اخبار

چه کنیم در محیط خانه کسی "مسموم" نشود؟

چه کنیم در محیط خانه کسی "مسموم" نشود؟

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین موارد مسمومیت در محیط خانه رخ می‌دهد، از همه افراد خواست تا با رعایت برخی نکات ایمنی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنند.

دکتر وریا رحیمی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر لزوم ایمن سازی محیط خانه جهت پیشگیری از بروز مسمومیت گفت: متاسفانه بر اساس آمارها بیشترین موارد مسمومیت در محیط خانه رخ می‌دهد و در همین راستا نیاز است که نکات مراقبت و پیشگیری از مسمومیت در محیط خانه به دقت رعایت شود.

وی یادآور شد: ایمن سازی محیط خانه از نظر بروز مسمومیت می تواند نقش مهمی در پیشگیری از انواع مسمومیت در افراد خانواده و بویژه کودکان داشته باشد.

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: بسیاری این تصور را دارند که عمده مسمومیت ها مربوط به مواد غذایی است و این درحالی است که هریک از نقاط خانه بسته به موادی که در آن نگهداری می شود می تواند یک نقطه پرخطر برای مسمومیت افراد و بویژه کودکان باشد.

وی خاطرنشان کرد: لوازم آرایشی، لاک ناخن، استون، داروها، مواد فرم دهنده مو، عطر موجود در اتاق خواب، گاز پاک کن، لوله بازکن، مواد شوینده، پاک کننده و سفید کننده موجود در آشپزخانه، دهان شویه و بوگیر در محیط دستشویی و حمام، سموم حشره کش، رنگ ساختمانی، نفت، بنزین، تینر، ضد یخ، شیشه پاک کن و سایر مواد نگهداری شده در انباری یا پارکینگ ساختمان و گلها و گیاهان سمی، قارچهای سمی، کودهای باغبانی و مواد نفتی موجود در حیاط یا حیاط خلوت همگی می توانند عاملی برای بروز مسمومیت شوند.

دکتر رحیمی تاکید کرد: برای پیشگیری از مسمومیت بهتر است به تمام اتاق ها و مکان های خانه سر زده و از نظر نکات ایمنی آنها را کنترل نماییم. رعایت برخی اصول می تواند در پیشگیری از مسمومیتها بسیار کمک کننده باشد.

این مسئول درخصوص برخی نکات ایمنی پیشگیری از مسمومیت ها و ایمن سازی محیط خانه، گفت: در وهله اول توصیه می شود افراد محصولات سمی و مضر را در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهند، همچنین توصیه می شود درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک نگه داشته می شود، با قفل یا طناب محکم شوند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: افراد باید همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندند، اما باید بدانند که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترس کودکان در امان نیست و برای همین باید ظرف را در محلی دور از دسترس کودکان قرار دهند.

وی یادآور شد: چنانچه افراد در هنگام استفاده از محصولات شیمیایی و پاک کننده مجبور شدند به زنگ درب ورودی و یا تلفن جواب دهند، نباید حتی یک لحظه از کودک خود چشم بردارند.

دکتر رحیمی گفت: افراد باید به طور مرتب کمد مربوط به نگهداری داروهای خود را نیز کنترل کرده و داروهای قدیمی را از طریق ریختن در فاضلاب معدوم کنند.

وی از والدین و افراد بزرگسال خواست تا هیچ وقت جلوی چشم کودکان دارو مصرف نکنند، چرا که کودکان از رفتار آنها تقلید کرده و ممکن است همان داروها را مصرف کنند.

این مسئول یادآور شد: اگر والدین می خواهند به کودک خود دارو بدهند باید به او تفهیم کنند که این دارو است و به هیچ وجه از کلماتی مثل آبنبات و شکلات استفاده نکنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد همچنین باید محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کرده و از نگهداری این مواد در ظروف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) به طور جد اجتناب کنند، چرا که این کار ممکن است افراد و بویژه کودکان را به اشتباه انداخته و آنها از این مواد استفاده کرده و مسموم شوند.

وی یادآور شد: ظروف خالی مواد شوینده و پاک کننده ممکن است حاوی مقادیر کمی از مواد شیمیایی باشد، بنابراین توصیه می شود قبل از دور انداختن ظروف، آنها را با آب کافی شستشو دهید.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین توصیه کرد افراد قبل از استفاده از هر فرآورده ای، برچسب روی آن را به دقت مطالعه کرده و براساس مندرجات روی آن عمل کنند.

این مسئول با تاکید بردور نگه داشتن کیف دستی، ساک خرید و کیسه های نایلونی از دسترس کودکان، گفت: این احتمال وجود دارد که داخل آنها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود و یا کودک ضمن بازی آنها را روی سر خود کشیده و سبب خفگی وی شود.

وی تاکید کرد: گلها و گیاهان آپارتمانی را هم باید دور از دسترس کودکان قرار داد و هنگام بازی کودکان در فضای باز باید مراقب آنها بود که توسط گلها و گیاهان سمی، مسموم نشوند.

دکتر رحیمی یادآور شد: بسیاری از گیاهان و گلهای آپارتمانی سمی هستند و تماس پوست با آنها و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت کودکان شود، بنابراین توصیه می شود نام گیاهان خانگی را به خاطر سپرده و اسم آن را روی برچسبی کنار آنها بنویسید و مراقبت باشید کودکان به این گیاهان نزدیک نشوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در کنار این مراقبت ها باید به کودکان آموزش داد که خوراکی یا نوشیدنی که نمی شناسند را بدون اجازه بزرگسالان مصرف نکنند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در پایان توصیه کرد: افراد در صورت بروز مسمومیت، قبل از هرگونه اقدام درمانی در اسرع وقت با شماره اورژانس 115 تماس بگیرند.
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ۰۸:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید