اخبار

یک سوم سرطان‌ها با تشخیص زود هنگام قابل درمان است

یک سوم سرطان‌ها با تشخیص زود هنگام قابل درمان است
تا کنون ۸۹۳ هزار نفر از جمعیت استان کرمانشاه غربالگری سرطان شده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه هر ساله یک سوم سرطان‌ها با تشخیص زود هنگام قابل درمان است یکم تا هفتم بهمن بعنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده، گفت: این پویش با هدف اطلاع رسانی به مردم برای آگاهی از راه‌های پیشگیری از سرطان و هم چنین تشخیص زود هنگام سرطان برگزار می‌شود.

شاه آبادی با بیان اینکه طرح غربالگری سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ به عنوان سرطان‌های شایع از سال ۹۵ در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت استان شروع شده، گفت: تا کنون ۸۹۳ هزار نفر در استان کرمانشاه در این طرح غربالگری شده اند.

وی خاطرنشان کرد: یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و یک سوم نیز با تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: در طرح غربالگری سرطان پستان تا کنون۳۸۰ هزار نفر افراد ۳۰ تا ۶۰ سال در استان کرمانشاه غربالگری شده اند که به تشخیص زود هنگام بیماری در ۱۱۲ نفر منجر شده است.

شاه آبادی گفت: در غربالگری سرطان دهانه رحم نیز ۲۹۱ هزار نفر افراد ۳۰ تا ۷۰ سال غربالگری شده اند که بیماری ۵ نفر تشخیص زودهنگام داده شده است.

وی یاداور شد: برای غربالگری سرطان روده بزرگ افراد ۵۰ تا ۷۰ سال نیز ۲۲۳ هزار نفر غربالگری شدند که ۴۸ مورد تشخیص داده شد.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: وجود زخم بهبود نیافته، ترشحات غیر معمول، مشکل در بلع غذا، یبوست، تغییر رنگ در خال و زگیل، خستگی غیر قابل توجیه، سرفه‌های طولانی بیش از دو هفته، کاهش وزن و درد‌های دائمی می‌تواند همگی از علایم بروز سرطان باشد که افراد باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.
۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید