اخبار

دکتر شاعری :70درصد ریزگردها ازعراق وارد کشورمی شود

معاون محیط زیست انسانی و قایم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، از درگیر بودن بیش از 25 استان کشور با مسئله گرد و غبار و ریزگردها خبر داد و گفت: حل این مشکل نیازمند مشارکت جمعی ایران، عراق، عربستان و سوریه می باشد و کشورمان به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

قایم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

بیش از 25 استان کشور درگیر گرد وغبار هستند/70درصد ریزگردها ازعراق وارد کشورمی شود

کرمانشاه - معاون محیط زیست انسانی و قایم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، از درگیر بودن بیش از 25 استان کشور با مسئله گرد و غبار و ریزگردها خبر داد و گفت: حل این مشکل نیازمند مشارکت جمعی ایران، عراق، عربستان و سوریه می باشد و کشورمان به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) 'علی محمد شاعری' روز چهارشنبه در اولین همایش بین المللی 'ریزگردها با منشاء طبیعی در ایران' که با حضور مقاماتی از کشورهای ایران و عراق در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار و ریزگردهایی که جو بسیاری از استان های کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اظهار داشت: متاسفانه چند سالی است که شاهد بروز این پدیده هستیم و هرساله نیز بر تعداد استان های درگیر با آن افزوده می شود.

وی افزود: در حالی که در سال 82، تنها سه استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار و ریزگردها بود، این آمار در سال 87 به 18 استان و در پایان سال 90 به بیش از 25 استان افزایش یافت.

شاعری، در ادامه چهار عامل اصلی را علت ایجاد پدیده گرد و غبار و ورود ریزگردها به مناطق مختلف دانست و گفت: فقدان مدیریت صحیح آب در کشورهای درگیر، از بین رفتن پوشش گیاهی نظیر جنگل زدایی و شرایطی که برای حفاظت از آب لازم است، فقدان مدیریت در عرصه های کشاورزی مبتنی بر اصول پایدار و تدام خشکسالی در کشورهای منطقه و کاهش میزان بارندگی در استان های مرزی ایران و عراق از مهمترین دلایل ایجاد این پدیده هستند.

قایم مقام حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با بیان اینکه تاکنون شش کانون عمده گرد و غبار در کشورهای همسایه شناسایی شده است، یادآور شد: از این تعداد چهار کانون آن در عراق، یک کانون در سوریه و یک کانون در عربستان استقرار دارند.

شاعری با اشاره به اینکه 90 درصد از گرد و غباری که کشورمان را تحت تاثیر قرار می دهد از همسایه های غربی است، خاطرنشان کرد: از این میزان، 70 درصد آن مربوط به عراق و 30 درصد نیز مربوط به کشورهای سوریه و عربستان می باشد.

وی، پیشگیری از ورود گرد و غبار از مبداء و مقابله با آن را در مقصد دو کار مهم و اساسی دانست که باید توسط کشورهای درگیر با این پدیده صورت بگیرد.

این مقام مسوول در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه تلاش های خوبی در کشور برای کاهش پدیده گرد و غبار صورت گرفته است، اظهار داشت: ایران در چهار دهه گذشته شش میلیون هکتار مناطق بحرانی در خصوص پدیده ریزگزدها داشت که خوشبختانه در 30 سال اخیر و در دوران انقلاب اسلامی موفق به مهار سه میلیون هکتار آن شده ایم.

شاعری، با بیان اینکه ایران جزو موفقترین کشورها در زمینه مهار ریزگردها می باشد، استفاده از روش های بیولوژیک و شیمیایی بدون خطر و مالچ پاشی را از جمله اقدامات ایران در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار اعلام کرد.

وی یادآور شد: همچنین به همین منظور، 12 میلیارد ریال اعتبار نیز برای مقابله با پدیده گرد و غبار در پنج سال به این امر اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه سخنان خود، با ابراز تاسف از اینکه دولت عراق به موضوع پدیده گرد و غبار به بعنوان یک پدیده دارای اهمیت نگاه نمی کند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست عراق تاکنون اقدامات آنچنانی را برای حل این مشکل انجام نداده است و این درحالیست که باید این سازمان در کنار جهاد کشاورزی عراق همکاری گسترده تری را در راستای مهار این پدیده داشته باشند.

شاعری خاطرنشان کرد: ایران حاضر به انتقال هرنوع تجربیات به کشور عراق برای مهار پدیده گردو غبار می باشد و حتی حاضر هستیم یک تیم کارشناسی کامل را با هزینه شخصی در عراق مستقر کنیم و به کارشناسان عراقی آموزش های لازم را نیز ارایه دهیم.

وی در پایان و با بیان اینکه هم اکنون سالانه عملیات بیابان زدایی در سطح 500 هزار هکتار از اراضی 18 استان کشورمان اجرا می شود، حل مشکل گرد و غبار را نیازمند مشارکت جمعی دانست و گفت: تا زمانی که مسئله گرد و غبار و ریزگردها با حساسیت از سوی تمامی کشورهای درگیر دنبال نشود، نمی توان اقدامی موثر برای ریشه کنی آن انجام داد

۳ خرداد ۱۳۹۱ ۱۳:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید