اخبار

دکتر ملک خسروی : قرص های ضد بارداری موجب نازایی نمی شوند

دکتر ملک خسروی : قرص های ضد بارداری موجب نازایی نمی شوند
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه : استرس و فشارهای عصبی ممکن است موجب اختلال تخمک گذاری گردیده و باعث نازایی شوند.

با توجه به منابع علمی مصرف قرص های ضد بارداری مانع از بارداری نمی شود ، البته ممکن است مصرف طولانی مدت این قرص ها موجب اختلالاتی در تخمک گذاری گردد که این اختلالات با گذشت زمان و مصرف بعضی از داروهای محرک تخمک گذاری برطرف شدنی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام این مطلب ، درخصوص تاثیر احتمالی تغذیه بر نازایی گفت :  هم رژیم هایی که موجب کاهش وزن شدید و هم رژیم هایی که موجب افزایش وزن غیر طبیعی شوند هردو می توانند با اثر بر روی سیستم عصبی و تخمدان (هیپوتالاموس – هیپوفیز- تخمدان) اختلالات در تخمک گذاری ایجاد نموده و موجب نازایی شوند.

دکتر شهره ملک خسروی که با خبرگزاری "وب دا " کرمانشاه سخن می گفت ، درخصوص اثرات پرتو درمانی گفت : پرتوها در صورتیک اشعه پرتو درمانی مستقیماً به تخمدانها برخورد کند موجب ضایعات تخمدان و از بین رفتن تخمک و در نتیجه نازایی می شود ، البته  منظور ازاشعه آن دسته است که جهت درمان سرطان ها به کار می روند نه اشعه عکسبرداری ، روشن است که این دسته از اشعه ها تأثیری بر روی باروری ندارد.

متخصص زنان و زایمان گفت : با توجه به آنکه عملکرد تخمدانها و تخمک گذاری مستقیماً تحت تأثیر مغز یعنی هیپوتالاموس و هیپوفیز می باشد بنابر این استرس و فشارهای عصبی ممکن است با تأثیر بر هیپوتالاموس موجب اختلال تخمک گذاری گردیده و باعث نازایی شوند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه تأخیر بارداری در زوج های جوان تاچه حدی مجاز بوده و آیا روشهای پیشگیری  میتواند نازایی را تقویت کنند ، گفت : تعریف نازایی عدم باروری به مدت یکسال بعد از قطع روش های جلوگیری از بارداری می باشد و قبل از یکسال ، نازایی به حساب نمی آید ، در صورتی که زوجین از سلامت باروری برخوردار باشند ، استفاده از بسیاری از روش های بارداری چه از طریق زن و چه از طریق مرد موجب ناباروری نمی شود و مدت زمان مشخصی برای منع از بارداری وجود ندارد.

دکتر ملک خسروی به زوجین جوان توصیه کرد : زوجین بعد از شناخت کامل یکدیگر و اطمینان از امکان برقراری آرامش در محیط خانوادگی تصمیم به باروری بگیرند زیرا تولد نوزادان سالم در محیط سالم خانوادگی می تواند موجبات سلامت اجتماعی را فراهم نماید.

وی در مورد علل نازایی پس از اولین زایمان گفت : این مساله ممکن است مربوط به خانم ها به علت مصرف طولانی مدت قرص ضد بارداری باشد که همانطور که توضیح داده شد قابل علاج است و یا آنکه عفونت های تناسلی موجب اختلالاتی در باروری در خانم ها و آقایان شود، در این خصوص بهتر است زوجین در صورت مشاهده هرگونه عفونت غیر عادی سیستم تناسلی به پزشک مراجعه نمایند تا این عفونت ها در مراحل اولیه درمان شده و موجب نازایی نگردند. به هرحال باید در نظر داشت بهترین سنین باروری جهت خانم ها 25 تا 29 سالگی می باشد.

۳۰ دی ۱۳۹۱ ۰۹:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید