اخبار

افزایش 10 برابری مصرف ضدعفونی کننده های الکلی در کشور

افزایش 10 برابری مصرف ضدعفونی کننده های الکلی در کشور
 
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: با شیوع ویروس کرونا مصرف ضدعفونی کننده ها برپایه الکل در کشور ما ده برابر شده است.
 
دکتر قباد محمدی افزود: با انتشار ویروس کرونا در کشور شاهد رواج مصرف بیش از حد الکل و محلولهای ضدعفونی بر پایه الکل هستیم که این محلول ها دارای حدود 80 درصد الکل در ترکیبات خود هستند.
 
وی عنوان کرد:وقتی الکل به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و مخصوصا دست استفاده می شود موجب بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی های زیست محیطی، ایجاد مقاومت میکروبی و در برخی موارد مقاومت ویروسی می شود و حتی می تواند باعث ایجاد جهش ژنتیکی شود و ویروس ها و میکروب های جدیدی ایجاد کند.
 
به گفته وی در بسیاری از کشورها برنامه هایی جهت کاهش مصرف یکسری از کالاها مانند دارو دارند و الکل نیز یکی از این موارد است. در واقع این یک سیاست کلی در کشورهای پیشرفته است که مصرف دارو را به حداقل برسانند. در این کشورها الکل و محلول های ضدعفونی برپایه الکل یک ماده تحت کنترل بوده و دارو محسوب می شود. 
 
دکتر محمدی بیان کرد:متاسفانه در کشور ما با شیوع ویروس کرونا و به دلیل فرهنگ غلط استفاده از ضدعفونی کننده ها بر پایه الکل، بیش از 300 نفر در تمامی استان ها جان خود را از دست داده اند.
 
وی گفت:طبق آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه کنترل غذا و  دارو معاونت غذا و دارو بر روی محلول های ضدعفونی جمع آوری شده از سطح عرضه، متاسفانه بسیاری از نمونه ها دارای ناخالصی هایی از قبیل متانول و تولوئن بودند که این مواد بسیار خطرناک و سرطانزا هستند.
 
دکتر محمدی تاکید کرد: مردم در صورت نیاز به استفاده از محلول های ضدعفونی برپایه الکل باید آن را فقط از داروخانه ها تهیه کنند.
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ ۱۸:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید