اخبار

پیوند «هاپلو» در کرمانشاه ۲ رقمی شد

پیوند «هاپلو» در کرمانشاه ۲ رقمی شد
 
مسوول بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه با اعلام اینکه تعداد پیوندهای هاپلو در بخش پیوند مغز استخوان این بیمارستان به عدد ۱۱ رسید، گفت: این پیوند از سال ۹۷ شروع شد و امسال ۶ پیوند از این نوع با موفقیت انجام شده است.
 
دکتر «مهرداد پاینده» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیوند هاپلو نوعی از پیوند مغز استخوان است که سیستم ایمنی دهنده و گیرنده علیه همدیگر وارد واکنش قوی ایمنی می شوند و بدین علت انجام این نوع پیوند کاری بسیار دشوار است.
 
وی اظهار داشت: در گروه اطفال اما برای اولین بار کودک ۱۳ ساله (پسر) با تشخیص AML تحت پیوند آلوژن از نوع هاپلو قرار گرفت که پس از ۱۱ روز که از پیوند گذشت، پیوند را پذیرفت.  
 
وی ادامه داد: همچنین بیمار ۲۴ ساله (آقا) با آنمی آپلاستیک تحت پیوند آلوژن از نوع هاپلو قرار گرفت که او پیوند را از مادرش دریافت کرد.
 
مسوول بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در ادامه گفت: پیوند هاپلو تا پیش از این در بیمارانی که دارای لوسمی (سرطان خون) بودند انجام گرفته بود ولی این بیمار، دچار آنمی اپلاستیک (نوعی از کم خونی که در آن مغز استخوان سلول های جدید خونی به اندازه کافی تولید نمی‌کند) بوده و بدن وی ۱۲ روز پس از پیوند، پیوند را پذیرفت.
 
دکتر پاینده افزود: پیوند هاپلو برای بیماران این امکان را فراهم می آورد که دیگر جهت پیدا کردن دهنده مناسب با مشکل مواجه نباشیم و از والدین یا فرزندان در هر حالتی پیوند الوژن را انجام دهیم.
 
وی اظهار داشت: تامین مالی مناسب داروهای مورد نیاز از وظایف مسوولین امور درمان استان است که امیدواریم که بیش از پیش مورد توجه آنها قرار گیرد تا مرکز پیوند کرمانشاه که مسوولیت خدمات رسانی به پنج استان را برعهده دارد با محدودیت‌ مواجه نشود.
 
او تصریح کرد که با انجام این تعداد پیوند هاپلو در کنار مراکز مهمی همچون بیمارستان شریعتی تهران قرار داریم.
 
او اظهار امیدواری کرد بتوانیم برای مردم محروم غرب ایران تلاش‌های بیشتری انجام دهیم.
 
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ۰۰:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید