اخبار

مایعات داغ برای کودکان و آتش برای بزرگسالان مهمترین علت سوختگی در استان کرمانشاه است.

مایعات داغ برای کودکان و آتش برای بزرگسالان مهمترین علت سوختگی در استان کرمانشاه است.
در نتیجه این تحقیق آمده است که زنان و کودکان زیر 10 سال به عنوان گروه های با ریسک بالا شناسایی شدند و نکته بسیار مهم در مورد حوادث سوختگی برای کودکان قابل پیشگیری بودن آن می باشد.

 مرگ و میر ، ناتوانی های طولانی مدت و هزینه های اقتصادی اجتماعی را می توان از پیامدهای سوختگی به شمار آورد که به بیماران ، خانواده آنها ، بخش سلامت و بطور کلی به جامعه تحمیل می شود.

 بررسی اپیدمیولوژی بیماران سوختگی بستری شده در بیمارستان امام خمینی (ره) استان کرمانشاه طی سال های 90-81 عنوان طرح تحقیقاتی است که در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به انجام رسیده است.

در این طرح جامعه مورد مطالعه کلیه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره ) به علت سوختگی در فاصله زمانی ده ساله 90-81 می باشد. سن ، جنسیت ، محل زندگی ، فصل مراجعه ، علت سوختگی، درصد سوختگی ، درجه سوختگی ، پیامد سوختگی ، محل سوختگی ، میانگین مدت بستری و هزینه های بیمارستانی به تفکیک با استفاده از پرونده های بیمارستانی جمع آوری و  تجزیه و تحلیل شده است.

بر اساس این مطالعه میانگین سن بیماران  7/24 سال و از نظر جنسیت 5/46% مرد بودند.

در این بررسی شایعترین علت سوختگی در گروه سنی کمتر یا مساوی 10 سال مایعات داغ ، در گروه های سنی بیشتر از 10 سال آتش و میانگین وسعت سوختگی بیماران به ترتیب 5/37 قید شده است.

همچنین متوسط تعداد روزهای بستری 9 روز بوده و  6/57% بهبودی ، 7/21% فوت ، 5/18% ترخیص با میل شخصی و 2/2% دارای وضعیت پیگیری معرفی گردیده اند.

از نظر مکان وقوع حادثه نیز مشخص گردیده است که 2/50% در منزل ، 5/12% محل کار ، 3/14 % سایر محل ها اتفاق افتاده است و درحدود 23% از موارد سوختگی نامشخص بوده است.

در نتیجه این تحقیق که توسط دکتر بهزاد کرمی متین ، ماندانا احمدی و ماریه حقی انجام گرفته  آمده است که  زنان و کودکان زیر 10 سال به عنوان گروه های با ریسک بالا شناسایی شدند و نکته بسیار مهم در مورد حوادث سوختگی برای کودکان قابل پیشگیری بودن آن می باشد.

۲۹ مهر ۱۳۹۱ ۱۴:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید