اخبار

ماموگرافی به موقع می تواند تا 25 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد

ماموگرافی به موقع می تواند تا 25 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد
آریاتبار : زنان باید از سن 20 سالگی به بعد یک هفته بعد از شروع قاعدگی نسبت به انجام معاینه شخصی خود اقدام کنند.
 

پزشک رادیولوژی مرکز ماموگرافی بیمارستان شهید فهمیده کرمانشاه، انجام مامو گرافی را موجب کاهش 25 درصدی مرگ و میرهای حاصل از سرطان سینه عنوان کرد.

دکتر آناهیتا  آریاتبار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه انجام ماموگرافی به موقع می تواند 25 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد، اظهار داشت: توده های سرطانی که با انجام ماموگرافی قابل تشخیص می گردند،تا پنج سال بعد نیز توسط معاینه پزشک و خود فرد قابل تشخیص نمی باشند.

آریا تبار با بیان اینکه رشد توده های سرطانی در زنان جوان بسیار بیشتر از زنان مسن می باشد، تشخیص به موقع این سرطان در زنان جوان را بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود: تشخیص زود هنگام و به موقع سرطان سینه درمان آن را سریعتر کرده و مجب افزایش طول عمر فرد می شود.

وی با بیان اینکه 10 تا 15 درصد سرطان ها در ماموگرافی تشخیص داده نمی شوند، معاینه شخصی ماهیانه توسط خود فرد را نیز بسیار با اهمیت خواند و اظهار داشت: زنان باید از سن 20 سالگی به بعد یک هفته بعد از شروع قاعدگی نسبت به انجام معاینه شخصی خود اقدام کنند.

به گفته آریا تبار زنانی که یائسه هستند بهتر است یک روز مشخص در ماه را تعیین و در آن روز اقدام به معاینه شخصی کنند.

به گفته این رادیولوژیست، در انجام ماموگرافی در مواردی تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن توده سخت می شود که در مواردی نیاز به تکرار دوباره ماموگرافی می باشد و در این زمینه همکاری بیماران بسیار حائز اهمیت است.

آریا تبار رژیم غذایی پرچرب، طولانی بودن دوران باروری و وجود سرطان در بستگان درجه یک را از جمله علل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه عنوان کرد.

گفتنی است: مرکز ماموگرافی بیمارستان شهید فهمیده که با همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از دو ماه پیش راه اندازی شده در حال حاضر تنها قادر به پذیرش شاغلین دانشگاه علوم پزشکی می باشد و از سال 1392 تمامی زنان استان می توانند برای انجام تست ماموگرافی به این مرکز مراجعه کنند.

۲۷ دی ۱۳۹۱ ۰۹:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید