اخبار

مصرف روغن جامد ممـــــــنوع

مصرف روغن جامد ممـــــــنوع
ارتباط مستقیمی‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.
ارتباط مستقیمی‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.
سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: میزان بالای کلسترول بد در خون، فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی، از عوامل خطر بیماریهای قلبی است، که البته قابل شناسایی، کنترل و درمان است.
دکتر زهرا عبداللهی ادامه داد: اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن، فشارخون بالایاکلسترول بالاهستید،لازماستدربرنامه غذایی روزانه خودتغییراتی را ایجاد کنیدو با داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید کلسترول خود را کاهش دهید.
وی اضافه کرد: چربی های ترانس (مانند روغن جامد) کلسترول خون را افزایش می دهند . این روغن ها در هنگام طبخ در اکثر رستوران ها و غذاهای فوری(فست فودها) استفاده می شوند . این چربی ها همچنین در محصولات لبنی ، گوشت قرمز، چیپس، کیک ها هم یافت می شوند.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: چربیهای غیر اشباع در روغن های نباتی مایع و نیز روغن ماهی و روغن زیتون یافت می شوند . زمانیکه این روغن ها به میزان متوسط استفاده شوند و جایگزین چربیهای اشباع و ترانس در رژیم غذایی شوند ، سبب کاهش کلسترول خون می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مواد غذایی غنی از فیبر ( مانند جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی) می توانند به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کنند گفت: روغن زیتون ، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب هستند که اگر به میزان متوسط استفاده شوند به کاهش سطح کلسترل بد خون کمک می کنند.
دکتر عبداللهی تصریح کرد: میوه ها و سبزی ها حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب به دیواره رگ ها و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شوند.
وی افزود: مصرف پروتئین سویا منجر به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می شود و نان های سبوس دار مثل نان بربری، نان سنگک و نان جوی سبوس دار هم حاوی ویتامینB زیاد و هم کاهش دهنده چربی خون هستند. /203
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید