌اکسیدان‌ها یا مکمل‌های معدنی (trace minerals) می‌‌تواند بینایی را در افراد مسن، حفظ کند.

جدول3. عوارض جانبی چشمی‌ دارو‌های مورد استفاده در افراد مسن


دارو یا فرآورده
اثر (قطعی)
اثر (محتمل یا ممکن)
اقدام

آمیودارون (کوردارون)


بلفاروکنژنکتیویت، حلقه‌‌های رنگی دور نور‌ها، خیرگی، دید مبهم، افتالموپاتی تیروئیدی


زخم قرنیه، از دست دادن مژه‌‌ها و ابرو‌ها، نوروپاتی ایسکمیک علامت‌دار اپتیک، سودوتومور سربری


معاینه چشم را هر شش تا 12 ماه (در تمام عمر) به دلیل نیمه‌عمر طولانی دارو مد نظر داشته باشید (مورد مناقشه)؛ در صورت علامت‌دار بودن، سایر علل نوروپاتی ایسکمیک غیرشریانی اپتیک را در نظر بگیرید و بیمار را به یک متخصص چشم‌ ارجاع دهید.

بیس‌فسفونات‌‌ها (به جز ریسدرونات) *


التهاب دردناک چشم‌ شامل اپی‌اسکلریت، کنژنکتیویت غیراختصاصی، اسکلریت


دوبینی، ادم پلک، گلوکوم ( فقط با

آلندرونات)

کنژنکتیویت غیراختصاصی معمولا بدون قطع مصرف دارو بهبود می‌یابد؛ در صورتی که درد یا علایم شدید تداوم یابد، با یک متخصص چشم‌ مشاوره نمایید.

مهارکننده‌‌های سیکلواکسیژناز-2

تاری دید، کنژنکتیویت

آثار دیگری گزارش نشده است

دارو را قطع کنید؛ علایم باید در عرض 72 ساعت بهبود یابند.

اتامبوتول، ایزونیازید †

درک رنگ تغییر می‌یابد، نوریت اپتیک، نوروپاتی اپتیک، نقص میدان بینایی

آثار دیگری گزارش نشده است

معاینه اولیه جامع چشم؛ پیگیری‌‌های دور‌ه‌ای طبق توصیه یک متخصص چشم‌

هیدروکسی کلروکین


رسوبات قرنیه‌ای و شبکیه‌ای در صورت استفاده طولانی‌مدت، اختلال در دید رنگها، ماکولوپاتی


خشکی چشم، ممکن است توانایی تحمل لنز تماسی را کاهش دهد


حداقل خطر در استفاده کوتاه‌مدت (ضدمالاریا)

بزرگسالان بالای 60 سال در صورت استفاده درازمدت در معرض افزایش خطر سمیت چشمی‌ هستند؛ توصیه به مشاوره با متخصص چشم‌ می‌شود

مهارکننده‌‌های فسفودی استراز نوع 5 (برای اختلال نعوظ)


تاری دید، تغییر در درک نور، ترس از نور، درد چشم‌


خونریزی زیر ملتحمه؛ نوروپاتی ایسکمیک غیرشریانی اپتیک، کاهش بینایی پایدار (مورد آخر نادر است، همراهی آن بحث-برانگیز است)


آثار چشمی‌ مرتبط با دوز هستند

خلبانان بر اساس قانون اداره هوانوردی فدرال از این دارو استفاده نمی‌کنند

در صورتی که علایم چشمی‌ تداوم بیابند یا بدتر شوند، دارو را قطع کنید و بیمار را به یک متخصص چشم‌ ارجاع دهید.

تاموکسیفن


کدورت‌های قرنیه یا شبکیه، کاهش حدت بینایی، دژنرسانس یا خونریزی شبکیه


آثار دیگری گزارش نشده است


خطر چشمی‌ در طول زمان 2-1 است

معاینه پایه جامع چشم، آزمون دید رنگ پایه را در نظر داشته باشید؛ در صورت تغییر دید در طی درمان، مشاوره توام با متخصص چشم‌ و انکولوژی توصیه می‌شود

ویتامین A

تاری دید، ادم دیسک اپتیک (ناشی از پرفشاری داخل جمجمه‌ای)

آثار دیگری گزارش نشده است

عوارض تنها با دوز‌های زیاد گزارش شد‌ه‌اند

*- احتمالا اثر رده بیس‌فسفونات؛ همراهی با ریسدرونات، نامعلوم است.

† - بر اساس گزارش‌ها، نوروپاتی اپتیک با ایزونیازید کمتر از اتامبوتول است؛ عوارض جانبی چشمی‌ با دوز‌های کمتر از 15 میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم در روز اتامبوتول، نادر است.


کنترل شدید گلوکز خون

نشان داده شده است که کنترل شدید گلوکز خون، پیشرفت رتینوپاتی دیابتی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2، کاهش می‌‌دهد. تحلیل پس‌مطالعه‌ای 10 ساله باقیماندگان مطالعه آینده‌نگر دیابت انگلستان (UKPDS) کاهش پایدار و چشمگیر 24 درصدی را در خطر نسبی وقایع میکروواسکولار در گروه کنترل شدید گلوکز خون حتی در صورت ادامه نیافتن کنترل شدید گلوکز، نشان داد. با این وجود، کاربرد این شواهد در افراد مسن دیابتی، چالش‌برانگیز است زیرا افراد مسن، با کنترل شدید گلوکز خون به طور ویژ‌‌ه مستعد هیپوگلیسمی‌ هستند. درمان باید برای هر بیمار به طور انفرادی طراحی شود؛ به عنوان یک قانون کلی، گلوکز خون بیماران مسن دیابتی را باید ضمن اجتناب از هیپوگلیسمی‌ و خطرات ناشی از آن، تا جایی که امکان دارد به طور شدید کنترل کرد.


درمان فشار خون

کنترل شدید فشار خون با هدف کمتر از mmHg 85/150 احتمالا در افراد مسن به ویژه آن‌هایی که دیابت دارند، حفظ‌کننده بینایی است. UKPDS نشان داد که پایین آوردن فشار خون به زیر mmHg 85/150 در افراد دیابتی، خطر رتینوپاتی دیابتی پیش‌رونده را صرف‌نظر از سطح A1C کم می‌‌کند. کاهش mmHg‌10 در فشارخون سیستولی، 11 کاهش خطر نسبی در بروز فتوکوآگولاسیون یا خونریزی ویتره ایجاد نمود؛ با این وجود، برخلاف کنترل شدید گلوکز خون، پایین آوردن فشار خون باید به منظور حفظ هرگونه منفعتی، در طول زمان ادامه پیدا کند.

پرفشاری خون (با یا بدون تشخیص دیابت) با خطر بالاتر وقایع ایسکمیک چشمی‌، از قبیل انسداد ورید مرکزی شبکیه همراه است.


درمان لیپیدها

هیپرلیپیدمی‌ یک عامل خطرساز مستقل برای انسداد شریان و ورید مرکزی شبکیه است. مطالعات توصیفی پیشنهاد می‌‌کنند که کنترل هیپرلیپیدمی‌ در افراد مسن با یا بدون دیابت، ممکن است به طور مستقل، خطر کاهش بینایی را کم کند؛ با این حال، این مساله در کارآزمایی‌‌های تصادفی‌شده شاهددار تایید نشده است.


قطع مصرف سیگار

استعمال سیگار به گستر‌ه‌ای از علل ضعف بینایی در افراد مسن شامل AMD، کاتاراکت و رتینوپاتی پیشرونده دیابتی ارتباط داده شده است. افراد مسنی که سیگار می‌‌کشند را باید به منظور سلامت چشم‌ و منافع بی‌شمار دیگر، توصیه به ترک سیگار کرد و مشاوره قطع سیگار ارایه داد.


قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش

مواجهه تجمعی با نور ماورای بنفش با ایجاد کاتاراکت، ارتباط دارد. باید به بزرگسالان مسن توصیه نمود تا هنگام رانندگی یا فعالیت خارج از منزل، استفاده معمول از عینک آفتابی را مد نظر داشته باشند که نور ماورای بنفش را فیلتر می‌‌کند.


رژیم غذایی و مکمل‌‌ها

یک فرابررسی در کاکرین، سه کارآزمایی بالینی بزرگ آینده‌نگر را در مورد مکمل‌‌های آنتی‌اکسیدان یا روی برای پیشگیری یا تعویق شروع AMD بررسی نمود و فایده قابل اثباتی را نیافت.

مطالعه بیماری‌های چشمی‌ مربوط با سن (AREDS) 3640 فرد مبتلا به AMD را در یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده شاهددار 4 گروهی بر روی درمان مکمل با آنتی‌اکسیدان، آنتی‌اکسیدان به اضافه روی، روی به اضافه مس و دارونما وارد نمود. حفظ بینایی در افراد پرخطر (آن‌هایی که در هنگام شروع، بیماری پیشرفته‌تری داشتند) که در گروه آنتی‌اکسیدان به اضافه روی تصادفی شده بودند، در مقایسه با گروه دارونما از نظر آماری، معنی‌دار (کاهش احتمال تخمینی 27 درصد) بود.

اخطار‌های مهمی‌، ضمیمه استفاده از این مکمل‌‌هاست. مصرف زیاد ویتامین A و E به ویژه در افراد سیگاری، با افزایش خطر ‌سرطان ریه و احتمالا نرخ بالاتر نارسایی احتقانی قلب در ارتباط است. تحلیل مجدد داده‌‌های AREDS مطرح‌کننده این است که درمان مکمل با روی، با افزایش خطر بستری به دلیل مشکلات اورولوژی همراه است.

کارآزمایی تصادفی‌شده یا آینده‌نگری در مورد درمان مکمل با آنتی‌اکسیدان‌ها برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های چشمی‌ به جز AMD وجود ندارد. مطالعات مشاهده‌ای، ارتباط متناقضی را میان سطح بالای مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها در رِِژیم غذایی و ایجاد کاتاراکت نشان داد‌ه‌اند.

درمان روتین با آنتی‌اکسیدان‌ها یا مواد معدنی را نمی‌‌توان تا زمانی در تمام افراد مسن برای پیشگیری از AMD یا دیگر بیماری‌های چشمی توصیه نمود ‌ که کارآزمایی‌‌های در جریان بالینی آشکار نسازند که چه کسی ممکن است از درمان درازمدت با مکمل‌‌ها سود ببرد و چه کسی آسیب ببیند. شواهد دلگرم‌کنند‌ه‌ای وجود دارند مبنی بر اینکه درمان تکمیلی اختصاصی با آنتی‌اکسیدان‌ها و روی (رژیم مورد استفاده در AREDS) می‌‌تواند بینایی را در برخی از افراد مبتلا به AMD پیشرفته، حفظ نماید (این شواهد نیازمند تایید بیشترند).

جدول4. داروهای موضعی برای درمان گلوکوم اولیه زاویه باز


رده دارویی و داروها
سازوکار عمل
مداخلات دارویی و آثار منتخب
احتیاط‌ها یا هشدار‌ها

آگونیست‌های آلفا آدرنرژیک


آپراکلونیدین

بریمونیدین

تولید زلالیه را کاهش می‌دهد


مهارکننده‌‌های مونوآمین اکسیداز:

به دلیل ایجاد پرفشاری خون فوریتی یا اضطراری منع مصرف دارند

در افراد مبتلا به نارسایی کبدی یا کلیوی مطالعه نشده است


آنتاگونیست‌های بتاآدرنرژیک


بتاکسولول، کارتئولول، لووبونولول، متی‌پرانولول، تیمولول


تولید زلالیه را کاهش می‌دهد


آنتاگونیست‌های کلسیم و دیژیتال: زمان هدایت دهلیزی بطنی را افزایش می‌دهند

بتا آنتاگونیست‌های خوراکی: کم-فشاری خون و برادی‌کاردی

آسم، ناهنجاری‌های هدایت قلبی، نارسایی قلبی


مهارکننده‌‌های کربنیک انهیدراز


برینزولامید، دروزولامید

تولید زلالیه را کاهش می‌دهد

تداخل قابل توجهی گزارش نشده است

سولفونامید‌ها: احتمال ایجاد نشانگان استیونس-جانسون

پاراسمپاتومیمتیک‌‌ها


کارباکل، پیلوکارپین


خروج زلالیه را افزایش می‌‌دهد


دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی موضعی: گزارش‌های تاییدنشده از بی‌اثر کردن کارباکل

انسداد معده یا مجاری ادراری، اولسر پپتیک، آسم، در بیماری شبکیه استفاده نکنید

آنالوگ‌های پروستاگلاندین


لاتانوپروست، تراوپروست، بیماتوپروست

خروج زلالیه را افزایش می‌دهد

تیمروزال: تسریع اثر لاتانوپروست

التهاب داخل‌چشمی‌، ادم ماکولا

سمپاتومیمتیک‌‌ها


دیپی‌وفرین، اپی‌نفرین


تولید زلالیه را کاهش و خروج آن را افزایش می‌‌دهد


لووتیروکسین، آنتی‌هیستامین‌‌ها، ضدافسردگی‌‌های سه‌حلقه‌ای: امکان تداخل سیستمیک با افزایش واکنش بالابرنده فشارخون

پرفشاری خون، بیماری شریان‌های کرونری، آریتمی‌ شناخته‌شده، دیابت، آسم (اپی‌نفرین) عوارض سیستمیک با دیپی‌وفرین نادر است


منبع:

Pelletier AL, et al. Vision loss in older persons. American Family Physician June 1, 2009; 79: 963-70.

منبع فارسی: ترجمه: دکتر نسیم عرفانی. نوین پزشکی


۱۰ اَمرداد ۱۳۸۸ ۱۱:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید