اخبار

دکتر ایمانی : در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه ارتودنسی با هزینه پایین تر و تخصصی انجام می شود

دکتر ایمانی : در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه ارتودنسی با هزینه پایین تر و تخصصی انجام می شود
متخصص ارتودنسی : والدین باید با دیدن اولین علائم کجی دندانی یا مشکلات قابل توجه فکی به متخصصین ارتودنسی مراجعه کنند

این روزها تعدادی از مردم به ویژه جوانان و البته بیشتر نوجوانان به ارتودنسی روی می آورند تا مشکلات دندان خود را برطرف نمایند.

برآن شدیم تا باطرح پرسش هایی به بررسی بخشی از مسائل مربوط به ارتودنسی بپردازیم. پس به سراغ دکتر محمد مسلم ایمانی متخصص ارتودنسی و استادیار دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه رفتیم. حاصل این گفتگو را در اینجا می خوانید.

باسلام و تشکر از اینکه وقت خود را به خبرگزاری " وب دا " دادید. لطفا در ابتدا بفرمایید ارتودنسی چیست ؟

باسلام به شما و بازدیدکنندگان وب سایت دانشگاه . ارتودنسی در نظر عموم مردم به معنای مرتب کردن دندان ها می باشد اما به صورت  کاملتر یکی از رشته های دندانپزشکی است که علاوه بر زیبایی دندان ها به اهمیت تناسبات اجزا صورت می پردازد و حرف اصلی آن اصلاح روابط نادرست اجزا صورت و دندانها به جهت بهبود کیفیت روحی و فیزیک افراد است.

ارتودنسی همچنین در برقراری عملکردهای حیاتی مثل تنفس ، خواب ، جویدن ، بلع و تکلم نقش عمده و عملکردی دارد.

زمان مناسب برای ارتودنسی چه وقت است؟

بهترین زمان ارزیابی افراد در ارتباط با ارتودنسی مصادف با رویش اولین دندانهای دائمی است که توصیه می شود والدین فرزند خود را جهت بررسی و معاینه به مراکز تخصصی ( مطب یا دانشکده دندانپزشکی) برده و از صحت و سلامت سیستم فکی – دندانی فرزند اطمینان حاصل کنند.

ارتودنسی پیشگیری چیست و چه ملاحظاتی دارد؟

ارتودنسی پیشگیری به معنای حفظ روابط سالم دندانی و فکی موجود یا اصلاح هرچه سریعتر روابط غلط جهت جلوگیری از بهتر شدن آن است. والدین باید با دیدن اولین علائم کجی دندانی یا مشکلات قابل توجه فکی به متخصصین ارتودنسی مراجعه کنند. اهمیت ارتودنسی پیشگیری در این است که بسیاری از مشکلات در این زمینه اگر در سنین پائین و قبل از بلوغ تعیین شوند نیاز به کشیدن دندان یا جراحی فک در سنین بالاتر را از بین خواهند برد.

چه ملاحظاتی را باید در این زمینه در نظر داشت؟

1-     مراقبت از دندانهای شیری: حفظ این دندانها جهت دستیابی به یک سیستم دندانی دائمی سالم حیاتی است.

2-     معاینات دوره ای منظم توسط دندانپزشک جهت یافتن هرگونه مشکل

3-  توجه به عادات خاص کودک: عادات مثل مکیدن انگشت یا مواد و غیره می تواند اگر پس از 4-3 سالگی ادامه یابد منجر به تکامل ناهنجاری دندانی و فکی شود همچنین تنفس از دهان و نه از بینی در کودک پتانسیل ایجاد ناهنجاری صورتی را دارد.

 

درمان ارتودنسی چه مدت طول خواهد کشید؟

طول درمان کاملاً بستگی به طبیعت مشکل و همچنین سن شروع درمان دارد مثلاً مشکل اگر تنها یک بی نظمی خفیف دندانی باشد قطعاً طول درمان کمتر از زمانی است که یک مشکل فکی هم وجود دارد. همچنین هرچه درمان در سنین قبل از رشد و حدود 12-11 سالگی باشد نتایج با ثبات تر و طول مدت درمان هم کوتاهتر خواهد بود. جدا از این بحث معمولاًارتودنسی درفاز فعال درمان حدود یک تا 2 سال طول می کشد که پس از آن هم نیاز به استفاده از دستگاههای نگهدارنده نتایج تا یکسال خواهد بود.

 

مسئله ای که این روزها باید بیشتر به آن دقت کرد این است که درمان ارتودنسی توسط چه شخصی باید انجام بپذیرد؟

در تمام دنیا و ابتدا در ایران صلاحیت علمی و عملی انجام این درمان در اختیار متخصص ارتودنسی است که این فرد پس از تکمیل دوره دندانپزشکی عمومی و شرکت در آزمون تخصصی ، 4-3 سال را در دانشگاه به تحصیل فقط این رشته می پردازد. متأسفانه یک پدیده ای که شایع است انجام ارتودنسی توسط دندانپزشکان عمومی است که باید بدون گذراندن یک دوره کوتاه چند روزه و البته کاملاً ناکافی و با استفاده از عدم آگاهی مردم و با هزینه کمتر اقدام به درمان می کنند که بالطبع پیامدهای غیر قابل برگشتی را بدنبال خواهد داشت و لازم به ذکر است که در انتخاب خود به واژه متخصص ارتودنسی در تابلوی دندانپزشک توجه شود و نه ارتودنسی تنها.

هزینه ارتودنسی به چه صورت است و آیا مراکز دولتی با هزینه دولتی در کرمانشاه وجود دارد؟

هزینه ارتودنسی در ایران نسبت به اروپا و امریکا و کشورهای عربی بسیار پائین تر است ولی علی رغم این موضوع بازهم از توان بسیاری از مردم نیازمند خارج است.

بله درمان ارتودنسی در دانشکده دندانپزشکی با هزینه پائین تر از مطب شخصی انجام می گیرد که برای استفاده عموم مردم آزاد است.

 

گفتگو و عکس : اله داد حاتمی- وب دا

۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ۱۰:۱۸

نظرات بینندگان

اسماعیل
۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
2
13

سلام...روزتون بخیر 31 سالمه دندون جلو فک بالایی دچار چرخشی حدود 40 درجه شده میخواستم بدونم احتمال درست شدنش هست؟ و اینکه چقد زمان میبره؟ ممنونم اگه جواب بدین


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید