اخبار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: دانشگاههایی که دانشکده داروسازی دارند در تولید علم در صدر قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: دانشگاههایی که دانشکده داروسازی دارند در تولید علم در صدر قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

دانشگاههایی که دانشکده داروسازی دارند در تولید علم در صدر قرار دارند

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش سراسری دانشجویان داروسازی در کرمانشاه گفت: دانشکده های داروسازی در روند پیشرفت دانشگاهها بسیار مؤثرند و دانشگاههایی که دارای دانشکده های داروسازی فعال هستند از لحاظ تولید علم در صدر قرار دارند.

دکتر محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه و قائم مقام وزیر در استان در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش سراسری دانشجویان داروسازی گفت : دارو به عنوان عنصری حیاتی در تکمیل درمان بیماران بسیار مؤثر است و با وجود آنکه نباید تحریم ها روی ورود و خروج دارو تأثیر بگذارد و با توجه به اینکه غربی ها هم در رسانه های جمعی واضح روی این قضیه مانور نمی دهند ، ولی عملاً این تأثیر دیده می شود و اگر غربی ها بخواهند فشاری از این ناحیه وارد سازند ما بایستی بتوانیم در زمان تحریم دارو تولید کنیم تا در صورت قطع واردات مردم بتوانند از تولید داخلی استفاده نمایند.

وی افزود اکنون 97% داروها تجویزی تولید داخلی است و باید برای رسیدن به 100% و خودکفایی کلیه دانشکده های داروسازی هماهنگ شوند و با پرهیز از موازی کاری از دانش و تجهیزات همدیگر استفاده نمایند تا وابستگی به غربی ها از بین برود چون همت وزارت بهداشت بر تولید بیشتر دارو و تولید داروهای نوترکیب است.

دکتر نیکبخت اضافه کرد : دانشگاه ها بایستی با تشکیل جلسات و با حضور داروسازان ، شرکت های دانش بنیان و شیمی دانان برای تولید دارو تلاش نمایند و در این پروسه ملی شرکت نمایند. چون دارو حلقه اصلی در جراحی ، بیهوشی ، داخلی و... است و درمان بدون دارو معنی پیدا نمی کند و در تمام مراحل درمان دارو کاربرد دارد.

وی افزود: کشور از لحاظ داشتن طبیعت بکر و گیاهان متنوع ، بسیار غنی است و بهره بردن از عصاره گیاهان برای تولید دارو نیاز به عزم ملی تمام داروسازان ، شیمی دانان و اساتید سایر رشته ها ی مرتبط دارد تا بتوانیم باردیگر مثل زمانی که دانشگاه جندی شاپور نامی برای ایران کسب کرد، ایران را مجدداً به جهان معرفی سازیم.

وی با اشاره به بالارفتن تعداد  و کیفیت علمی مقالات گفت: در اختراعات و تولید علم سعی کنید تولید دانش تبدیل به فناوری و تجاری سازی شود ، امروز مردم از شما انتظار دارند برای حل مشکل کمبود برخی داروها دست به کار شوید و علاوه بر تولید دارو در امر اشتغال زایی و درآمدزایی پیشرو باشید.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری گفت: طبق اصل قانون اساسی خدمات رسانی در بخش سلامت که شامل بهداشت ، درمان و دارو می شود وظیفه ماست و با توجه به اهمیت دارو در چرخه درمان امیدوارم این همایش و همایش های مشابه خروجی و نتیجه ای داشته باشند که در نهایت به تولید علم و تجاری سازی برسیم و بتوانیم استقلال و خودکفایی در تولید دارو را عملی سازیم.

 

 

۱۷ آبان ۱۳۹۱ ۱۴:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید