اخبار

بهره مندی از نذورات ماه محرم در سایه سلامت

بهره مندی از نذورات ماه محرم در سایه سلامت


کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در معاونت غذا و دارو دانشگاه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، حال و هوای ماه محرم امسال با سال­های گذشته متفاوت است. در این راستا باید توجه ویژه­ ای به نحوه تهیه، توزیع و استفاده از نذورات داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مهندس محسن شمسی گفت: طبیعی است در این شرایط برخی افراد از پذیرفتن یا مصرف نذری پرهیز کنند. به همین دلیل توصیه می­شود طبق دستورالعمل­های مدنظر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا عمل شود و در صورتی که از نظر شرعی اشکالی نداشته باشد، نذورات متبرکه حسینی به سمت کمک­های مؤمنانه و توزیع مواد غذایی خاص و خشک به صورت تحویل در منزل برود.

شمس افزود: این شیوه توزیع نذورات شاید شور و حال نذری دادن هر سال را نداشته باشد، اما در عوض بهداشتی است و سلامتی عزاداران حسینی را به خطر نمی­ اندازد و به علاوه از این طریق می­توان مواد غذایی را در تنگنای اقتصادی کنونی به دست نیازمندان واقعی رساند.

وی افزود: در صورتی که به جا آوردن نذر از نظر شرعی غیرقابل تغییر بود، آن دسته از نذردهندگان که قصد دارند در منزل و به صورت محدود نذری تهیه کنند، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت با نظارت کارشناس­ های بهداشتی پخت و توزیع را انجام دهند.

مهندس شمسی اظهار داشت: در صورت پخت نذری در منزل و در زمان توزیع از تجمع افراد بپرهیزید و افراد مشارکت­ کننده در فرآیند پخت و پز حتماً از ماسک و دستکش استفاده شده و حتماً از ظروف دردار برای بسته بندی غذای نذری استفاده کنید و از حضور افراد مبتلا یا افرادی که هر گونه علائم مشکوک به کرونا دارند در محل تهیه و توزیع غذای نذری نیز پرهیز شود و هر چه فضای پخت و پز خلوت­تر باشد، احتمال قطع زنجیره انتقال بالاتر می­رود.


وی ادامه داد: توزیع نذری باید به گونه­ ای صورت گیرد که از تجمع مردم جلوگیری شود. بهتر است غذا پس از بسته­ بندی توسط نذری­ دهندگان به صورت تحویل در منازل توزیع شود. ایستگاه ­های توزیع شربت، چای، شیر و غیره به دلیل تجمعات مردمی، محل مستعدی برای انتقال ویروس کرونا هستند. افرادی که سال­های قبل چنین نذوراتی داشته­ اند بهتر است طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و با نظر مراجع، نذورات خود را به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل کنند.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل وزارت بهداشت پذیرایی در حین مراسم عزاداری ممنوع است گفت: اگر در برخی اماکن نوشیدنی یا مواد غذایی در حین عزاداری توزیع شد، از مصرف آن پرهیز کنید، زیرا به دلیل تجمع احتمال آلودگی ظروف و انتقال آلودگی وجود دارد.

وی در ادامه به عموم مردم توصیه کرد:مواد غذایی خشک نظیر برنج، انواع مواد غذایی بسته­بندی شده نظیر روغن، رب گوجه­ فرنگی و سایر اقلام بسته ­بندی شده گزینه­ های مناسبی برای توزیع نذری و رساندن کمک­های شما به دست نیازمندان است و اگر قصد توزیع گوشت مرغ یا گوشت قرمز را دارید، زنجیره سرما را در حین انتقال حفظ کرده و اقلام ذکر شده را با بسته­ بندی مناسب و در حداقل زمان ممکن توزیع کنید.

شمسی گفت:در صورتی که به جا آوردن نذر از نظر شرعی غیرقابل تغییر بود، آن دسته از نذردهندگان که قصد دارند در منزل و به صورت محدود نذری تهیه کنند، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت با نظارت کارشناس­های بهداشتی پخت و توزیع را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه از قبول نذوراتی که در ظروف روباز و به خصوص از سوی افراد بدون ماسک توزیع می­شود، پرهیز کنید گفت:به هیچ وجه نذری را به محض دریافت در محیط بیرون از خانه مصرف نکنید. در صورتی که نذری دریافت کرده­ا ید، آن را از ظرف یک بار مصرف خارج و قبل از مصرف، حتماً گرم کنید. ویروس کرونا به دمای بالا حساس بوده و از بین می­رود.

۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید