ویروس آنفلوآنزای نوع «آ» تا ۴۸ ساعت بر سطوح صیقلی ماندگار است
یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه نیمه عمر ویروس آنفلوآنزای آ در سطوح صاف و صیقلی ۲۴ تا ۴۸ ساعت، بر روی پارچه، ۸ تا ۱۲ ساعت و بر روی دست، ۵ تا ۱۵ دقیقه است، گفت: ویروس‌ها از طریق قطرات و ذرات تنفسی در فضا منتشر و بر روی میز، دستگیره در و دسته صندلی می‌نشیند.

دکتر عمادی کوچک در دومین کنفرانس آنفلوآنزای آ ویژه دندانپزشکان، تب به همراه سرفه خشک و گلودرد را از علایم غالب آنفلوآنزا برشمرد و افزود: اگرچه طول مدت بیماری پنج روز است، اما بیماری پر سر و صدا و آزاردهنده‌ای است و در ۹۵ درصد موارد با استراحت بهبود می‌یابد.

وی افزود: اما اگر بیمار به دیسترس تنفسی، تاکی پنه، سیانوتیک شدن، خلط خونی، chest pain، کاهش سطح هوشیاری، قطع نشدن تب پس از ۳ روز دچار شد باید یقین داشت که بیماری به سمت عارضه دار شدن می‌رود.

معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی، ریوی نظیر آسم و برونشیت، افراد مسن، کودکان زیر ۵ سال،‌ افراد بالای ۶۵ سال، بیماران پیوند از جمله افراد در معرض خطر هستند، گفت: همچنین آنفلوآنزای آ برای مبتلایان به ایدز و نقص ایمنی خطرناک است.

دکترعمادی کوچک، تشخیص قطعی آنفلوآنزای آ را از طریق نمونه برداری به کمک سوآپ از ناحیه ناز و فارنژیال بیمار و قراردهی آن در محیط دربسته برای ارسال به آزمایشگاه جهت انجام تست PCR برشمرد و افزود: البته راه شناسایی دیگری چون کشت ویروس و سرولوژی وجود دارد که در دنیا مرسوم نشده است.

وی با بیان اینکه سه نوع ویروس آنفلوآنزای A , B , C وجود دارد، گفت: اما بیشتر آنفلوآنزای نوع A در انسان، پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌کند که البته نوع B آنفلوآنزا هم که به حد A شایع نیست قدرت بیماری‌زایی انسان را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سطح خارجی ویروس آنفلوآنزای نوع آ حاوی «زوائد گلیکوپروتئینی» است، گفت: برخی از آنها هموآگلوتینی (H) و برخی نوروآمینداز (N) هستند و در این ویروس خطر بروز انحرافات ژنتیکی نظیر موتاسیون وجود دارد از این رو ماهیت این ویروس از سالی به سال دیگر متفاوت است.

دکتر عمادی کوچک با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزای H5N1‌ (پرندگان) در فاصله زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ همه گیری ایجاد کرد، افزود: البته پاندمی آنفلوآنزای نوع آ در سال ۱۹۱۸ با ۴۰ میلیون قربانی، ‌در سال ۱۹۵۷ در آسیا با ۲ میلیون مرگ و بالاخره در سال ۱۹۶۸ در هنگ کنگ بروز کرده است.

وی با بیان اینکه همه‌گیری آنفلوآنزای پرندگان (H5N1) حدود ۴۰۰ نفر مبتلا بودند که از این تعداد ۲۶۰ نفر (بیش از ۶۰ درصد موارد) مردند، گفت: دنیا از سال ۲۰۰۳ میلادی در انتظار بروز پاندمی جدیدی بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ویروس آنفلوآنزای خوکی را ترکیبی از آنفلوآنزای پرندگان و خوکی برشمرد و افزود: اگرچه در اوایل پاندمی منشا آن خوک بوده است اما با انتقال آن از انسان به انسان دیگر نام خوکی برای آن مناسب نیست.

دکتر عمادی کوچک با اشاره به قدرت سرایت بالای آنفلوآنزای آ درعین حال میزان مرگ و میر آن را کمتر از ۵/۰ درصد عنوان کرد و افزود: هر موج این بیماری ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد و پس از ۲ تا ۳ ماه فروکش، موج بعدی شروع می‌شود.