اخبار

دکتر امیدوار برنا : خوردن پفک و چیپس ، تشکیل سنگ کلیه را در کودکان افزایش داده است.

دکتر امیدوار برنا : خوردن پفک و چیپس ، تشکیل سنگ کلیه را در کودکان افزایش داده است.
هر فرد روزانه باید 8 تا 10 لیوان آب به صورت مستمر و در فواصل زمانی بنوشد

وجود خون در ادرار به هر میزانی نشانه ای است که بلافاصله باید پیگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت : در افرادی که سیگار می کشند این نشانه بسیار جدی تر است به طوری که آنها باید حتی بدون دیدن خون در ادرار باید به شکل دوره ای مثلا شش ماه یک بار آزمایش ادرار را انجام دهند ، هرچند این کار برای عموم مردم توصیه می شود.

دکتر محمد حسن امیدوار برنا که با خبرگزاری "وب دا" کرمانشاه سخن می گفت ، ضمن توصیه به همگان که مراقب رنگ ادرار خود باشند و هرگونه تغییر رنگ را جدی بگیرند گفت : بسیاری از بیماران به محض مراجعه به پزشک از او می خواهند که آنها را به مراکز سونوگرافی معرفی کنند ، در حالیکه حاضر نیستند مهم ترین آزمایش مربوطه که همان آزمایش ادرار است را انجام دهند. حال آنکه در سونوگرافی ممکن است برخی تومورها حتی قابل رویت نباشند و نیز انجام آن مقرون به صرفه نیست مگر آنکه پزشک تشخیص دهد که بیمار بایستی این اقدام تشخیصی را انجام دهد.

وی ضمن دعوت از پزشکان عمومی برای دقت در نتایج آزمایش مراجعان گفت : پزشکان باید حتی وجود خون در ادرار را در مقیاس میکروسکوپی در نظر بگیرند و برای بررسی وجود تومور یا سنگ بیماران را ارجاع دهند.

دکتر امیدوار برنا با تاکید بر این امر که برای آب خوردن منتظر تشنگی نباشیم گفت : هر فرد روزانه باید 8 تا 10 لیوان آب به صورت مستمر و در فواصل زمانی بنوشد ، نه آنکه منتظر بماند تا در هنگان ناهار یا شام آب بنوشد ، البته برای این امر هم می توان به رنگ ادرار استناد کرد به صورتی که آنقدر آب بنوشیم تا رنگ ادرامان همیشه روشن باشد یا به عبارت عامیانه زرد نشود.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری - تناسلی با اشاره به این مطلب که ما قصد نداریم چیز مفیدی را از سر سفره مردم حذف کنیم گفت : غیر از نمکدان و انواع نوشابه های گازدار که باید از سفره ها جمع آوری شود تاکید می کنم که خوردن ماست یا نوشیدن شیر و دوغ برخلاف باورهای گذشته ، برای بیماران دارای سنگ کلیه مضر نیست .

وی مردم را به ورزش تشویق کرد و گفت : ورزش علاوه بر این که برای بدن مفید می باشد در بسیاری از اوقات باعث آشکار شدن وجود سنگ در سیستم های ادراری می شود.

دکتر امیدوار برنا همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه اختیار در خانواده ها به دست فرزندان است گفت : خوردن چیپس و پفک و فرآورده های شور تشکیل سنگ کلیه و مثانه را در کودکان بالا برده و با کمال تاسف آمار کودکان در بخش های کلیه ، سنگ شکن و جراحی بالا رفته است.

این پزشک کرمانشاهی گفت :  تماشای همزمان تلویزیون یا رایانه و انجام بازی های رایانه با خوردن این تنقلات ، چاقی را در کودکان به طور کاذب بالا برده و نگران کننده است.

دکتر امیدوار گفت : دسته دیگری از عوامل نگرانی حال حاضر سوء استفاده از داروهای آنابولیک در بدن سازان مشکل جدی است و عواقب جبران ناپذیری برای سیستم کلیه داشته و نیز احتمال عقیمی را بالا می برد.

۲۶ دی ۱۳۹۱ ۱۰:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید