اخبار

نکات ایمنی در مصرف میوه و سبزیجات در پی شیوع بیماری کرونا

نکات ایمنی در مصرف میوه و سبزیجات در پی شیوع بیماری کرونا

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم سلامت میوه و سبزی است که مردم به صورت روزانه مصرف می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر سمیه سلیمانی مهر گفت: مردم تحت هر شرایطی میوه بخورند ولی قبل از مصرف حتماً پوست آن را بگیرند ضمن اینکه سعی کنند میوه و سبزیجاتی انتخاب کنند که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی داشته باشد.

وی تاکید کرد: پس از ورود به منزل کیسه های میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهند، به گونه ای که تماس با سایر وسایل منزل نداشته باشند سپس کیسه‌های پلاستیکی که در آن میوه وسبزی قرار داده شده را بلافاصله معدوم کنند و خود میوه و سبزی باید خوب شسته شود.

دکتر سلیمانی در خصوص شستشوی میوه‌ها توصیه کرد: یک قطره مایع ظرفشویی و یک قطره وایتکس در یک ظرف بریزند و بعد مرکبات را داخل آن قرار دهید. مایع ظرفشویی به این علت استفاده می‌شود که کف کند و کشش سطحی آب را کاهش دهد.

او با بیان اینکه حتماً بعد از شستشو با آب پوست سیب را بگیرید گفت: در مورد سبزیجات کار سخت‌تر است زیرا اگر دست کارگر آلوده باشد به سبزی منتقل می‌شودو همان‌طور که می‌دانید ویروس کرونا از طریق قطرک‌هایی که افراد مبتلا عطسه یا سرفه می‌کنند، منتقل می‌شود و اگر این قطرک‌ها روی سبزی بیفتد، گندزدایی سبزی سخت‌تر است زیرا سبزیجات پرز دارند بنابر این توصیه می شود سبزیجات در این مدت پخته مصرف شوند زیرا سبزیجات دارای پرز و گل و لای هستند، اگر حاوی ویروس هم باشند با شستشو به راحتی از بین نمی‌روند بنابراین بهتر است در این زمان مصرف سبزیجات به ویژه سبزیجات برگی که موم هم دارند پخته مصرف شوند.

وی تاکید کرد: نکته مهم در مورد کروناویروس این است که میوه و سبزیجات را در سطوح آلوده نگذارید و میوه و سبزی‌هایی که از بیرون خریداری می‌کنید داخل لگن تخلیه کنید و پلاستیک‌ها را دور بریزید و داخل سینک نگذارید.

دکتر سلیمانی مهر افزود: میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی را با یک قطره مایع ظرفشویی در یک ظرف پر از آب بشویید و بعد از آبکشی فراوان، به سرعت مصرف کنید.

وی با اشاره به اینکه پیش از این برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی از مایع ضدعفونی کننده میوه و سبزی که همان پرکلرین است استفاده می شد گفت:در شرایط فعلی من توصیه می‌کنم به جای مایع ضدعفونی کننده میوه و سبزی، همان مایع ظرفشویی یا وایتکس استفاده شود که بیشتر کارایی دارد اما توصیه اکید این است که سبزیجات را از برنامه غذایی خود حذف نکنید زیرا ضرری که نخوردن سبزی برای بدن ایجاد می‌کند به راحتی قابل جبران نیست بنابراین بهتر است سبزیجات پخته بخورید که هیچ گونه آلودگی ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهند و به یاد داشته باشند مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیج عنوان توصیه نمی شود.

۱ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید