اخبار

مصرف مُسکن‌ها چه بلایی بر سر بدن ما می‌آورد؟

مصرف مُسکن‌ها چه بلایی بر سر بدن ما می‌آورد؟

 

مصرف خود سرانه دارو‌های مسکن غیر استروئیدی می‌تواند باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌های گوارشی شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف بی رویه و غیر منطقی دارو‌های مسکن در سراسر دنیا وجود دارد که سلامت افراد جامعه را تهدید می‌کند، گفت: بسیاری از درد‌ها مربوط به خستگی روزمره است، اما افراد در اولین قدم از داروی مسکن استفاده می‌کنند غافل از اینکه چه بلایی بر سر سلامت خود می‌آورند.

دکتر وریا رحیمی افزود: درد یک بیماری نیست بلکه نشانه‌ای از یک بیماری است و می‌تواند زنگ خطر شروع یک بیماری خطرناک باشد که نیاز به درمان تخصصی دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا مشخص شدن علت اصلی درد باید از مصرف خودسرانه مُسکن‌ها خودداری کرد، گفت: درد‌های تکرار شونده و ادامه دار باید بررسی شوند چرا که مصرف مسکن‌ها تنها درد را می‌پوشاند و با از بین رفتن درد تشخیص بیماری برای پزشک سخت‌تر خواهد شد و ممکن است مدت‌ها درد اصلی پنهان بماند و فرصت درمان را بگیرد.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل مصرف بی رویه مسکن‌های غیر استروئیدی و دارو‌های ضد الهتاب از جمله استامینوفن، پیروکسیکام، مفنامیک اسید، دیکلوفناک و ایبوپروفن دچار عوارض گوارشی می‌شوند که این علائم حتی ممکن است با خونریزی گوارشی همراه باشد.

دکتر رحیمی با بیان اینکه عوارض کبدی و کلیه نیز در صدر آسیب‌های دارویی قرار دارد، افزود: برای از بین بردن درد‌های ناشی از خستگی روزمره خواب کافی بسیار موثر است، همچنین افراد می‌توانند با کمپرس آب سرد یا آب گرم و استفاده از دمنوش‌ها این درد‌ها را برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون که بیماری کرونا شایع است افراد اگر کسالتی دارند باید حتما به پزشک مراجعه کنند و با پرهیز از مصرف خود سرانه دارو‌ها روند بهبود خود را تسریع بخشند

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید