اخبار

تغذیه با شیرمادر سپر حفاظتی برای شیرخواران در بحران هاست

یک پنجم از مرگ های نوزادان را می توان با شروع زودرس تغذیه انحصاری با شیرمادر (ظرف ساعت اول تولد) پیشگیری نمود.
پیام های تغذیه با شیرمادر هفته جهانی شیرمادر سال 88

تغذیه با شیرمادر : اقدامی حیاتی در بحران ، آماده ایم؟

 

·         تغذیه با شیرمادر  سپر حفاظتی برای شیرخواران در بحران هاست

·         شیر مادر یک منبع غذایی سالم و ایمن برای شیرخواران و  بطور آنی در دسترس است و حفاظت فعال در برابر بیماری ها را فراهم نموده و شیرخوار را گرم و نزدیک مادر نگه می دارد.

·         تغذیه زودرس و انحصاری با شیرمادر در 6  ماه اول عمر، و تداوم تغذیه با شیرمادر  تا 2 سالگی یا بیشتر همراه با عرضه غذاهای کمکی مناسب و سالم به شیرخوار ، حفاظت مطلوبی در برابر خطرات محیطی فراهم می کند.

·         در بحران ها شیرخواران و کودکان کم سن در برابر سوء تغذیه ، بیماری ها و مرگ آسیب پذیرند. شیرمادر آنان را فعالانه حفاظت می کند.

·         تغذیه با شیرمادر ، از مهمترین مداخلات حافظ زندگی است

·         تغذیه مصنوعی :  پر خطر  برای تمام شیرخواران

·         حتی در شرایط غیر بحران ، روش های مطلوب تغذیه شیرخواران  می تواند به معنی تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

·         یک پنجم از مرگ های نوزادان را می توان با شروع زودرس تغذیه انحصاری با شیرمادر (ظرف ساعت اول تولد) پیشگیری نمود.

·         شیرخواران و کودکان آسیب پذیرترین قربانیان بحران های طبیعی یا انسانی هستند. قطع تغذیه با شیرمادر یا شروع تغذیه تکمیلی نامناسب موجب افزایش  خطر سوء تغذیه ، بیماری و مرگ و میر می گردد.

·         توزیع بدون کنترل جانشین شونده های شیرمادر در شرایط آوارگی، می تواند منجر به قطع زودرس و غیر ضروری تغذیه شیرخواران  با شیرمادر  و افزایش خطر ابتلا به بیماری ها گردد.

·         اثرات بحران بر کودکان تحت تاثیر روش تغذیه آنان، وضعیت تغذیه و سلامت مادران و کودکان، منابع قابل دسترس و ماهیت مقابله با بحران قرار دارد : ترویج تغذیه با شیرمادر جان شیرخواران را حفظ می کند.

·         ترویج شروع تغذیه باشیرمادر ظرف ساعت اول تولد، تغذیه انحصاری باشیرمادر در 6 ماه اول، تداوم شیرمادر همراه با غذاهای کمکی تا پایان دو سالگی ، مادر و کودک را برای  شرایط بحرانی آماده می کند.

·         در بحران های مختلف ، اطمینان پیدا کنید که مادران در امنیت باشند  و دسترسی آن ها به غذا برای خانواده، آب ، پناهگاه و مکان های ایمن برای شیردهی در اولویت قرار گیرد.

·         هر فردی می تواند نقش مثبت و مهمی در آمادگی برای بحران و یا اقدامات هنگام بحران ایفا نماید. این امر موجب تقویت فعالیتها و کمک به بقا تعداد بیشتری از کودکان و تقویت ظرفیت زنان برای غلبه بر بحران ها می گردد.

۱۱ اَمرداد ۱۳۸۸ ۰۹:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید