اخبار

در مصرف جگر زیاده روی نکنید

در مصرف جگر زیاده روی نکنید

 

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد مصرف بیش از حد انواع جگر برای سلامتی مضر است .

 بر پایه نتایج این طرح تحقیقاتی تحت عنوان " بررسی الگوی‌مصرف و تعیین میزان سم آفلاتوکسین موجود درانواع جگرهای سطح شهرکرمانشاه در سال1397-1398 " که توسط دکتر رضا محمدی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید مصرف بیش از حد انواع جگر به دلیل آلودگی به سموم آفلاتوکسین برای سلامتی مضر است .

نتایج آنالیز آزمایشگاهی در این تحقیق نشان داد که تمامی انواع جگرها آلوده به آفلاتوکسین بوده و میزان سم در فصل زمستان و پاییز بیشتر بوده و نیز خطر بیانگر ریسک بالای سرطان برای تمامی انواع جگر می­‌باشد.

در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه، الگوی مصرف جگر در مناطق مختلف شهر کرمانشاه بررسی گردید و میزان سم آفلاتوکسین در انواع جگرهای سطح بازار (گوسفند، گاو و مرغ) مورد آنالیز قرار گرفت که مشخص گردید مناطق 1 و 2 بیشترین میزان مصرف جگر را دارا بودند.

از آنجاییکه جگر یکی از مواد غذایی پرمصرف و مورد علاقه افراد جامعه به ویژه آقایان می­‌باشد، بنابراین با تعیین میزان سم آفلاتوکسین موجود در جگرهای سطح بازار، میزان مصرف جگر و ترکیب نتایج این بررسی‌ها می­‌توان از آن جهت برنامه‌­ریزی برای افزایش ایمنی ­غذایی افراد جامعه و پیش­گیری از بیماری­های خطرناکی ازجمله سرطان استفاده کرد.

گفتنی است آفلاتوکسین متابولیت ثانویه حاصل از دو قارچ آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس است که طی زنجیره غذایی وارد مواد غذایی مختلف از جمله غلات، گوشت، تخم مرغ و شیر می­‌گردد.

لازم به ذکر است برای اینکه جامعه ما بتواند از آلودگی­های مواد غذایی و ایجاد بیماری در امان بماند توجه تمامی مسئولان و تک تک افراد جامعه مورد نیاز بوده و می­‌توان با فرهنگ­سازی مناسب گام­های موثری در این زمینه برداشت. همچنین اندازه‌­گیری میزان انواع گروه­های آفلاتوکسین در دیگر فرآورده‌های گوشتی و دامی می­‌تواند نقشی موثر در آگاهی افراد و جهت­ گیری به سمت جامعه ای سالم داشته باشد.

۲ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید