اخبار

نخستین همایش هم اندیشی بین المللی ریزگردها با منشاء طبیعی در ایران آغاز شد.

نخستین همایش هم اندیشی بین المللی ریزگردها با منشاء طبیعی در ایران آغاز شد.
هرگونه همکاری خواهیم کرد و هر نوع تجربه ای را در اختیار کشور عراق قرار خواهیم داد تا این پدیده مهار شود و تا زمانی کم همه کشورهای منطقه آن را جدی نگیرند نمی توان کاری انجام داد

نخستین همایش هم اندیشی بین المللی ریزگردها با منشاء طبیعی در ایران از ساعاتی پیش در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در جریان این همایش که با حضور مسئولان وزارت بهداشت، سازمان مدیریت بحران کشور، استانداری کرمانشاه، مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی و رازی کرمانشاه و دانشگاه بابل عراق و متخصصین داخلی و خارجی آغاز شد، قائم مقام سازمان محیط زیست کشور اظهار داشت: ریزگردها چند سالی است که سلامت مردم ایران و عراق را تهدید کرده است و در کشور ایران نیز به مرور استانهای بیشتری را متاثر می کند.

 

محمد علی شاعری در ادامه تصریح کرد: در سال 1383 تنها 3 استان در کشور از پدیده گرد و غبار متاثر بودند که چهار سال بعد به 18 استان و در سال 1390 به 25 استان ارتقا یافت.

 

وی گفت: علل مختلفی برای این پدیده وجود دارد، ابتدا فقدان مدیریت آب است، در واقع منابع آب در منطقه کم بوده و حتی این منابع کم هم به خوبی مدیریت نمی شود که خشکیدن تالابها در واقع یکی از نمودهای آن است.

 

شاعری در ادامه تصریح کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل زدایی نیز دلیل دوم می باشد، فقدان مدیریت در عرصه کشاوری در کشور عراق و تداوم خشکسالی در کشورهای منطقه نیز از دیگر دلایل تشدید این پدیده می باشند.

 

وی گفت: 6 کانون عمده بحران در منطقه وجود دارد که 4 مورد به کشور عراق و 2 کانون در کشورهای سوریه و عربستان واقع شده است و از 90 درصد گردو غباری که از کشورهای همسایه وارد کشور ما می شود 70 درصد متعلق به عراق است و 30 درصد باقیمانده مربوط به سوریه و عربستان می باشد.

 

شاعری خاطر نشان کرد: متاسفانه تاکنون در کشور عراق ریزگردها به عنوان یک اولویت مطرح نبوده است و به نظر می رسد وزارت محیط زیست و وزارت کشاورزی عراق باید پروژه مهار ریزگردها را اولویت خود قرار دهند تا سلامت مردم عراق و ایران حفظ شود.

 

وی در خاتمه تاکید کرد: هرگونه همکاری خواهیم کرد و هر نوع تجربه ای را در اختیار کشور عراق قرار خواهیم داد تا این پدیده مهار شود و تا زمانی کم همه کشورهای منطقه آن را جدی نگیرند نمی توان کاری انجام داد

۳ خرداد ۱۳۹۱ ۱۳:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید