اخبار

استقبال گسترده کرمانشاهیان از تست کرونا می‌تواند خطرساز شود!

استقبال گسترده کرمانشاهیان از تست کرونا می‌تواند خطرساز شود!

 

راه اندازی مراکز 16 ساعته با هدف بیماریابی فعال در بحث کرونا صورت گرفت و در حال حاضر 20 مرکز 16 ساعته در استان کرمانشاه فعال است، مراکزی که حالا به دلیل استقبال گسترده مردم از انجام تست کرونا با ازدحام و شلوغی همراه است، شلوغی که می تواند همین مراکز را به یکی از کانون‎های ابتلا به کرونا تبدیل کند.

دکتر ابراهیم شکیبا رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با تایید شلوغی این مراکز، علت این امر را استقبال گسترده کرمانشاهیان از انجام تست کرونا و اهمیت آنها به سلامتی شان عنوان کرد و افزود: اینکه مردم مراجعه بسیاری به مراکز 16 ساعته استان جهت انجام این تست دارند نشانه خوبی است و نشان دهنده اهمیت آنها نسبت به سلامت خودشان است که برای ما هم ارزشمند است.

وی افزود: این نوع تست، جهت تشخیص قطعی مبتلایان کرونا انجام می‌شود و انجام آن می‌تواند کمک شایانی در بحث بیماریابی داشته باشد.

دکتر شکیبا با اشاره به محدودیت جهت انجام این نوع آزمایش، گفت: در حال حاضر تقاضای مردم بیش از حد انتظار و توان مراکز 16 ساعته است و همین امر شلوغی این مراکز را در استان رقم زده است.

این مسئول افزود: در مجموع در حال حاضر توان انجام 750 تست در روز در سطح استان وجود دارد که در این زمینه اولویت با انجام تست برای بیماران بستری است و مابقی برای مراجعین سرپایی انجام می‌شود.

دکتر شکیبا از فعالیت 20 مرکز 16 ساعته در سطح استان خبر داد وافزود: بیماران سرپایی جهت انجام تست به این مراکز مراجعه کرده و نمونه های گرفته شده در سه آزمایشگاه بررسی می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به سختی انجام تست PCR اشاره کرد و افزود: این نوع آزمایش یک آزمایش معمولی نیست، چرا که باید ویروس کرونا را از نمونه استخراج کنیم که کار بسیار طاقت فرسایی است ،چرا که کیت های ما دستی است و نیروی آزمایشگاه باید چند ساعت بر روی یک نمونه وقت بگذارد تا بتواند ویروس کرونا را استخراج کند و همین پروسه زمان بر موجب شده نیروهای آزمایشگاه نتوانند بیش از یک حدی فعالیت داشته باشند.

وی به قیمت بالای این نوع آزمایش هم اشاره کرد وافزود: در حال حاضر جهت حفظ سلامت مردم انجام این تست بصورت رایگان انجام می شود که هم هزینه و هم وقت بسیاری می طلبد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با توجه به شلوغی مراکز 16 ساعته از برنامه افزایش تست های روزانه PCR در استان خبر داد و افزود: تلاش داریم تا هفته آینده به میزان چند صد تست در روز تعداد آزمایشات را افزایش دهیم که باید بررسی دقیق تر در این زمینه انجام گیرد تا تعداد آزمایشاتی که می توانیم اضافه کنیم، مشخص شد.

وی افزود: چنانچه شلوغی این مراکز با افزایش تست‌ها بازهم ادامه داشته باشد، به ناچار انجام این تست ها را برای گروه های در معرض خطر متمرکز می کنیم تا بصورت هدفمند این گروه ها مورد حفاظت و پیشگیری قرار گیرند.

دکتر شکیبا از همه افراد خواست تا آنها که جوان هستند و مشکل یا بیماری زمینه ای ندارند، در صورت مشاهده علائم شبیه آنفلوآنزا خود را به مدت دو هفته در خانه قرنطینه کنند و بدانند جای نگرانی نیست و توصیه این است که افرادی که واقعا با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط بوده و احتمال کرونایی بودن آنها بالاست، به این مراکز مراجعه کنند.

 

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید