اخبار

نکته کلیدی بیماری آلزایمر تدریجی و پیش‌رونده بودن آن است

نکته کلیدی بیماری آلزایمر تدریجی و پیش‌رونده بودن آن است

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری آلزایمر یک شکل از زوال عقل است که تدریجی و پیش‌رونده بودن در آن بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، فراموشی یک حالت طبیعی است و گاه‌گداری برای هر کسی اتفاق می‌افتد، اما بیماری فراموشی حالتی است که تقریبا فرد همه چیز را از یاد می‌برد و ذهن آن‌ همانند تخته سیاهی می‌شود که هر چه روی آن بنویسند، پاک می‌شود و این یکی از عوارض افزایش سن است.

دکتر پیام محمدی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با فارس در خصوص بیماران زوال عقل، اظهار داشت: یک دسته از بیماری به نام زوال عقل داریم که بیماری‌های زیادی در زیر مجموعه آن تعریف می‌شود که مهمترین آن الزایمر است.

وی ادامه داد: آلزایمر یک شکل از زوال عقل است که قوای شناختی فرد را به صورت تدریجی و پیش‌رونده درگیر می‌کند این تدریجی و پیش‌رونده بودن در این بیماری بسیار اهمیت دارد و تداوم این بیماری نکته کلیدی آن است.

دکتر محمدی آلزایمر را بیماری وابسته به سن توصیف کرد و افزود: هر چه سن بالا رود درصد شیوع آن بالا می‌رود، در افراد زیر 65 سال حدود یک درصدد، 65 سال حدود پنج تا 10 درصد و بالای 85 سال حدود 40 تا 50 درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند.

رئیس بیمارستان فارابی کرمانشاه در توضیح بیماری آلزایمر، اضافه کرد: در بیماری آلزایمر رسوب یک سری مواد پروتئینی و در هم پیچدگی سلول‌های عصبی را داریم که این روند سبب کوچک شدن مغز و اختلال در سلول‌های مغزی می‌شود و همین ارتباط و عملکرد مغز را نامناسب می‌کند و فرد دچار علائم بیماری می‌شود.

وی اختلال در حافظه نزدیک را از مهمترین نشانه‌های آلزایمر دانست و گفت: فرد حافظه دور خود را به‌خوبی به یاد دارد، اما در بیان حافظه نزدیک اختلال دارد، تداوم اختلال حافظه و مکرر فراموش کردن سبب پیشرفت بیماری می‌شود.

دکتر محمدی اظهار داشت: فرد با پیشرفت آلزایمر آرام‌آرام دچار اختلال در اجرا، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود، توانایی بیمار و قدرت تشخیص زمان و مکان کم می‌شود و با پیشرفت آن توانایی کلامی فرد نیز دچار مشکل شده و فرد دچار افسردگی، توهم و اعناد به دیگران می‌شود.

وی تشیخیص این بیماری را بالینی و توسط پزشک عنوان کرد و گفت: همراهان این بیماران را به خوبی درک کنند چون بیماری آلزایمری شخصیتی جدیدی دارد و نباید نسبت به آن‌ها تند شد.

وی ورزش کردن، خواب مناسب، رژیم غذایی مناسب، فعالیت اجتماعی، مطالعه، بازی‌های فکری را در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر دانست و گفت: افرادی که در فعالیت‌های اجتماعی مغز را بیشتر درگیر کنند کمتر دچار آلزایمر می‌شوند.
۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید