اخبار

بایدو نبایدها درخصوص تزریق واکسن آنفولانزا

بایدو نبایدها درخصوص تزریق واکسن آنفولانزا

 فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: در شرایط شیوع کرونا استفاده از واکسن آنفلوانزا برای افراد پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین افراد مسن توصیه می‌شود.

دکتر «مهدی سلیمی» در گفت و گو با میزخبر روابط عمومی دانشگاه زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اوایل مهر تا اواسط آبان اعلام کرد و توصیه کرد واکسن در این فاصله زمانی تزریق شود.

وی اظهار داشت: افراد در معرض خطر، از جمله افرادی که دچار بیماری‌های نقص سیستم ایمنی هستند و مبتلایان به سرطان که هم اکنون شیمی درمانی می‌شوند هم جزء گروه‌های حساس هستند.

به گفته او، بیماران مبتلا به آسم و بیماری های ریوی مزمن و دیابت و همچنین افرادی که نارسایی کلیه و بیماری قلبی دارند باید از این واکسن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: پرسنل بهداشتی درمانی، مراکز نگهداری از سالمندان، معلولین جسمی حرکتی و ذهنی، بیماران روانی مزمن، بیمارانی که داروهایی مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی بدنشان را ضعیف می‌کند و بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور نیز جزو افراد در معرض خطر هستند و باید واکسن آنفلوانزا برای آنها تزریق شود.

فوق تخصص ریه و متخصص داخلی در ادامه گفت: افراد چاق که دارای نمای توده بدنی بالاتر از ۴۰ هستند، بیماران هموفیلی، کم خونی شدید، افرادی که دچار سوء تغذیه و سوء جذب هستند، بیمارانی مشکلات عصبی عضلانی دارند، افرادی که فاقد طحال هستند نیز باید این واکسن را دریافت نمایند.

سلیمی افزود: همچنین به بیمارانی که به کرونا مبتلا شده و درگیری شدید ریوی داشته و در آی سی یو (ICU) بستری بوده اند و هم اکنون بطور کامل بهبود یافته اند نیز توصیه می شود واکسن آنفلوانزا دریافت نمایند، چرا که ابتلا به آنفلوانزا موجب می شود درگیری ریوی در این افراد تشدید شده و با عوارض شدید ریوی مواجه شوند.

وی با تاکید بر اینکه واکسن آنفلوانزا برای افراد بالای ۶۵ سال و مادران باردار نیز ضروری است، افزود: مردم به این نکته توجه داشته باشند که تزریق واکسن آنفلوانزا باعث ایجاد ایمنی در مقابل بیماری کرونا نمی شود.

او تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا شدت بیماری را کم می کند و براساس بررسی های انجام شده کسانی که این واکسن را دریافت می کنند احتمال اینکه نوع شدید آنفلوانزا مبتلا شوند کاهش می یابد و ممکن است آنفلوانزای خفیف تری را تجربه کنند و به نوع شدید و مرگبار بیماری مبتلا نمی شوند.

وی اضافه کرد: واکسن آنفلوانزا از ابتلا به سرماخوردگی های معمولی که توسط ویروس های تنفسی ایجاد می شوند ‌جلوگیری نمی کند.

وی توضیح داد: نکته مهم دیگر اینکه نگهداری واکسن آنفلوانزا نیازمند رعایت زنجیره سرد می باشد، بنابراین پس از تهیه بلافاصله باید تزریق شده و نباید در منزل نگهداری شود.

وی همچنین گفت: افرادی که سابقه آلرژیک شدید و آنافیلاکسی به واکسن و اجزای آن دارند پیش از تزریق واکسن آنفلوانزا حتما باید با پزشک مشورت نمایند.

وی افزود: همچنین برای افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و یا مشکوک به کرونا هستند نباید تا زمان بهبودی کامل و رفع علایم بیماری واکسن آنفلوانزا تزریق شود.
۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید