اخبار

هشدار / مصرف کورتون ها در درمان بیماری آنفولانزا خطرساز است

هشدار / مصرف کورتون ها در درمان بیماری آنفولانزا خطرساز است
 

دکتر مهرناز خیراندیش مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو طی اطلاعیه ای هشدار داد: مصرف گلوکوکورتیکوئیدها در درمان بیماری آنفولانزا خطرساز است.

متن اطلاعیه بدین شرح است:
باتوجه به شیوع آنفولانزا در کشور و دریافت گزارش هایی مبنی بر تجویز و یا مصرف خودسرانه داروهای گلوکوکورتیکوئیدی به ویژه آمپول دگزامتازون در بیماران مبتلا به آنفولانزا، توجه همکاران محترم جامعه پزشکی را به موارد زیر جلب می نماید:
تمایل به استفاده از داروهای گلوکوکورتیکوئیدی در درمان بیماری آنفولانزا به دلیل اثرات بالقوه آنها درکاهش التهاب بوده ولی نتایج یک مطالعه علمی، نشان دهنده افزایش خطر مرگ و میر به دنبال استفاده از داروهای گلوکوکورتیکوئیدی در درمان بیماری آنفولانزا بوده است. بنابراین به علت آسیب های همراه با تجویز گلوکوکورتیکوئیدها این دسته دارویی نباید به عنوان درمان کمکی در بیماران مبتلا به آنفولانزا مورد استفاده قرارگیرد. مگر اندیکاسیون واضح جداگانه ای جهت تجهیز فرآورده های گلوکوکورتیکوئیدهی در  این بیماران وجود داشته باشد.
 
مصرف طولانی مدت کوتیکواستروئیدها از جمله گلوکوکورتیکوئیدها امکان بروز عفونتهای ثانویه، فعال شدن عفونت نهفته و مخفی شدن علایم عفونتهای حاد(از جمله عفونتهای قارچی)را افزایش می دهد .
 
همچنین طولانی شدن و تشدید عفونتهای ویروسی یا محدودیت پاسخ به واکسن های کشته شده یا غیر فعال نیز از عوارض این دسته دارویی می باشد.

 

از جمله عوارض ذکر شده در منابع علمی در اثر مصرف گلوکوکورتیکوئیدها همچون دگزامتازون می توان به موارد زیر اشاره نمود: نارسایی آدرنال، ضعف و درد عضلانی ،‌تاخیر در ترمیم زخم ها ، پوکی استخوان ،‌شکستگی استخوان،‌افزایش خطر ابتلا به عفونتها، عوارض چشمی نظری کاتاراکت، عوارض گوارشی نظیر پپتیک اولسر، عوارض عصبی همچون نوروپاتی، تشنج، افسردگی و عوارض پوستی همچون پتشی، اکیموز، هایپر یا هایپوپیگمانتاسیون، آتروفی پوست، سارکوم کاپوزی و آنافیلاکسی، بدیهی است مصرف فرآورده های دارویی در موارد به جز اندیسکاسیون های مصوب دارو ، صرفاً‌ بیمار را در معرض خطر ابتلا به عوارض دارویی قرار می دهد بدون اینکه اثر بخشی مفیدی دریافت نموده باشد.

۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید