اخبار

مراقب باشید نگیرد!

مراقب باشید نگیرد!

 

کمی تنبلی و کمی پُرخوری، در کنار چاقی و اضافه وزن می تواند بلایی به سرتان بیاورد که شاید هیچ وقت مانندش را تجربه نکنید! همین عوامل ساده که شاید جزو کارهای رومزه خیلی ها باشد می تواند موجب رسوب لایه‌های چربی در رگ‌های قلب شده و ظرف مدت نه چندان طولانی قلب شما را گرفتار کند و به اصطلاح قلبتان بگیرد، حالتی که همه ما آن را با نام سکته قلبی می‌شناسیم.

اگر خوش شانس باشید شاید سکته را رد کنید، در غیراینصورت باید یک عمر با عوارض آن سر کرده و در بدترین حالت هم سکته می تواند درجا پایان زندگیتان را رقم بزند.

امروز (7 مهر) روز جهانی سلامت قلب است و هشداری است برای همه ما تا بدانیم که می توان با انجام کارهای ساده، سلامت قلب را تامین کرده و قلب را از بسیاری خطرات حفظ کرد و هشداری برای اینکه مراقب باشیم قلبمان نگیرد.

پروفسور معصومعلی معصومی فوق تخصص جراحی قلب و عروق به مناسبت این روز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سلامت قلب مستلزم شناسایی عوامل خطرسازی بیماریهای قلبی و پیشگیری از بروز آنهاست، گفت: در راس عوامل خطرساز برای سلامت قلب، فشار خون قرار دارد، عاملی که متاسفانه بسیاری مردم با آن دست به گریبان هستند.

وی افزود: طبق آمارها نیمی از مردم فشار خون دارند و از آن بی خبرند و افرادی هم که از بیماری خود خبر دارند تنها 10 تا 12 درصدشان درمان موثر انجام می‌دهند.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق از تغذیه نامناسب و عدم تحرک به عنوان دیگر عوامل خطرساز مهم و تهدیدکننده سلامت قلب یاد کرد و افزود: تغذیه‌ای که تواما با استفاده از غذاهای فست فودی، چرب و سرخ شده باشد، می‌تواند تهدیدی جدی برای قلب محسوب شود.

وی افزود: از طرفی بی تحرکی هم عامل جدی و موثری در زمینه ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی است و این درحالی است که انجام 45 دقیقه تا یک ساعت ورزش روزانه می تواند سلامت قلب افراد را بیمه کند و در این بین ورزش هایی مثل شنا و پیاده روی بیش از همه توصیه می شود.

دکتر معصومی از سیگار و قلیان به عنوان دیگر عوامل تهدید کننده سلامت قلب نام برد و افزود: متاسفانه مصرف قلیان که در بین جوانان بیشتر رواج دارد، از مصرف سیگار به مراتب خطرناک تر است و همین امر باعث شده شاهد کاهش سن ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی باشیم.

وی چاقی و اضافه وزن را هم عامل تهدید دیگری برای سلامت قلب عنوان کرد وافزود: افراد باید با تغذیه مناسب در این زمینه پیشگیری کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنند.

دکتر معصومی تصریح کرد: در خصوص بیماریهای قلبی چند مرحله پیشگیری باید اعمال شود که از جمله آن پیشگیری اولیه است، به اینصورت که افراد باید با تغذیه مناسب و تحرک کافی و عدم مصرف دخانیات، از بروز عوامل خطرسازی بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کنند.

وی افزود: در مرحله بعد که پیشگیری ثانویه است عوامل خطرسازی بیماریهای قلبی باید در فرد شناسایی شده و برای رفع و درمان آنها اقدام شود، بطور مثال اگر فرد مبتلا به فشار خون است، باید این عارضه با انجام تست فشار خون شناسایی شده و با مراجعه به پزشک کار درمان آن آغاز شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق خاطرنشان کرد: در مرحله بعد باید بحث بازتوانی بعد از حادث شدن عوارض بیماریهای قلبی و عروقی در دستور کار قرار گیرد تا از عوارض جدی‌تری و خطرناک‌تر بیماری پیشگیری شود.

۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید