اخبار

دکتر بیگلری: تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در کرمانشاه مشاهده نشده است

کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی ، تب دار و قابل انتقال بین انسان و حیوان است که عمدتا" از طریق حشره کنه منتقل می شود
 
دکتر بیگلری: تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در کرمانشاه مشاهده نشده است
کرمانشاه - مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال تاکنون موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو ( CCHF ) در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.
 
دکتر حسین بیگلری روز دوشنبه با اعلام این خبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کلا" در این استان دو مورد از این بیماری طی سال گذشته در شهرستانهای جوانرود و کنگاور به علت دام قاچاق و تماس با دامی که تحت نظر سازمان دام پزشکی نبود، مشاهده شد که هر دو نیز بهبود یافتند.
وی با اشاره به مشاهده پنج مورد از این بیماری طی امسال در استان خراسان رضوی که یک مورد آن نیز به مرگ منجر شد گفت: این بیماری از قدیم الایام در استانهای جنوب شرقی کشور رایج و در استانهای غربی موارد ابتلا به آن بسیار اندک بوده است.
بیگلری ادامه داد: به علت تماس بیشتر افراد با دام، اوج دامپروری و زایمان دامها در تابستان شیوع این بیماری در این فصل به اوج خود می رسد.
وی درخصوص این بیماری اظهار داشت: تب های خونریزی دهنده ویروسی در واقع سندرم های متعددی از بیماریهای تب دار و در گروه بیماریهای منتقله بین انسان و حیوان هستند که کریمه کنگو مشخص ترین و عمده ترین تب خونریزی دهنده ویروسی در ایران و استان کرمانشاه است.
وی ادامه داد: کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی ، تب دار و قابل انتقال بین انسان و حیوان است که عمدتا" از طریق حشره کنه منتقل می شود.
بیگلری با بیان اینکه معمولا" راه اصلی انتقال این بیماری از طریق گزش یا له شدن کنه بر روی بدن انسان است افزود: بیشتر اوقات حیوانات اهلی بیمار نمی شوند و صرفا" ناقل این بیماری هستند.
وی تصریح کرد: گزش ، له کردن کنه آلوده بر روی پوست بدن، تماس با پوست یا لاشه حیوان و یا خون و ترشحات حیوان آلوده می تواند باعث ایجاد انتقال این ویروس به انسان شود.
این پزشک کرمانشاهی ادامه داد: حتی خطر انتقال این ویروس به انسان پس از ذبح حیوان آلوده نیز وجود دارد و به دلیل انتشار ویروس از طریق خون و بافتهای بیماران ، افراد در تماس با آنان نیز می توانند در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرند.
وی گفت: معمولا" علایم تب کریمه کنگو بصورت یک دوره نهفتگی حدود 10 روز یا کمتر است که پس از آن دوره خونریزی ، سر درد شدید ، تب ، لرز، تهوع و استفراغ آغاز می شود.
بیگلری با بیان اینکه علایم خونریزی می تواند بصورت خونریزی از مخاطها و ایجاد لکه های قهوه ای رنگ روی بدن باشد افزود: دوره نقاحت این بیماری نیز معمولا" حدود یک هفته به طول می انجامد و در صورتیکه فرد دچار مخاطرات مرگ و میر نشود، در قسمتهای کبد از طریق آزمایش خونی که از فرد گرفته می شود کاهش پلاکتهای خون مشخص می شود.
وی ادامه داد: اگر افرادی با تب، سر درد و علایم کاهش پلاکتهای خون به مراکز درمانی مراجعه کنند حتما" باید سابقه تماس آنان با دام ، بافتهای حیوانات ، گزش یا له کردن کنه با دست را از آنها جویا شد.
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک، چکمه، گان و لباسهای حفاظتی در هنگام تماس با دام ، دست نزدن و له نکردن کنه بر روی بدن حیوان و انجام ذبح در کشتارگاهها را از جمله راه کارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد.
وی با بیان این مطلب که بیماری تب کریمه کنگو می تواند با ضریبی حدود 20 تا 30 درصد با خطرات مرگ و میر همراه باشد افزود: برای درمان این بیماری از داروی ریباورین استفاده می -شود که دارویی ضد ویروسی است.
دکتر بیگلری در پایان گفت: امید است با رعایت نکات بهداشتی در هنگام تماس با دام ، این بیماری در کشور و استان گسترش قابل توجهی پیدا نکند که اطلاع رسانی به مردم و آگاه بودن آنان در این زمینه امری ضروری برای نیل به این مهم محسوب می شود.
۱۳ اَمرداد ۱۳۸۸ ۱۰:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید