اخبار

رژیم غذایی نادرست، زندگی سالمندی را با خطر مواجه می‌سازد

رژیم غذایی نادرست، زندگی سالمندی را با خطر مواجه می‌سازد
عوامل خطرساز تغذیه‌ای مانند رژیم غذایی حاوی چربی زیاد، مصرف الکل، دریافت ناکافی ویتامین و مصرف بیش از حد قند و نمک مواردی هستند که زندگی سالمندی را با انواع بیماری‌ها مواجه می‌سازد.

 

رژیم غذایی نادرست، زندگی سالمندی را با خطر مواجه می‌سازد.

 

به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: عوامل خطرساز تغذیه‌ای مانند رژیم غذایی حاوی چربی زیاد، مصرف الکل، دریافت ناکافی ویتامین و مصرف بیش از حد قند و نمک مواردی هستند که زندگی سالمندی را با انواع بیماری‌ها مواجه می‌سازد.

 

اسفندیار افشون با بیان اینکه سالمندی یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک است است که از سن 60 سالگی به بعد شناخته می‌شود، افزود: در صورت توجه به شرایط آن و خصوصا از لحاظ تغذیه، می‌تواند به دورانی شیرینی از حیات بشر تبدیل شود.
وی یادآور شد: در کنار موارد تغذیه‌ای، عواملی چون ژنتیک، سن، زندگی بدون تحرک، استعمال دخانیات، استرس و آلودگی محیط از دیگر مؤلفه‌هایی هستند که در صورت همراه شدن با تغذیه ناسالم، سلامت سالمند را با تهدید جدی روبرو می‌سازد.
عضو انجمن تغذیه ایران با اشاره به ویژگی‌های طبیعی بدن در ایام سالمندی اظهار داشت: در این دوران تحمل بدن نسبت به مواد قندی کاهش یافته و خطر ابتلا به دیابت بیشتر شده که ضرورت دارد در تٱمین ویتامین‌های بدن در دوران سالمندی تلاش بیشتری نمود.
افشون در تشریح هرم غذایی ویژه سالمندان نیز گفت: لازم است سالمندان روزانه آب آشامیدنی به میزان کافی، هشت تا 11 سهم از گروه نان و غلات، سه تا پنج سهم از گروه سبزی‌ها، دو تا چهار واحد از گروه میوه‌ها، دو تا سه سهم گروه گوشت، حبوبات و مغزها و دو تا سه سهم نیز از گروه شیر و لبنیات را در تغذیه خود بگنجانند.
وی تاکید کرد: غذاهای سرخ ‌شده، تخم‌مرغ نیمرو، سس‌ها، حبوبات کم‌پخته شده و مواد غذایی نفاخ مانند پیازچه، کلم خام، هندوانه و خربزه از جمله غذاهایی هستند که اگرچه در این سنین همواره در عادات غذایی سالمندان مشاهده می‌شوند، اما می‌بایست از مصرف آنها چشم‌پوشی کرد.
این عضو انجمن تغذیه ایران با مثبت قلمداد کردن اقدامات مرتبط با سلامت سالمندان در سال‌های اخیر تصزیح کرد: انتخاب عنوان " سلامت و سالمندی " برای روز جهانی بهداشت در این سال، حاکی از اعتقاد مسئولان بهداشت و درمان به لزوم توجه همگان به سلامت و طراوت در این دوران از حیات بشر است که ضرورت دارد در تفکر و سبک زندگی تمام اعضای جامعه جریان یابد

 

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید