اخبار

اجتماعی شدن سلامت، رویکردی برای تامین مشارکت بیشتر مردم و مسؤولان

اجتماعی شدن سلامت، رویکردی برای تامین مشارکت بیشتر مردم و مسؤولان

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بحث اجتماعی شدن سلامت با توسعه همکاری بین بخشی و مشارکت خود مردم به‌صورت آگاهانه و داوطلبانه، مسئله بروز بیماری‌ها را کاهش خواهد داد.

دکتر حسین بیگلری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص اجتماعی شدن سلامت، اظهار داشت: همیشه برنامه‌هایی توسط متولیان سلامت ابلاغ می‌شود، مثل کنترل فشار خون، دیابت و...که تهدید کننده سلامت هستند، از سوی دیگر باید مطالبات مردم نیز در حوزه سلامت دیده شود.

وی افزود: مطالبات مردم هر شهرستان و هر استان با شهرستان و استان دیگر در حوزه سلامت متفاوت است که این مباحث را وزارت بهداشت با اجتماعی شدن سلامت با در نظر گرفتن «کانون‌های سلامت محلات» پیگیر شده و در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشارکت مردم در امر سلامت را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: مردم هر محله و هر شهرستان مطالبات سلامت محور خود را در کانون‌های سلامت محور که به معنای خانه مشارکت مردم است، مطرح می‌کنند و در مجمع سلامت این مطالبات پیگیر می‌شود.

وی اعضای مجمع سلامت را فرمانداری‌ها و اعضای سازمان‌های مربوطه در حوزه سلامت دانست و گفت: طرح مطالبات مردم در حوزه سلامت در مجمع منجر به تغییراتی می‌شود که تامین رفاه سلامت مردم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی، اجتماعی کردن سلامت را نیاز اولیه مردم در حیطه سلامت دانست و گفت: توجه بیشتر به نوع نیاز سلامت محور بودن هر منطقه و شهرستان اولویت ما در مبحث اجتماعی کردن سلامت است، در کانون‌های سلامت نظرات معتمدان، خبرنگاران و... را می‌گیرم و براساس مطالبه‌گری افراد نیازها آن‌ها را از دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیر می‌شویم.

این مسؤول این برنامه را نیازمند همکاری بین بخشی و مشارکت آگاهانه داوطلبان، مسؤولان و همه مردم عنوان کرد و افزود: نخست، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی در کانون‌های سلامت شنونده مطالبات سلامت محور مردم هستند، سپس با اولویت‌بندی این مطالبات با حمایت استانداران هر استان، فرمانداران هر شهرستان و بخشداران هر بخش آن را از سازمان مربوطه پیگیری و سازمان مربوطه باید پاسخگو باشد.

وی رضایتمندی و تامین سلامت اجتماعی را از اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی در این راستا دانست و اضافه کرد: دانشگاه به جای اینکه هزینه‌های درمانی برای مردم تعریف کند بر اصل پیشگیری تمرکز کرده، تمرکز در پیشگیری و جلوگیری از بیمار شدن مردم بسیار مهم‌تر از این است که اجازه دهیم فرد مریض شود و هزینه‌های درمانی را برای خود و دانشگاه در برداشته باشد.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: بحث اجتماعی شده سلامت با توسعه همکاری بین بخشی و مشارکت خود مردم به‌صورت آگاهانه و داوطلبانه در سلامت خود، مسئله بروز بیماری‌ها را کاهش خواهد داد.

وی در ادامه در توضیح مرکز جامع سلامت، گفت: این مراکز همان درمانگاه‌های قدیم مراکز بهداشت هستند به عبارتی کانون سلامت در دل مراکز بهداشتی و درمانی سابق است که با عناون مراکز جامع سلامت تغییر نام داده و آماده مشارکت آگاهانه، داوطلبانه و مسؤویت‌پذیر مردم در امر تامین بهتر سلامت خود، هستند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی در نهایت تامین کننده یک‌چهارم حیطه گسترده سلامت است و تامین سلامت نیازمند همکاری سایر اداره‌ها و مشارکت فعالانه مردم است.

وی ادامه داد:کانون سلامت محلات می‌توانند مطالبات مردم در حوزه سلامت را قبل از اینکه مریض شوند مطرح کنند، سعی می‌کنیم این برنامه‌ها در قبال اولویت اساسی مردم استان، هر شهر و هر محله در کنار برنامه‌های وزارت بهداشت استمرار داشته باشد.
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید