اخبار

دکتر پیرصاحب : میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه همینک 10 برابر استانداردها است.

دکتر پیرصاحب : میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه همینک 10 برابر استانداردها است.
بررسی اثرات مخرب فاجعه ریزگردها بر سلامت ، اقتصاد ، زیست جانوری و گیاهی در گفتگو با دانشیار دانشگاه و متخصص بهداشت محیط توسط " وب دا "

* در خوشبینانه ترین حالت 4 تا 5 میلیارد دلار و در بدترین سناریو بالای 30 میلیارد دلار ضربه به اقتصاد این مناطق وارد می نمایند.

* جنگل های زاگرس ریه های ایران هستند که درحال ازبین رفتن هستند.

* ریزگردها زندگی گونه های نادر جانوری و گیاهی به ویژه گیاهان دارویی و یا گیاهانی که ارزش اکولوژیکی و اقتصادی دارند را به طور جدی تهدید می کند

* حجم مفید سدها را کاهش می دهد.

* ریزگردها بر کوچکترین گیاهان و جانوران تا بزرگتری آنها تاثیر می گذارد.

* وجود ریزگردها باعث توقف تولید یا کاهش کیفیت تولید صنعت می شود.

* هم اکنون درحال بررسی وجود مواد رادیواکتیو در آن هستیم که دور از ذهن به نظر نمی رسد.

********

میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه همینک 10 برابر استانداردهای تدوین شده توسط سازمان جهانی بهداشت است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت : استانداردهای سازمان جهانی بهداشت به معنی میزانی از گرد و غبار است که بر سلامت انسان تاثیر نگذارد که متاسفانه میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه همینک 10 برابر استانداردهای تدوین شده توسط سازمان جهانی بهداشت است.

دکتر مقداد پیرصاحب گفت : بررسی های علمی نشانگر آن است که وضعیت هوای کرمانشاه به شدت نامناسب است ، به طوری که در بررسی ها دو عامل غلظت و پایداری مورد نظر قرار می گیرد که معمولا رابطه عکس دارند یعنی با افزایش غلظت ، پایداری کم می شود و برعکس ، اما متاسفانه کرمانشاه با هردوی این عوامل درگیر است.

دکتر پیرصاحب درخصوص تاثیرات ریزگردها بر سلامت انسانها اشاره کرد و گفت : تاثیرات مخرب تنفسی و قلبی عروقی به ویژه در افراد حساس همچون کودکان و برگسالان روشن است اما علاوه بر آن تاثیرات زیست محیطی عمیقی را نیز برجای می گذارد.

این متخصص بهداشت محیط  با اشاره به اینکه جنگل های زاگرس ریه های ایران هستند گفت : مقدار قابل توجهی از این جنگل ها در سالهای گذشته از بین رفته اند و استمرار وجود ریزگردها روند تخریب جنگلها را سرعت می بخشند که علاوه بر کاهش تولید اکسیژن باعث تغییر اقلیم منطقه و نیز موجب افزایش سیلابها می شود.

وی به بررسی برخی از عوارض ریزگردها بر کشاورزی پرداخت و تاکید کرد طی بررسی های علمی صورت گرفته ریزگردها باعث کاهش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و باغی شده علاوه بر آن به خشکی درختان کمک می کند.

دبیرعلمی نخستین هم اندیشی بین المللی ریزگردها گفت : ریزگردها بر محصولات دامی نیز تاثیر منفی می گذارد به صورتی که مثلا به شدت میزان تولید عسل توسط زنبورهای عسل در کندوها را کاهش می دهد و نیز با تاثیر بر مراتع و نشستن گردوغبار بر گیاهان باعث کاهش چرای دامها و کاهش تولیدات آنها و نیز کاهش بهره وری در گاوداری ها ، مرغداری ها و دامداری ها می شود.

دکتر پیرصاحب همچنین به تاثیر بر مسائل رفاهی و اقتصادی پرداخت و افزود : این امر باعث کاهش ساعات کاری شده و افراد نمی توانند کار مفید خود را انجام دهند و قطعا راندمان کار کاهش یافته و موجب کاهش رفاه افراد شده بر اقتصاد منطقه تاثیر می گذارد. همچنین این مسئله باعث افرایش مصرف آب به دنبال لزوم شستشوی بیشتر ، استحمام ، شستن معابر و خودروها و فضاهای حیاط منازل و نیز افزایش مصرف برق به دنبال لزوم جاروکشی خانه ها و.. شده و اقتصاد خانواده ها را نیز متاثر می کند.

این عضو هیات علمی دانشکده بهداشت کرمانشاه با اشاره به اینکه ریزگردها بر صنعت نیز تاثیر می گذارند گفت : تعدادی از صنایع همچون صنایع فولاد و یا تولید مواد غذایی باید از هوای پاک استفاده نمایند ، اما وجود ریزگردها باعث توقف تولید یا کاهش کیفیت آن می شود.

دکتر پیرصاحب گفت : ریزگردها فیلتر خودراوها را دچار مشکل می کنند و حتی ذرات ریز زیر یک میکروگرم وارد بنزین شده و در مجموع مصرف سوخت را نیز بالا می برد.

دکتر پیرصاحب از بین رفتن مراتع را موجب تهدید زندگی جانوران و حیات وحش که زیستگاه آنان است دانست و گفت : ریزگردها زندگی گونه های نادر جانوری و گیاهی به ویژه گیاهان دارویی و یا گیاهانی که ارزش اکولوژیکی و اقتصادی دارند را به طور جدی تهدید می کند به طوری که به مرور در منطقه نمی توان گیاهان مفید و باارزش اقتصادی را یافت. به طور کلی ریزگردها بر کوچکترین گیاهان و جانوران تا بزرگتری آنها تاثیر می گذارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد : متاسفانه در شرایط حاضر به دلیل نرسیدن نور خورشید به برگ گیاهان و نیز پوشیده شدن سطح برگها از گردوغبار ، پدیده فتوسنتز گیاهان مختل می شودو از سویی این امر باعث تسریع خشک شدن مراتع و جنگلها می شود و پدیده ای را که به دنبال خنک شدن هوا در پاییز صورت می گیرد به تابستان منتقل می کند که افرایش حریق را در آنها موجب می شود که بسیار خطرناک است.

این متخصص بهداشت محیط یکی دیگر از تاثیرات منفی اکولوژی ایران را وجود میلیونها تن گردو غبار ورودی از مرزها دانست و خاطرنشان ساخت : به دنبال بارندگی این حجم شسته شده به آب رودخانه ها رفته و در پشت سدها ذخیره شده و حجم مفید سدها را کاهش می دهد.

دکتر پیرصاحب گفت : ریزگردها موجب می شوند تا متصدیان جهت تصفیه آبهای سطحی که به مصرف آشامیدن می رسد مواد شیمیایی بیشتری مورد استفاده قرار دهند .

دکتر پیرصاحب با اشاره به وجود باکتری ها ، قارچ ها و ویروس های بیماری زا و نیز وجود فلزات در یزگردها گفت : هم اکنون درحال بررسی وجود مواد رادیواکتیو در آن هستیم که دور از ذهن به نظر نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد میزان ریزگردها از کشور عراق وارد منطق می شود گفت : خشکی حوزه آب ریز دجله و فرات به دنبال تعداد  زیاد سدهای ایجاد شده و خشکی خورها و نیزارهای جنوب عراق کانون آلودگی شده و نیز جنگ عراق به دلیل تردد زیاد تانکها و وسائط نقلیه سنگین در بیابانها گسست خاک را از بین برده و موجب بروز مشکل شده است.

وی گفت براساس بررسی های علمی انجام شده در 22 استان درگیر ریزگردها ، در خوشبینانه ترین حالت 4 تا 5 میلیارد دلار و در بدترین سناریو بالای 30 میلیارد دلار ضربه به اقتصاد این مناطق وارد می نمایند.

۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ۱۴:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید