اخبار

تغذیه با شیر خشک احتمال ابتلای کودک به بیماریهای عفونی و اسهال را بالا می برد

یک فوق تخصص تغذیه و رژیم های درمانی گفت: تغذیه با شیر خشک احتمال ابتلای کودک به بیماریهای عفونی و اسهال را بالا می برد.

 دکتر کیومرث دانشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) منطقه کرمانشاه، افزود: اسهال، مشکلات دستگاه تنفسی تحتانی (ریه ها) و بیماریهای عفونی در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر رخ می دهد و در صورت ابتلا نیز شدت کمتری دارند، اما در کودکانی با شیر خشک تغذیه می شوند این امر بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه تفاوت های زیادی بین شیر مادر و شیر مصنوعی و یا شیرخشک وجود دارد، اظهار داشت: قند موجود در شیر مادر که بعنوان قند لاکتوز شناخته می شود بسیار زیاد بوده، بنابراین از آنجا که سلولهای مغز فقط از قندی به نام گلوکز تغذیه می کنند، رشد و تکامل مغزی نوزاد با میزان قند موجود در شیر مادر ارتباط مستقیم دارد.

دانشور افزود: لاکتوز شیر مادر بسرعت به گلوکز و گالاکتوز تجزیه شده که گلوکز به مصرف سلولهای مختلف، بخصوص سلولهای مغزی و عصبی می رسد و گالاکتوز به مصرف یک نوع باکتری به نام لاکتو باسیل و باعث تکثیر این باکتری می شود. در نتیجه از رشد سایر میکروبها و باکتریهای بیماری زا جلوگیری می گردد.

این فوق تخصص تغذیه و رژیم های درمانی اظهار داشت: قند لاکتوز در شیر دام و یا شیر خشک کم است، چرا که تولیدکنندگان شیر خشک از پرداخت هزینه بالای خرید پودر لاکتوز و اضافه کردن آن به شیر خشک خودداری می کنند و با جایگزین کردن قند و شکر به جای لاکتوز، قند مورد نیاز شیرخشک را تامین می کنند.

وی با تاکید بر این که چربی شیر مادر اشباع نشده است و سریع هضم و جذب می شود، گفت: چربی شیر دامی که با آن شیر خشک تهیه می شود، چربی اشباع بوده و هضم  آن برای نوزاد بسیار مشکل است.

دانشور افزود: تهیه کنندگان شیر خشک، سر شیر و خامه شیر دام را می گیرند و به جای آن ترکیبات روغن مایع اضافه می کنند که همین باعث می شود که چربی که در شیر خشک وجود دارد، کودک را به سوی چاقی بکشاند و برای او مخاطره آفرین شود.

این فوق تخصص تغذیه، بر وجود آنتی بادی ها و مواد ضد میکروبی فراوان در شیر مادر اشاره کرد و گفت: این مواد نوزاد را در مقابل انواع بیماریها مصون نگه می دارد و در صورت ابتلا شدت علائم آن در فرد کمتر است.

وی گفت: این مواد در شیر خشک بسیار کمتر است، به طوری که زمینه ابتلای فرد به بیماری هایی چون اسهال، استفراغ، تب و بیماری های عفونی را بالا برده و او را دچار مشکل می کند.

دانشور افزود: بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می کنند لاغرتر از نوزدانی هستند که با شیر خشک تغذیه می شوند و این به دلیل وجود ترکیبات مناسب و به اندازه شیر مادر می باشد و دلیلی بر سوء تغذیه فرد ندارد.

وی ادامه داد : برخی به اشتباه فکر می کنند که اگر نوزاد با شیر خشک تغذیه شود، چاقتر و سرحالتر است، در حالیکه  ترکیبات غیر استاندارد چربی و قند موجود در شیر خشک باعث چاقی در نوزاد شده و در بزرگسالی فرد را با مشکل روبه رو می کند .

دانشور بهترین تغذیه برای نوزاد تا شش ماهگی را شیر مادر دانست و گفت :بعد از شش ماهگی ترکیبات شیر مادر رقیق تر شده و کودک به مصرف کمک غذایی نیاز دارد.

وی گفت: اگر چنانچه قبل از شش ماهگی به نوزاد کمک غذایی خورانده شود، ممکن است بر سیستم گوارشی او اثر گذارد.

این فوق تخصص تغذیه بر استفاده حتمی از شیر آغوز یا کلستروم تاکید کرد و گفت: کلستروم یا آغوز، ماده غذایی بسیار مقوی است که تا چند روز پس از زایمان ترشح می شود. اهمیت کلستروم یا آغوز در نوع و میزان پروتئینهای آن است که میزان آغوز سه برابر شیر مادر است و این پروتئینها از نوع اسیدهای امینه ضروری و نیز پروتئینهای ایمنی بخش به نام ایمنوگلوبولینها می باشند .

دانشور بر اهمیت تغذیه با شیر مادر برای خود مادر نیز تاکید کرد و گفت: ابتلای به سرطان پستان و تخمدان در زنانی که شیرخوارشان را با شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر اتفاق می افتدو مادرانی که به شیرخوارشان شیر می دهند کمتر دچار مشکلات روحی و عاطفی می شوند.

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۲:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید